GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EUR3331 | Avrupa Birliği Tarihi | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SELCEN ÖNER Dr. Öğr. Üyesi ZEKERİYA TÜZEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Avrupa siyasi tarihi ve bu tarih boyunca meydana gelen savaş, barış ve Avrupa’yı birleştirme hareketleri incelenir. Avrupa bütünleşmesine neden olan tarihi arka plan analiz edilir. 2. Dünya Savaşı sonrası Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT), Avrupa Ekonomik Topluluğu (AET) ve Avrupa Atom Enerjisi Topluluğu (Euratom)’un kuruluşu, ve Avrupa entegrasyon sürecindeki iniş ve çıkışlar ele alınır. 1970’lerde entegrasyon sürecindeki yavaşlamanın nedenleri ve 1980’lerde özellikle Avrupa Tek Senedi (SEA) sonrası entegrasyon sürecindeki hızlanmanın nedenleri incelenir. Tek pazarın oluşumu ve Euro'ya geçişin yanı sıra Soğuk Savaş döneminin sona ermesinin Avrupa entegrasyon sürecine etkileri ve Avrupa Topluluğu'nun Avrupa Birliği (AB)'ye dönüşme süreci değerlendirilir. AB'nin Orta ve Doğu Avrupa ülkelerine genişleme süreci ve bunun AB'ye kurumsal ve siyasi etkileri tartışılır. Son olarak Lizbon Antlaşması'nın getirdiği kurumsal reformlar ve takip eden gelişmeler, ve Brexit ve sonrasındaki AB’nin güncel sorunları detaylı bir şekilde analiz edilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Avrupa tarihindeki savaş ve barış ile ilgili gelişmelerin modern Avrupa siyasi düzeninin kurulmasındaki rolünü kavrar; 2. AB entegrasyon tarihindeki önemli dönüm noktalarını tanımlar; 3. Soğuk Savaş sırasında ve sonrasında Avrupa Topluluğu’nun geçirdiği dönüşüm süreçlerini analiz eder; 4. AB’nin Orta ve Doğu Avrupa ülkelerine genişleme sürecini ve bu sürecin Birliğin kurumsal ve siyasi yapısına etkilerini yorumlar; 5. Lizbon Antlaşması’nın AB karar alma süreci ve dış ilişkileri üzerindeki etkisini açıklar; 6. Brexit ve sonrasında AB’nin karşılaştığı güncel AB sorunlarını değerlendirir. |
Avrupa siyasi tarihindeki gelişmeler; 2. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa entegrasyon sürecinin evrimi; Soğuk Savaş sonrasında AB entegrasyonunun dönüşümü; Lizbon Antlaşması’nın getirdiği kurumsal değişimler; Brexit ve AB’nin güncel sorunları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş / Avrupa Tarihine Genel Bir Bakış | |
2) | 19. Yüzyılda ve 20. Yüzyılın İlk Yarısında Avrupa & Schuman Planı ve Avrupa Entegrasyon Projesinin Ortaya Çıkışı | Dinan, Desmond, “Introduction”, 2014. • Dinan, Desmond, “Finding a Way Forward”, 2014. • EU Commission, Official Website-2022, "The Schuman Declaration – 9 May 1950", available at: https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/europe-day/schuman-declaration_en |
3) | 2. Dünya Savaşı’ndan Sonra Avrupa ve Avrupa Toplulukları | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.45-82. • EU Commission, Official Website-2022, "The history of the European Union", available at: https://europa.eu/european-union/about-eu/history_en |
4) | Gümrük Birliği’nin Kurulması, Ortak Tarım Politikası, Boş Sandalye Krizi, ve Lüksemburg Uzlaşması | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.83-123. |
5) | 1970'lerde Avrupa Topluluğu'ndaki Gelişmeler | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.125-166. |
6) | 1980'lerde Avrupa Topluluğu'ndaki gelişmeler. | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union,s.167-204. |
7) | Avrupa Tek Senedi | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.205-231. |
8) | Avrupa Birliği Antlaşması (Maastricht Antlaşması) | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.233-264. |
9) | 1990'larda AB'deki gelişmeler. | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.233-264. |
10) | Amsterdam Antlaşması'ndan Nice Antlaşması'na:Orta ve Doğu Avrıpa Genişlemesine Hazırlık Süreci | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.265-320. |
11) | Doğu Genişlemesi: 27 Üyeli AB | Bache, Ian; Stephen George and Simon Bulmer, Politics in the EU, s.192-210. |
12) | Anayasal Antlaşma'dan Lizbon Antlaşması'na. | Bache, Ian; Stephen George and Simon Bulmer, Politics in the EU, s.211-222. |
13) | Sunumlar. | Her öğrenci dersle ilgili bir konuda sunum hazırlar. |
14) | Genel değerlendirme. | Öğrenciler dersin tüm okumalarından sorumludur. |
Ders Notları / Kitaplar: | Books: • Roberts, John M., Europe 1880-1945, London & New York: Routledge, 3rd Edition, 2001. • Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, London: Lynne Rienner Publishers, 2nd Edition, 2014. The textbooks and article listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library. The PPT files will be shared on ItsLearning following each class. --- Kitaplar: • Roberts, John M., Europe 1880-1945, London & New York: Routledge, 3rd Edition, 2001. • Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, London: Lynne Rienner Publishers, 2nd Edition, 2014. Ders izlencesinde yer alan kitaplara BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir. |
Diğer Kaynaklar: | İşlenen konularla ilgili Youtube videoları ve Internet linkleri |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Sunum | 1 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | 1 | % 15 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 82 |
Küçük Sınavlar | 4 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1.5 |
Rapor Teslimi | 1 | 3 |
Final | 1 | 1.5 |
Toplam İş Yükü | 126 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |