PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4056 | Türk Edebiyatında Sosyolojik Analizler | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu derste önce dünya edebiyatı sonra ülkemiz edebiyatı konu alınarak işlendiğinde öğrencilerin, toplumlarda önemli gelişmelere neden olan sosyolojik değişimlerin neden-sonuç ilişkilerini kurmalarına yardımcı olacak ve onları sorgulamaya, analitik düşünmeye, sonra da sentezlemeye yöneltecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: 1)Öğrencilerin, edebi eserler üstünden toplumlarda önemli gelişmelere neden olan sosyolojik değişimleri neden-sonuç ilişkilerini kurmaları, 2)analitik düşünme yöntemlerini öğrenmeleri, 3)Tanzimattan başlayarak türk edebiyatını karşılaştırmalı olarak incelemek 4)Sosyal ilişkileri sebep sonuç ilişkileri sosyolojik yapılar ile ilncelemek 5)Sözlü edebiyatı içerik-möesaj metodu ile incelemek 6)Edebiyat eserlerindeki sosyolojik olayların cevaplarının gerçek hayata indirgemek 7)Bu sonuçları gerçek hayatta uyarlamak |
Seçilmiş edebi eserlerin sosyolojik açıdan incelenmeleri bu eserlerde yer alan toplumsal sorunların neden-sonuç ilişkilerinin çözümlenmesi ve bu çözümlemelerden hareketle gerçek yaşamdaki karşılıklarının bulunması dersin temel içeriğini oluşturmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Turk Edebiyati'nda sosyolojik boyut: Tanim, amac, icerik ve metod | ESCARPİT, Robert, (1968), Edebiyat Sosyolojisi, (çev: Ali Türkay Yazıcı), İstanbul, Remzi Kitabevi. |
2) | Turk Mitik Anlatilarinin Icerdigi sosyolojik verilere genel bakis | Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
3) | Turk Halk Anlatilarinin icerdigi sosyolojik veriler | Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
4) | Turk Masallarinin icerdigi soslyolojik veriler ve bunlarin diger ulus masallari ile karsilastirilmasi | Dede Korkut Destanları |
5) | Taninmis Turk Sozlu Anlatilarinin sosyolojik iletiler acisindan karsilastirmali olarak cozumleme yontemleri | Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
6) | Anlatilarin 'Mesaj-Indexi' ve cozumleme ornekleri | Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
7) | Turk Edebiyati'nin klasik romanlarinda yer alan sosyolojik verilere genel bakis | Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
8) | Konu tekrarı ve ara sınav | Konu tekrarı |
9) | Turk Tanzimat Edebiyati'nda yer alan "Araba Sevdasi" romaninin Turk yasam tarzi, dilde ozenti, degeryargilarinda yozlasma acilarindan icerdigi sosyolojik degisimler ve bunlarin toplumda yarattigi sancilar acisindan incelenmesi Ödev teslimi I | Araba Sevdası-Recaizade Mahmut Ekrem Ödev teslimi I |
10) | Servet-I Funun Edebiyati'nda yer alan "Kirik Hayatlar" romanindaki temel sosyolojik sorunlar Ödev teslimi II | Ödev teslimi II |
11) | Cumhuriyet donemi Turk Edebiyati'nda yer alan "Kiralik Konak" romanin, Turk aile yapisindaki kusak catismalari acisindan incelenmesi | Kiralık Konak- Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
12) | "Fatih-Harbiye" romaninin dogu-bati yasam tarzinin bireyde ve toplumda yarattigi catismalar acisindan incelenmesi | Fatih Harbiye- Peyami Safa |
13) | "Yesil-Gece" romaninin sosyo-politik cozumlemesi Sunumlar I | Yeşil Gece- Reşat Nuri Güntekin Sunumlar I (10 dakika) |
14) | "Sinekli Bakkal" romaninin dogu-bati sentezindeki uzlasma acisindan onemi Sunumlar II | Sunumlar II (10 minutes) |
Ders Notları / Kitaplar: | -Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2009 -Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2007 |
Diğer Kaynaklar: | -“Mit-Din-Gelenek Aynasında Kadın”, Muhsine Helimoğlu Yavuz, Folklor-Edebiyat C.10, S. 37 -Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz, Ank. 1976 -Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç, Ank. 1997 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 128 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 3 |