PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4055 Okul Psikolojisi Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AYŞENUR BENEVENTO
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Okul Psikolojisi dersi okul ortamında karşılaşılabilecek olan bazı gelişimsel sorunlara değinmektedir. Bu derste hem teorileri ve modelleri, hem de gelişimsel sorunların biyolojik ve çevresel durumları incelenecektir. Bu dersin ikinci bir amacı da, okul ortamındaki sosyal ve akademik alanlarda gelişimsel çıkarımların geliştirilmesinin hedeflendiği önleyici stratejilerin ve müdahalelerin incelenmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Tipik ve atipik gelişimi tanır.
2. Gelişimsel psikopatoloji teorilerinin, bakış açılarını, ve modellerini açıklar.
3. Gelişimsel sorunların biyolojik ve çevresel bağlamını açıklar.
4. Davranım sorunlarının, DEHB, dil ve öğrenme sorunları, zihinsel engeller ve yaygın gelişimsel sorunların epidemiyolojisi, gelişimsel süreci, ve nedenlerini açıklar.
5. Okul öncesi çocuklar için gelişimsel çıkarımları arttırıcı stratejileri tanımlar.
6. Okullardaki öğrenme ortamının etkisini geliştirici stratejileri tanımlar.
7. Farklı akademik alanlardaki akademik performansı arttırıcı stratejileri tanımlar.
8. Önleyici stratejilerin ve müdahalelerin rolünü ve önemini açıklamak ve tartışır.

Dersin İçeriği

"Giriş ve Genel Bakış Gelişimsel Psikopatoloji Perspektifi, Psikopatolojinin Biyolojik ve Çevresel Bağlamı
Davranım Sorunları, Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu, Dil ve Öğrenme Bozuklukları, Zeka Geriliği / Zihinsel Engeller
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar, Aksama Olmayan, Verimli bir Sınıf Ortamı için İleriye Dönük Müdahaleler, Akademik Başarıyı Arttırıcı Müdahaleler, Davranışsal ve Sosyal Yeterliği Arttırıcı Müdahaleler, Okul Öncesi Çocukların Çıkarımlarını Arttırıcı Müdahaleler. Dersin Öğretim yöntemleri anlatım, grup çalışması, okuma, uygulama, tartışma şeklindedir. "

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Genel Bakış Gelişimsel Psikopatoloji Perspektifi
2) Psikopatolojinin Biyolojik ve Çevresel Bağlamı
3) Davranım Sorunları
4) Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
5) Konu tekrarı
6) Dil ve Öğrenme Bozuklukları
7) Zeka Geriliği / Zihinsel Engeller
8) Ara Sınav
9) Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
10) Aksama Olmayan, Verimli bir Sınıf Ortamı için İleriye Dönük Müdahaleler
11) Akademik Başarıyı Arttırıcı Müdahaleler I
12) Akademik Başarıyı Arttırıcı Müdahaleler II
13) Davranışsal ve Sosyal Yeterliği Arttırıcı Müdahaleler
14) Okul Öncesi Çocukların Çıkarımlarını Arttırıcı Müdahaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Rathvon, N. (2008). Effective School Interventions: Evidence-Based Strategies for Improving Student Outcomes. The Guilford Press: New York.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 5 60
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 162

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 5
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 5
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 3
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik).
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 2
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 3
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.