PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4051 | Sağlık Psikolojisi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin esas amacı sağlık psikolojisinin önemli kavramlarını tartışmaktır. Sağlık psikolojisi alanında yapılan araştırmaların temel konuları ve bu alandaki uygulamalarda kullanılan yöntemler ele alınacaktır.Temel teoriler ve yakın zamandaki araştırmalar, sağlıkla ilgili geçerli algılar ve inançlar, ve antrenman yapmak,sigara içmek, diyet yapmak, ve sağlık taramasını içeren davranışlar açıklanacaktır. Kadın sağlığı ile ilgili hamilelik, düşük, doğum, menopoz ve benzer alanlardaki diğer konular bu derste tartışılacaktır. Kronik hastalıklar hakkında temel açıklamalar ve onların psikolojik refah ile ilişkisi de ayrıca ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sağlığın ve hastalığın sosyal ve kültürel temelini açıklamak. 2. Sağlığın ve hastalığın psikofizyolojik temelini tanımlamak. 3. Gelişime, tedavilere ve hastalık önlemeye yapılan psikolojik katkılar hakkında bilgi edinmek. 4. Sağlık alanındaki ve sağlık psikolojisindeki güncel yönelimleri öğrenmek. 5. Sağlık için önemli olan kişisel ve çevresel etkenleri açıklamak. 6. Psikolojik uygulamalar ve araştırmalar dahil olmak üzere, sağlık psikologlarının güncel yasal sorumlulukları ve etik kurallar hakkında bilgi sahibi olmak. 7. Alanda çalışan sağlık uzmanları ile etkileşimin sonuçlarını ve bunun tedaviye uyum davranışına olan etkilerini açıklamak. 8. Sigara içmek, alkol kullanmak, az yemek gibi sağlığı etkileyen sorunlu davranışların nedenlerini araştırmak ve bu davranışları değiştirme yönlerini tartışmak. |
Psikolojiye ve Sağlık alanına genel bir bakış Vücudun fiziksel sistemleri Stres: Anlamı, etkisi, ve kaynakları Stres: Biyopsikososyal etmenler ve hastalık Stresle başa çıkma ve stresi azaltma Sağlıkla ilgili davranışlar ve sağlığı iyileştirmek Madde kullanımı ve kötüye kullanımı Beslenme, kilo kontrolü, diyet, antrenman ve güvenlik Sağlık hizmetlerini kullanmak Fiziksel belirtiler: acı ve rahatsızlık Kronik ve hayatı tehdit eden sağlık sorunları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Psikolojiye ve Sağlık alanına genel bir bakış | |
3) | Vücudun fiziksel sistemleri | |
4) | Stres: Anlamı, etkisi, ve kaynakları | |
5) | Stres: Biyopsikososyal etmenler ve hastalık Stresle başa çıkma ve stresi azaltma | |
6) | Sağlıkla ilgili davranışlar ve sağlığı iyileştirmek | |
7) | Konu tekrarı | |
8) | Madde kullanımı ve kötüye kullanımı | |
9) | Beslenme, kilo kontrolü, diyet, antrenman ve güvenlik | |
10) | Sağlık hizmetlerini kullanmak | |
11) | Konu tekrarı | |
12) | Fiziksel belirtiler: acı ve rahatsızlık | |
13) | Kronik ve hayatı tehdit eden sağlık sorunları | |
14) | Kronik ve hayatı tehdit eden sağlık sorunları |
Ders Notları / Kitaplar: | Sarafino, E. P. (2011). Health Psychology NJ: Wiley. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 24 |
Ödevler | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Final | 1 | 25 |
Toplam İş Yükü | 154 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 4 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 4 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 2 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 2 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 2 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | 4 |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 2 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 2 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |