PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY2004 | Araştırma Yöntemleri II | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders psikolojideki araştırma teknikleri ve davranışı araştırmada kullanılan bilimsel yöntemlerin uygulanması ile ilgili gerekli temel bilgileri içerir. Dersin bu bölümünde etik, korelasyonel araştırma, ölçüm ve veri analizi tartışılacaktır. Ayrıca öğrenciler veri toplayacak, JASP programına nasıl veri girileceğini ve basit analiz yapmayı öğreneceklerdir. Yapılan analizlerin nasıl yorumlanacağı ve çalışma sonuçlarının nasıl rapor edileceği de bu dersin içeriğinde yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Araştırmalarda etik konusunu tartışmak ve psikolojideki önemini incelemek. 2. Bir araştırmanın nasıl tasarlanacağını ve araştırmanın temel adımlarını planlamak. 3. Nasıl veri toplandığını öğrenmek ve bilmek. 4. İstatistik programına veri girmek ve temel analiz yapmak. 5. Çalışmanın sonuçlarını yorumlamak. 6. Çalışma sonuçlarını rapor etmek ve kaynak bilgisi kullanarak sonuçları tartışmak. |
Bu derste ele alınan belli başlı konular, araştırmalarda etik, araştırma nasıl yapılır, veri nasıl toplanır, araştırma sonuçlarını yorumlama; tanımlama ve korelasyon, araştırma sonuçlarını yorumlama; istatistiksel yorum, veri girme, veri analizi nasıl yapılır, araştırma sonuçlarını raporlama, sonuçları tartışma ve genelleme şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Etik araştırmanın temelini tartışmak | |
2) | Araştırma Yürütmek | |
3) | Nasıl veri topluyoruz? | |
4) | Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon | |
5) | Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon | |
6) | Konu tekrarı | |
7) | Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım | |
8) | Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım | |
9) | İstatistik programına veri girmek | |
10) | Veri analizi | |
11) | Araştırma sonuçlarını yazmak | |
12) | Araştırma sonuçlarını yazmak | |
13) | Sonuçları genellemek | |
14) | Konu tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Cozby, P. C., & Bates, S. C. (2020). Methods in Behavioral Research (14th ed.). McGraw-Hill. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 85 |
Ödevler | 1 | 22 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 167 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 2 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 2 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 2 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 5 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 5 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | 5 |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 5 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 5 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |