AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL2352 | Karşılaştırmalı Siyasete Giriş | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ALPER ECEVİT Dr. Öğr. Üyesi ARDA CAN KUMBARACIBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu ders dünya çapında karşılaştırmalı politikaları anlamak için analitik bilgi ve pratik becerileri sağlamayı hedefler. Politika ile ilgili çok çeşitli konulara değinmektedir: Demokrasilerin ve otokrasinin temel özellikleri nelerdir ve rejimler en iyi nasıl sınıflandırılabilir? Devletlerde insan hakları nasıl korunabilir? Etnisitenin farklılık gösterdiği develtlerde istikrarlı, barışçıl ve demokratik yönetimi oluşturabilmek için neler yapılabilir? Demokrasilerde popülizmi ne tetikler? Başkan ve yasama arasındaki yetkilerin uygun anayasal dengesi nedir? Yönetimler, gelişmekte olan toplumlarda ekonomik ve refah politikalarının oluşumunu nasıl şekillendiriyor? Ders, karşılaştırmalı siyasetin yöntemlerini ve tekniklerini kullanarak bu soruları kapsayarak pek çok konuya cevap aramaktadır. Bu ders, (i) karşılaştırmalı siyasetin doğasını (ii) devlet kurma süreçleri ve rejim türlerinin sınıflandırılması, (iii) politik kurumların yapısı, (iv) politik aktörlerin rolü ve (v) yönetim süreçlerinde performans dengelerini analiz eder. Her konuda teorik kavramları ve ampirik literatürü anlamak için önde gelen araştırmaları inceler. Bu ders, karşılaştırmalı politikadaki ana konulara aşina olma ve dünyanın dört bir yanındaki ülkelerin analizindeki pratik becerilerden faydalanmak isteyen herkes için bilgi sağlamayı hedefler. Küreselleşme çağında, uluslararası kurumlar, çok taraflı kuruluşlar, kar amacı gütmeyen STK'lar, uluslararası şirketler ve ulusal hükümetler açısından önemli bir taban oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Karşılaştırmalı Siyaset temel kavramlarını tanır 2. Siyasi rejimlerin liberalden liberal olmayana – seçimlik demokrasilerden otoriter ve totaliter rejimlere nasıl çeşitlendiğini inceler 3. Başlıca sanayi ve sanayi sonrası toplumların ve başlıca az gelişmiş dünya ülkelerinin hükümet sistemlerini karşılaştırır 4. Parlamenter ve başkanlık hükümet sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini somut örnekler üzerinden belirler 5. Çoğunluk, nispi temsil ve karma seçim sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler 6. Siyasi kültürlerin siyasi rejimleri nasıl etkilediğini tanır 7. Dünya siyasetinde son dönem eğilimleri yorumlar |
• Seçimler • Teoriler • Devlet Kurumları • Seçim Sistemleri • Siyasi Aktörler • Siyasi partiler • Parti Sistemleri • Ulusal Hükümetler • Siyasi Gruplar, Sivil Toplum • Vaka incelemeleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.1 |
2) | Yönetişim, Devlet, Meşruiyet, Yetki ve İktidar | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.2 |
3) | Demokratik ve Demokratik Olmayan Rejimler | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.3 |
4) | Yaklaşım, Metod ve Teoriler | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.4 |
5) | Yasama ve Yargı Organları | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.5 |
6) | Yürütme ve Bürokrasi | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.6 |
7) | Ara sınav | |
8) | Siyasi Kültür | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.7 |
9) | Siyasi Katılım ve Protesto Siyaseti | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.8 |
10) | Medya ve Çıkar Grupları | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.9 |
11) | Temsil, Seçmenler ve Seçimler | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.10 |
12) | Seçim Sistemleri | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.11 |
13) | Siyasi partiler | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.12 |
14) | Parti Sistemleri | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Ch.13 |
Ders Notları / Kitaplar: | Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick “Comparative Government and Politics: An Introduction” 10th Edition, 2016, Palgrave Macmillan Michael G. Roskin, Countries and Concepts: Politics, Geography, Culture, 11th edition, New York: Pearson, 2011. Mark Kesselman, et.al. (eds). Introduction to Comparative Politics, 3rd Edition, Boston & New York: Houghton Mifflin Company, 2004. Chapter on Turkey. Gabriel A. Almond, et. al. (eds.). Comparative Politics Today: A World View, Updated 9th Edition, New York: Pearson, 2010. Chapters on USA and Brazil. Heywood, Paul. 1995. The Government and Politics of Spain, Chaps. 4, pp. 83 - 103, Chaps 7 & 8, pp. 142 – 189. |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package and additional reading will be TBA during term. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 106 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. | 4 |
2) | AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. | 4 |
3) | AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. | 5 |
4) | Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. | 4 |
5) | Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. | 4 |
6) | AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. | 4 |
7) | Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. | 4 |
8) | AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. | 4 |
9) | AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. | 4 |
10) | AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. | 1 |
11) | AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. | 4 |
12) | Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. | 4 |