AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL3415 Diplomasi Tarihi Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EBRU ŞULE CANAN SOKULLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu ders, 20. ve 21. yüzyılın diplomatik tarihinin ortaya çıkışının arka planını sunar. Bu dersin en önemli amacı, çağdaş dünya tarihini oluşturan bazı temel unsurları analiz etmek için öğrenciyi beceri ve bilgi ile donatmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler;
1) 20. yüzyılda uluslararası ilişkilerdeki önemli olayları, insanları ve süreçleri tanımlar.
2) Savaş, diplomasi, hegemonya ve güç dengesi gibi siyasi tarihteki temel konuların tarihsel gelişimini değerlendirir.
3) Karşılaştırmalı yöntem ve neden-sonuç perspektifi hakkında bir anlayış kazanır.
4) Diplomasi pratiğine dair sistematik bir anlayışa sahip olur.
5) Çağdaş uluslararası ilişkileri analiz etmek için aktif sorgulama ve eleştirel düşünme ile ilgili beceriler geliştirir.

Dersin İçeriği

Ders, 20. yüzyılın başlarından başlayarak tarihin son gelişmelerine kadar, Westphalia düzenini, büyük dünya savaşlarını ve uluslararası ilişkileri kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Ve Genel Bakış
2) Birinci Dünya Savaşı: Salgın ve Savaş Lowe, ‘The world in 1914: outbreak of the First World War Ch. 1 (pp: 1-21); Lo we, ‘The First World War and its aftermath’ Ch.2 (pp: 21-47) (*) Armaoğlu pp: 99-148; Woodruff pp: 196-219; Uçarol pp: 459- 518
3) Birinci Dünya Savaşı: Salgın ve Savaş Lowe, ‘The world in 1914: outbreak of the First World War Ch. 1 (pp: 1-21); Lo we, ‘The First World War and its aftermath’ Ch.2 (pp: 21-47) (*) Armaoğlu pp: 99-148; Woodruff pp: 196-219; Uçarol pp: 459- 518
4) Uluslararası İlişkiler: 1919-1939 Lowe, ‘Ch. 4-5 (pp: 56-86) (*) Armaoglu pp: 151-172, 229-303; Ucarol pp: 521-553
5) Uluslararası İlişkiler: 1919-1939 Lowe, ‘Ch. 4-5 (pp: 56-86) (*) Armaoglu pp: 151-172, 229-303; Ucarol pp: 521-553
6) Ara Sınav
7) İkinci Dünya Savaşı Lowe, ‘The Second World War 1939-1945’, Ch. 6 (pp: 92-121) McWilliams and Piotrowski, Ch. 1 (pp: 7-30) (*) Armaoğlu pp: 361-406; Woodruff pp: 257-277; Uçarol pp: 595-626
8) İkinci Dünya Savaşı Lowe, ‘The Second World War 1939-1945’, Ch. 6 (pp: 92-121) McWilliams and Piotrowski, Ch. 1 (pp: 7-30) (*) Armaoğlu pp: 361-406; Woodruff pp: 257-277; Uçarol pp: 595-626 7
9) Soğuk Savaş – Uluslararası İlişkilerin Sorunları Lowe, ‘The Cold War: problems of international relations after the Second World War’ Ch. 7 (pp: 121-143) McWilliams and Piotrowski, ‘The Cold War institutionalised’ Ch. 2 (pp: 30-49) (*)Uçarol pp: 657 – 681, pp: 704-710; Armaoğlu pp: 419 – 423, 441-451, 463-483, 537-657
10) Soğuk Savaş – Uluslararası İlişkilerin Sorunları Lowe, ‘The Cold War: problems of international relations after the Second World War’ Ch. 7 (pp: 121-143) McWilliams and Piotrowski, ‘The Cold War institutionalised’ Ch. 2 (pp: 30-49) (*)Uçarol pp: 657 – 681, pp: 704-710; Armaoğlu pp: 419 – 423, 441-451, 463-483, 537-657
11) Komünizm Ve SSCB (1900-91) Lowe, ‘Russia and the revolutions, 1900-24’ Ch.16 (pp: 299-319) Lowe, ‘Communist rule in the USSR, 1924-91’ Ch.16 (pp: 319-345) (*) McWilliams and Piotrowski, Ch. 20 pp: 486-507; Ch. 21 pp: 507-535; Uçarol pp: 797-804; Woodruff pp: 304-324; Armaoğlu pp: 423-435; Armaoğlu (II) pp: 110-128, 229-236.
12) Amerika Birleşik Devletleri – 20. Yüzyıldan Soğuk Savaş Sonrası Döneme Lowe, ‘The USA before the Second World War’ Ch. 19 (pp: 371-401) Lowe, ‘The USA since 1945’ Ch. 20 (pp: 401-421)     
13) Batı ve Doğu Avrupa Lowe, ‘The two Europe, East and West since 1945’ Ch. 10, (pp: 184-221) (*) McWilliams and Piotrowski, Ch. 22 (pp: 535-563); Uçarol pp: 803-822; Woodruff pp: 348-375; Armaoğlu pp: 431-435
14) Konu Tekrarı & Soru-Cevap

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Required Reading:
•Lowe, N. (1997) Mastering Modern World History, Houndmills: Palgrave
•McWilliams, W. C. and H. Piotrowski (1997) The World Since 1945: A History of International Relations Colorado: Lynne Rienner Publishers

(*) Suggested Reading:
•Kissinger, H. Diplomacy (English- original and Turkish translation available)
•Armaoğlu, F. (1994) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi (I - II Cilt) Ankara: Is Bankasi Yayinlari
•Ucarol, R. (1995) Siyasi Tarih (1789-1994) Istanbul: Filiz Kitabevi

Diğer Kaynaklar: Articles in Course Package

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 67
Ödevler 2 15
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. 3
2) AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. 3
3) AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. 3
4) Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. 3
5) Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. 3
6) AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. 3
7) Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. 3
8) AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. 3
9) AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. 3
10) AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. 3
11) AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. 3
12) Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. 3