BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EUR3331 | Avrupa Birliği Tarihi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SELCEN ÖNER Dr. Öğr. Üyesi ZEKERİYA TÜZEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Avrupa siyasi tarihi ve bu tarih boyunca meydana gelen savaş, barış ve Avrupa’yı birleştirme hareketleri incelenir. Avrupa bütünleşmesine neden olan tarihi arka plan analiz edilir. 2. Dünya Savaşı sonrası Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT), Avrupa Ekonomik Topluluğu (AET) ve Avrupa Atom Enerjisi Topluluğu (Euratom)’un kuruluşu, ve Avrupa entegrasyon sürecindeki iniş ve çıkışlar ele alınır. 1970’lerde entegrasyon sürecindeki yavaşlamanın nedenleri ve 1980’lerde özellikle Avrupa Tek Senedi (SEA) sonrası entegrasyon sürecindeki hızlanmanın nedenleri incelenir. Tek pazarın oluşumu ve Euro'ya geçişin yanı sıra Soğuk Savaş döneminin sona ermesinin Avrupa entegrasyon sürecine etkileri ve Avrupa Topluluğu'nun Avrupa Birliği (AB)'ye dönüşme süreci değerlendirilir. AB'nin Orta ve Doğu Avrupa ülkelerine genişleme süreci ve bunun AB'ye kurumsal ve siyasi etkileri tartışılır. Son olarak Lizbon Antlaşması'nın getirdiği kurumsal reformlar ve takip eden gelişmeler, ve Brexit ve sonrasındaki AB’nin güncel sorunları detaylı bir şekilde analiz edilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Avrupa tarihindeki savaş ve barış ile ilgili gelişmelerin modern Avrupa siyasi düzeninin kurulmasındaki rolünü kavrar; 2. AB entegrasyon tarihindeki önemli dönüm noktalarını tanımlar; 3. Soğuk Savaş sırasında ve sonrasında Avrupa Topluluğu’nun geçirdiği dönüşüm süreçlerini analiz eder; 4. AB’nin Orta ve Doğu Avrupa ülkelerine genişleme sürecini ve bu sürecin Birliğin kurumsal ve siyasi yapısına etkilerini yorumlar; 5. Lizbon Antlaşması’nın AB karar alma süreci ve dış ilişkileri üzerindeki etkisini açıklar; 6. Brexit ve sonrasında AB’nin karşılaştığı güncel AB sorunlarını değerlendirir. |
Avrupa siyasi tarihindeki gelişmeler; 2. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa entegrasyon sürecinin evrimi; Soğuk Savaş sonrasında AB entegrasyonunun dönüşümü; Lizbon Antlaşması’nın getirdiği kurumsal değişimler; Brexit ve AB’nin güncel sorunları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş / Avrupa Tarihine Genel Bir Bakış | |
2) | 19. Yüzyılda ve 20. Yüzyılın İlk Yarısında Avrupa & Schuman Planı ve Avrupa Entegrasyon Projesinin Ortaya Çıkışı | Dinan, Desmond, “Introduction”, 2014. • Dinan, Desmond, “Finding a Way Forward”, 2014. • EU Commission, Official Website-2022, "The Schuman Declaration – 9 May 1950", available at: https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/europe-day/schuman-declaration_en |
3) | 2. Dünya Savaşı’ndan Sonra Avrupa ve Avrupa Toplulukları | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.45-82. • EU Commission, Official Website-2022, "The history of the European Union", available at: https://europa.eu/european-union/about-eu/history_en |
4) | Gümrük Birliği’nin Kurulması, Ortak Tarım Politikası, Boş Sandalye Krizi, ve Lüksemburg Uzlaşması | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.83-123. |
5) | 1970'lerde Avrupa Topluluğu'ndaki Gelişmeler | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.125-166. |
6) | 1980'lerde Avrupa Topluluğu'ndaki gelişmeler. | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union,s.167-204. |
7) | Avrupa Tek Senedi | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.205-231. |
8) | Avrupa Birliği Antlaşması (Maastricht Antlaşması) | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.233-264. |
9) | 1990'larda AB'deki gelişmeler. | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.233-264. |
10) | Amsterdam Antlaşması'ndan Nice Antlaşması'na:Orta ve Doğu Avrıpa Genişlemesine Hazırlık Süreci | Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.265-320. |
11) | Doğu Genişlemesi: 27 Üyeli AB | Bache, Ian; Stephen George and Simon Bulmer, Politics in the EU, s.192-210. |
12) | Anayasal Antlaşma'dan Lizbon Antlaşması'na. | Bache, Ian; Stephen George and Simon Bulmer, Politics in the EU, s.211-222. |
13) | Sunumlar. | Her öğrenci dersle ilgili bir konuda sunum hazırlar. |
14) | Genel değerlendirme. | Öğrenciler dersin tüm okumalarından sorumludur. |
Ders Notları / Kitaplar: | Books: • Roberts, John M., Europe 1880-1945, London & New York: Routledge, 3rd Edition, 2001. • Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, London: Lynne Rienner Publishers, 2nd Edition, 2014. The textbooks and article listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library. The PPT files will be shared on ItsLearning following each class. --- Kitaplar: • Roberts, John M., Europe 1880-1945, London & New York: Routledge, 3rd Edition, 2001. • Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, London: Lynne Rienner Publishers, 2nd Edition, 2014. Ders izlencesinde yer alan kitaplara BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir. |
Diğer Kaynaklar: | İşlenen konularla ilgili Youtube videoları ve Internet linkleri |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Sunum | 1 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | 1 | % 15 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 82 |
Küçük Sınavlar | 4 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1.5 |
Rapor Teslimi | 1 | 3 |
Final | 1 | 1.5 |
Toplam İş Yükü | 126 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
3) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | |
4) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | |
5) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |