AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO1161 | Sosyal Bilimler için Matematik I | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKHAN ŞAHİN GÜNEŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖKHAN ŞAHİN GÜNEŞ Dr. Öğr. Üyesi BURAK DOĞAN Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, temel matematiksel araçları ve matematiksel temelleri Siyaset Bilimi, İşletme, Ekonomi ve Finans lisans öğrencilerine giriş seviyesinde sağlamak ve onları daha ileri matematiksel çalışmalara hazırlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Temel matematik tekniklerindeki ana bilgileri edinebilir ve matematiğin sosyal bilimlerde nasıl kullanıldığını anlayabilir. 2. Gerçel sayı kavramı ve özelliklerini tekrar eder, çarpanlarına ayırma, doğrusal denklem sistemleri ve doğrusal eşitsizlikler gibi basit cebirsel konuları hatırlar, sayıları sınıflandırıp üsler ve köklerle hesaplamalar yapabilir. 3. İkinci derece denklem, eşitsizlik ve grafiklerini tanımlar, doğrusal veya ikinci dereceden denklemlerle tanımlanan durumları geliştirip modelleyebilir ve çözebilir. 4. Doğrusal, ikinci dereceden, hiperbolik, üstel ve logaritmik fonksiyonları anlayabilir, bileşke ve ters fonksiyon bulma işlemini yapabilir; belirli fonksiyonların grafiklerini çizebilir, kartezyen koordinat sisteminde simetri, yansıma ve döndürme işlemlerini yapabilir . 5. Denge ve başa baş noktalarını tanımlayarak denklem sistemlerini çözebilir; talep, arz, fiyat, gelir, maliyet ve kar gibi ekonomik ilişkileri tek değişkenli fonksiyonlar olarak tanımlayabilir. 6. Basit faiz formülünü, bileşik ve sürekli bileşik faizine adapte edebilir şimdiki ve gelecek değer hesaplaması yapabilir; matematik kullanarak finans problemlerini çözmek için strateji geliştirebilir. 7. Matris işlemlerini yapabilir, matris tersini bulabilir ve matris denklemlerini kullanarak lineer denklem sistemlerini çözebilir. |
Dersin öğretim yöntemleri Ders Anlatımı,Teknoloji Destekli Öğrenme ve Problem Çözme şeklindedir. Dersin temel felsefesini uygulama yapmak oluşturmaktadır. Webinarlar vasıtası ile öğrenciler, ders anlatımı ile ilgili konuyu öğrenir; problem saatleri vasıtası ile o konuda pek çok örnek çözerek konuyu perçinleme imkanına sahip olurlar. Problem saatlerinde kalabalık olmayan sınıflar sayesinde öğrencilerin kendi sorularını sorması teşvik edilir; gerekirse ders tekrarı yapılabilir. Webinarlar sırasındaki 3 quiz ile dönem boyunca ders takibi sağlanır ve öğrencilerin eksiklerini görebilmesi beklenir. Ancak 3 quizden 2 tanesi değerlendirmede hesaplanarak öğrencilerin sınav kaçırma ve/ya 1 sınavdan başarısız olsa dahi dersi bırakmaması amaçlanır. Final sınavında dönem boyunca öğretilen tüm konuları kapsayan sorular sorulur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Cebirin Gözden Geçirilmesi (BÖL 0) | Gerçek sayılar kümeleri, gerçek sayıların bazı özellikleri, üsler, kökler, cebirsel ifadelerle işlemler, çarpanlara ayırma, kesirler, denklemler (özellikle doğrusal denklemler), ikinci dereceden denklemler |
2) | Uygulamalar ve daha fazlası Cebir (BÖL 1) | Denklemlerin, doğrusal eşitsizliklerin, mutlak değerin uygulamaları |
3) | Uygulamalar ve daha fazlası Cebir (BÖL 1) | Toplama gösterimi, diziler |
4) | Fonksiyonlar ve grafikler (BÖL 2) | Fonksiyonlar, özel fonksiyonlar, fonksiyon kombinasyonları, ters fonksiyonlar |
5) | Fonksiyonlar ve grafikler (BÖL 2) | Dikdörtgen koordinatlarda grafikler, simetri, ötelemeler ve yansımalar, çok değişkenli fonksiyonlar |
6) | Çizgiler, Paraboller ve Sistemler (BÖL 3) | Doğrular, doğrusal fonksiyonların uygulamaları, ikinci dereceden fonksiyonlar, doğrusal denklem sistemleri |
7) | Çizgiler, Paraboller ve Sistemler (BÖL 3) | Nonlinear systems, applications of systems of equations |
8) | Vize Haftası | |
9) | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar (BÖL 4) | Üstel fonksiyonlar, logaritmik fonksiyonlar, logaritmaların özellikleri |
10) | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar (BÖL 4) | Logaritmik ve üstel denklemler |
11) | Finans matematiği (BÖL 5) | Bileşik faiz, cari değer, sürekli olarak bileşik faiz |
12) | Finans matematiği (BÖL 5) | Anüiteler, süreklilikler |
13) | Matris Cebiri (BÖL 6) | Matrisler, matris toplama ve skaler çarpma |
14) | Matris Cebiri (BÖL 6) | Matris çarpımı, matrisleri indirgeyerek sistemleri çözme, ters matrisler |
Ders Notları / Kitaplar: | Introductory Mathematical Analysis, by Ernest F. Haeussler, Richard S. Paul, Richard J. Wood 13th ed. (or 13th ed.) (IMA). |
Diğer Kaynaklar: | Presentation Slides will be distributed. Taking notes is students’ responsibility. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. | |
2) | AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. | |
3) | AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. | |
4) | Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. | |
5) | Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. | |
6) | AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. | |
7) | Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. | |
8) | AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. | |
9) | AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. | |
10) | AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. | |
11) | AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. | |
12) | Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. |