PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4065 | Yetişkin Gelişimi ve Yaşlanma | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SİMAY İKİER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, ilk yaşlanmanın sonucu olarak, psikolojik fonksiyonlardaki yaşa bağlı değişimlere odaklanır. Temel teoriler ile bilgi işleme, bellek, zeka, kişilik, ve psikolojik bozukluklar ve onların tedavileri gibi önemli konular incelenecektir. Hem fizyoloji, sağlık, duyular, ahlaki gelişim, ilişkiler; hem de ölüm, ölmek, ve yas ile ilgili konulardaki değişiklikler ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yetişkin gelişimini ve yaşlanmayı açıklayan teorileri ifade etmek. 2. Bilişsel fonksiyonlardaki, kişilikteki, ve kişilerarası ilişkilerdeki yaş ile ilgili birincil (normal) değişiklikleri belirlemek. 3. Bilişteki ve kişilikteki birincil ve ikincil yaşlanmayı tanımlamak. 4. Normal, yaşa bağlı fizyolojik değişimlerin yaşlı insanların psikososyal işlevleri üzerine etkisini açıklamak. 5. Destek hizmetlerinin ve fiziksel çevrenin, yaşlı insanların psikolojik sağlığını nasıl iyileştirdiğini veya kötüleştirdiğini tanımlamak. 6. Yaşlı bir insanın çevresel baskıyla ilişki içindeki yeterliğini tanımlamak. 7. "Başarılı veya ideal yaşlanma" kavramını açıklamak. 8. Yaşlanma sürecinde kültürün rolünü tartışmak. 9. Ruhsal bozuklukları belirlemek ve değerlendirmelerini tanımlamak. 10. Ölüm ve yas tutmadaki psikolojik süreçleri açıklamak. |
Yetişkin Geilişimini ve Yaşlanmayı Çalışmak: Yetişkin Gelişimi ve Yaşlanmanın Temeli Olarak Sinirbilim Fiziksel Değişimler Uzun Ömür, Sağlık, ve İşlevsellik İnsanların Yaşadığı Yerler: Kişi-Çevre Etkileşimi Dikkat ve Bellek Zeka Sosyal Biliş Kişilik Klinik Değerlendirme, Ruh Sağlığı, Ruhsal Bozukluklar İlişkiler İş, Boş Zaman, ve Emeklilik Ölüm ve Yas: Başarılı Yaşlanma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yetişkin Geilişimini ve Yaşlanmayı Çalışmak Yetişkin Gelişimi ve Yaşlanmanın Temeli Olarak Sinirbilim | |
2) | Fiziksel Değişimler | |
3) | Uzun Ömür, Sağlık, ve İşlevsellik | |
4) | İnsanların Yaşadığı Yerler: Kişi-Çevre Etkileşimi | |
5) | Konu tekrarı | |
6) | Dikkat ve Bellek | |
7) | Zeka | |
8) | Sosyal Biliş | |
9) | Kişilik | |
10) | Konu tekrarı | |
11) | Klinik Değerlendirme, Ruh Sağlığı, Ruhsal Bozukluklar | |
12) | İlişkiler | |
13) | İş, Boş Zaman, ve Emeklilik | |
14) | Ölüm ve Yas Başarılı Yaşlanma | |
15) | Yarıyıl sonu sınavı | |
16) | Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Cavanaugh & Blanchard-Fields (2011). Adult Development and Aging. Wadsworth, Cengage Learning |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 55 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Ara Sınavlar | 2 | 13 | 26 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 5 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 5 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 3 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 1 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 3 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 1 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |