AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL2353 Siyasete ve Topluma Giriş Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ZEYNEP HANDE PAKER UNCU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Her sosyolojiye giriş kitabının altını çizdiği üzere, sosyoloji toplumları ve toplumsal hayatı konu edinir. Sosyoloji, insanların nasıl yaşadığı (ailede, şehirlerde, devletlerde), nasıl etkileşim içinde olduğu, nasıl toplumsallaştığı, nasıl yönetildiği ve nasıl ayrıştığıyla ilgilenir. Bu ders sosyolojik kavram ve temel meselelerini tanıtmayı amaçlar: modernite, sosyal değişim, sosyalleştirme, sosyal kontrol, toplumsal tabakalaşma, ve toplumsal cinsiyet. Aynı zamanda bu konular üzerine çalışmış ve yazmış düşünürleri de inceler. Ders boyunca tartışılacak önemli bir soru birey ve sosyal yapı arasındaki dinamiklerin nasıl şekillendiğidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1. Modern toplumları şekillendiren çeşitli mekanizmaları tanımlar;
2. Toplumdaki ana kamplaşmaları ve eşitsizlik kaynaklarını kavrar;
3. Modern toplumların tarihsel gelişimini yorumlar;
4. Yapı-yapan gibi sosyal bilimlerdeki temel tartışmalarıanaliz eder;
5. Sosyolojik düşüncenin temellerini kavrar;
6. Aktif sorgulama ve eleştirel düşünceye yönelik beceriler geliştirir.

Dersin İçeriği

Sosyolojik düşünceye giriş; Modernleşme, sosyal dönüşüm ve tarihsel bağlam; Sosyolojinin Temelleri I- Durkheim; Sosyolojinin Temelleri II- Marx; Sosyolojinin Temelleri III- Weber; Dönüşen modernite ve küreselleşme; Toplumsallaşma/ toplumsal etkileşim; Toplumsal tabakalaşma: sınıf; Toplumsal tabakalaşma: toplumsal cinsiyet; Toplumsal tabakalaşma: küresel; Siyaset sosyolojisi ve devlet; Değişim yaratmak- sosyal hareketler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Sosyolojik düşünce Giddens, A., 2001, ‘Chapter 2: Culture and Society’, Sociology, 4th edition, Polity: 22-30.
3) Sosyolojik tahayyül Mills, C. W., 2001 (1959), “The Sociological Imagination and the Promise of Sociology” in A. Giddens (ed.), Sociology, Introductory Readings.
4) Sosyalleşme ve sosyal etkileşim Martin, K. A. 1998, “Becoming a Gendered Body: Practices of Preschools”, American Sociological Review, 63, 4: pp. 494-511. Goffman, E. 2001, “The Structure of Face Engagements” in A. Giddens (ed.), Sociology, Introductory Readings, pp. 55-59.
5) Eşitsizlikler ve kimlik: Toplumsal cinsiyet rolleri Carroll, Susan J. 2009. “Reflections on Gender and Hillary Clinton’s Presidential Campaign: The Good, the Bad, and the Misogynic.” Politics & Gender 5 (1): 1-20. Hochschild, A. “The Second Shift: Employed Women are Putting in another Day of Work at Home”, pp. 443-447. Sassen, S. 2002, “Global Cities and Survival Circuits” in B. Ehrenreich and A. R. Hochschild (eds.), Global Woman, pp. 254-274.
6) Modern toplum, toplumsal değişim ve tarihsel bağlam Fulcher, J. and J. Scott (eds.), 2003, “Work, employment and leisure, section on Industrial Capitalism” in Sociology, pp. 591-2. Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 73-81; 96-101.
7) Sosyolojik düşüncenin temelleri (I) Fulcher, J. and J. Scott (eds.), 2003, “Theories and Theorizing, section on Durkheim” in Sociology, pp. 33-39. Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 92-95.
8) Sosyolojik düşüncenin temelleri (II) Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 82-88.
9) Sosyolojik düşüncenin temelleri (III) Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 89-91.
10) Modernitenin dönüşümü ve küreselleşme Beck, U.2001, “Risk Society: Towards a new Modernity”, in A. Giddens (ed.), Sociology, Introductory Readings, pp. 398-401.
11) Siyaset ve devlet (I) *Tilly, C. 1985. “War Making and State Making as Organized Crime”, in P. Evans, D. Rueschemeyer and T. Skocpol (eds), Bringing the State Back In, Cambridge, Cambridge University Press: p. 169-191. Held, D. ‘The Development of the Modern State’ in S. Hall and B. Gieben (eds.), Formations of Modernity: pp.72-104
12) Siyaset ve devlet (II) Heywood, A. ‘Chapter 3: Politics and the state’ in Politics, Palgrave s: p. 56-79.
13) Değişimi başarmak: kolektif davranış (I) Della Porta, D. and M. Diani. 2006. “The Study of Social Movements: Recurring Questions, (Partially) Changing Answers”, in D. Della Porta and M. Diani (eds.), Social Movements, An Introduction, Blackwell Publishing: 1-29.
14) Değişimi başarmak: kolektif davranış (II) Genel değerlendirme Tarrow, S. 1998, “Contentious Politics and Social Movements”, Chapter 1 in Power in Movement, pp. 10-25, Cambridge University Press. Visual material: Bergama, https://www.cultureunplugged.com/documentary/watch-online/festival/play/4451/Alethea

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Weekly readings will be uploaded on Teams at the beginning of the semester. Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library.
The PPT files will be shared on Teams following each class.

-----

Haftalık ders okumalarının tamamı, dönem başında ItsLearning’e yüklenir. Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir.
PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir.
Diğer Kaynaklar: Articles in Course Package

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 3 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 105
Final 1 1.5
Toplam İş Yükü 148.5

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. 3
2) AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. 3
3) AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. 3
4) Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. 3
5) Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. 3
6) AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. 2
7) Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. 2
8) AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. 2
9) AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. 2
10) AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. 2
11) AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. 2
12) Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. 2