HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4056 Türk Edebiyatında Sosyolojik Analizler Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, Türk edebiyatının üretiminde sosyolojik boyutu incelemektedir. Sosyolojik dönüşüme neden olan sosyal dinamiklerin “sebep-sonuç” ilişkilerini anlamaları için öğrencilere analitik beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. Türk edebiyatı ürünlerine dayanarak, öğrencilerin Türkiye’deki sosyolojik dinamikleri anlamalarını sağlamaktadır. Bu ders, edebiyatın toplumu yansıtıp yansıtmadığı, edebiyatın kolektif kimliklerin oluşturulmasındaki rolü ve sosyal pratiğin okunması gibi konuları içerecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1)Öğrencilerin, edebi eserler üstünden toplumlarda önemli gelişmelere neden olan sosyolojik değişimleri neden-sonuç ilişkilerini kurmaları,
2)analitik düşünme yöntemlerini öğrenmeleri,
3)Tanzimattan başlayarak türk edebiyatını karşılaştırmalı olarak incelemek
4)Sosyal ilişkileri sebep sonuç ilişkileri sosyolojik yapılar ile ilncelemek
5)Sözlü edebiyatı içerik-möesaj metodu ile incelemek
6)Edebiyat eserlerindeki sosyolojik olayların cevaplarının gerçek hayata indirgemek
7)Bu sonuçları gerçek hayatta uyarlamak

Dersin İçeriği

Seçilmiş edebi eserlerin sosyolojik açıdan incelenmeleri bu eserlerde yer alan toplumsal sorunların neden-sonuç ilişkilerinin çözümlenmesi ve bu çözümlemelerden hareketle gerçek yaşamdaki karşılıklarının bulunması dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin öğretim yöntemleri proje hazırlama, anlatım ve okuma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Turk Edebiyati'nda sosyolojik boyut: Tanim, amac, icerik ve metod ESCARPİT, Robert, (1968), Edebiyat Sosyolojisi, (çev: Ali Türkay Yazıcı), İstanbul, Remzi Kitabevi.
2) Turk Mitik Anlatilarinin Icerdigi sosyolojik verilere genel bakis Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz
3) Turk Halk Anlatilarinin icerdigi sosyolojik veriler Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz
4) Turk Masallarinin icerdigi soslyolojik veriler ve bunlarin diger ulus masallari ile karsilastirilmasi Dede Korkut Destanları
5) Taninmis Turk Sozlu Anlatilarinin sosyolojik iletiler acisindan karsilastirmali olarak cozumleme yontemleri Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz
6) Anlatilarin 'Mesaj-Indexi' ve cozumleme ornekleri Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz
7) Turk Edebiyati'nin klasik romanlarinda yer alan sosyolojik verilere genel bakis Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz
8) Konu tekrarı ve ara sınav Konu tekrarı ve ara sınav
9) Turk Tanzimat Edebiyati'nda yer alan "Araba Sevdasi" romaninin Turk yasam tarzi, dilde ozenti, degeryargilarinda yozlasma acilarindan icerdigi sosyolojik degisimler ve bunlarin toplumda yarattigi sancilar acisindan incelenmesi Ödev teslimi I Araba Sevdası-Recaizade Mahmut Ekrem Ödev teslimi I
10) Servet-I Funun Edebiyati'nda yer alan "Kirik Hayatlar" romanindaki temel sosyolojik sorunlar Ödev teslimi II Ödev teslimi II
11) Cumhuriyet donemi Turk Edebiyati'nda yer alan "Kiralik Konak" romanin, Turk aile yapisindaki kusak catismalari acisindan incelenmesi Kiralık Konak- Yakup Kadri Karaosmanoğlu
12) "Fatih-Harbiye" romaninin dogu-bati yasam tarzinin bireyde ve toplumda yarattigi catismalar acisindan incelenmesi Fatih Harbiye- Peyami Safa
13) "Yesil-Gece" romaninin sosyo-politik cozumlemesi Sunumlar I Yeşil Gece- Reşat Nuri Güntekin Sözlü Sunumlar I (Her bir öğrenci için10 dakika.)
14) "Sinekli Bakkal" romaninin dogu-bati sentezindeki uzlasma acisindan onemi Sunumlar II Sözlü Sunumlar II (Her bir öğrenci için10 dakika.)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2009
-Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2007
- “Mit-Din-Gelenek Aynasında Kadın”, Muhsine Helimoğlu Yavuz, Folklor-Edebiyat C.10, S. 37
-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz, Ank. 1976
-Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç, Ank. 1997
Diğer Kaynaklar: -Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2009
-Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2007
- “Mit-Din-Gelenek Aynasında Kadın”, Muhsine Helimoğlu Yavuz, Folklor-Edebiyat C.10, S. 37
-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz, Ank. 1976
-Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç, Ank. 1997

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 2 % 10
Sunum 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Sunum / Seminer 8 16
Ödevler 5 10
Ara Sınavlar 5 10
Final 7 33
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek.
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak.
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak.
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek.
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek.
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek.
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek.
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek.