ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL4343 Karşılaştırmalı Demokratikleşme Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ALPER ECEVİT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu ders, 1960’larda yükselen karşılaştırmalı siyaset biliminin bir kolu olan demokratikleşme çalışmalarına odaklanmaktadır. Modern zamanda yükselen sağ-akım popülizmle gündeme gelen demokratik gerileme, bu dersin ana temalarından olacaktır. Ders, demokrasinin ne olduğunu ve kapsamına değinmekte, farklı kavramsallaştırmaları karşılaştırmakta, demokrasiyi diktatörlüklerle birlikte incelemektedir. Dersin teorik zemininde Modernizasyon Teorisi, Tarihsel Sosyoloji ve Geçiş Teorileri kullanılmaktadır. Küreselleşmenin temsili demokrasilerde yarattığı krizin doğurduğu yarışmacı otoriteryenlik, otoriter popülizm ve sağ-akım popülizm, dersin gündemindeki özel vakalardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Siyaset bilimciler tarafından ortaya konan farklı siyasi rejim tanımlarını ve demokratik rejim türlerini ayırt eder;
II. Demokrasinin temel kriterlerini ve demokratikleşmeye temeI yaklaşımları karşılaştırır;
III. Demokrasi ve demokratikleşmeye dair yukarıdaki yaklaşımları eleştirel değerlendirme yeteneği kazanır;
IV. Temel demokratik kurumların işleyişini (başkanlık-parlementer; parti sistemleri; seçim sistemleri) analiz yeteneği edinir;
V. Farklı demokratik kurumsal yapıların demokratik rejimin sürdürülebilirliğine, istikrarına ve konsolidasyonuna etkilerini karşılaştırır.

Dersin İçeriği

Demokrasi: Kavramsal hususlar; Demokrasinin tek ve çok boyutlu kavramsallaştırmaları; Diktatörlük türleri; Demokratikleşme teorileri; Küreselleşme, yarışmacı otoriteryenlik, otoriter popülizm.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanıtım
2) Demokrasi: Kavramsal hususlar I
3) Demokrasi: Kavramsal hususlar II
4) Demokrasinin tek ve çok boyutlu kavramsallaştırmaları
5) Diktatörlük türleri
6) Demokratikleşme teorileri I
7) Değerlendirme ve Soru/Cevap
8) Demokratikleşme teorileri II
9) Küreselleşme, yarışmacı otoriteryenlik, otoriter popülizm
10) Sunumlar
11) Sunumlar
12) Sunumlar
13) Sunumlar
14) Genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Philip J. Adler and Randal Pouwels (2006) World Civilizations Belmont: Thomson Wadsworth
Andrew Heywood (2013) Politics 4th Edition New York: Palgrave Macmillan
Robert Dahl (1971) Polyarchy: Participation and Opposition Yale University Press
Samuel Huntington (1991) ‘Democracy’s Third Wave’, Journal of Democracy 2(2), pp. 12-34.
Philippe Schmitter and Terry Lynn Karl (1994) ‘What Democracy Is… And Is Not’, Journal of Democracy 2(3), pp. 75-88.
Juan Linz and Alfred Stepan (1996) Problems of Democratic Transition and Consolidation Baltimore: Johns Hopkins University Press
S. Martin Lipset (1959) ‘Some Social Requisites of Democracy’, American Political Science Review 53(1), pp. 69-105.
Gabriel Almond and Sidney Verba (1980) The Civic Culture Revisited Boston: Little Brown
Adam Przeworski and Fernando Limongi (1997) ‘Modernization: Theories and Facts’, World Politics 49(2), pp. 155-184
Barrington Moore (1993) Social Origins of Dictatorship and Democracy Beacon Press
Dietrich Rueschemeyer, Evelyne Huber Stephens, John D. Stephens (1992) ‘Capitalist Development and Democracy’, Contemporary Sociology pp. 243-248.
Guillermo O’Donnell and Philippe C. Schmitter (1986), ‘Opening (and Undermining) Authoritarian Regimes in Transitions from Authoritarian Rule: Tentative Conclusions About Uncertain Democracies Baltimore: Johns Hopkins University Press, pp. 15-36.
Ozan O. Varol (2012) ‘The Democratic Coup d’Etat’, Harvard International Law Journal 53(2), pp. 292-356.
Steven Levitsky and Lucan A. Way (2006) ‘Linkage versus Leverage: Rethinking the International Dimension of Regime Change’, Comparative Politics 38(4), pp. 379-400.
Steven Levitsky and Lucan A. Way (2002) ‘Elections Without Democracy: The Rise of Competitive Authoritarianism’, Journal of Democracy 13(2), pp. 51-65.
Cas Mudde and C. R. Kaltwasser (2017) Populism: A Very Short Introduction New York: OUP
Jan-Werner Müller (2016) What Is Populism? Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Diğer Kaynaklar: Mevcut Değil

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 10 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 116.5
Sunum / Seminer 1 0.5
Ara Sınavlar 1 1.5
Final 1 1.5
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek