PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2004 Araştırma Yöntemleri II Bahar 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders psikolojideki araştırma teknikleri ve davranışı araştırmada kullanılan bilimsel yöntemlerin uygulanması ile ilgili gerekli temel bilgileri içerir. Dersin bu bölümünde etik, korelasyonel araştırma, ölçüm ve veri analizi tartışılacaktır. Ayrıca öğrenciler veri toplayacak, JASP programına nasıl veri girileceğini ve basit analiz yapmayı öğreneceklerdir. Yapılan analizlerin nasıl yorumlanacağı ve çalışma sonuçlarının nasıl rapor edileceği de bu dersin içeriğinde yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Araştırmalarda etik konusunu tartışmak ve psikolojideki önemini incelemek.
2. Bir araştırmanın nasıl tasarlanacağını ve araştırmanın temel adımlarını planlamak.
3. Nasıl veri toplandığını öğrenmek ve bilmek.
4. İstatistik programına veri girmek ve temel analiz yapmak.
5. Çalışmanın sonuçlarını yorumlamak.
6. Çalışma sonuçlarını rapor etmek ve kaynak bilgisi kullanarak sonuçları tartışmak.

Dersin İçeriği

Bu derste ele alınan belli başlı konular, araştırmalarda etik, araştırma nasıl yapılır, veri nasıl toplanır, araştırma sonuçlarını yorumlama; tanımlama ve korelasyon, araştırma sonuçlarını yorumlama; istatistiksel yorum, veri girme, veri analizi nasıl yapılır, araştırma sonuçlarını raporlama, sonuçları tartışma ve genelleme şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etik araştırmanın temelini tartışmak
2) Araştırma Yürütmek
3) Nasıl veri topluyoruz?
4) Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon
5) Araştırma sonuçlarını anlamak: tanım ve korelasyon
6) Konu tekrarı
7) Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım
8) Araştırma Sonuçlarını Anlamak: İstatistiksel Çıkarım
9) İstatistik programına veri girmek
10) Veri analizi
11) Araştırma sonuçlarını yazmak
12) Araştırma sonuçlarını yazmak
13) Sonuçları genellemek
14) Konu tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cozby, P. C., & Bates, S. C. (2020). Methods in Behavioral Research (14th ed.). McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 85
Ödevler 1 22
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 2
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 2
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 2
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 5
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 5
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.