HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4055 Sosyolojide Özel Konular Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. AYŞEGÜL AKDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Ders, felsefe ve sosyal bilimlerden (ekonomi, sosyoloji, antropoloji ve siyaset bilimi) faydalanarak oldukça disiplinlerarası bir yapıya sahiptir. Konular arasında iş, akademi ve toplum arasındaki ilişki; paydaşların ve sorunların tanımlanması; sürdürülebilirlik kavramı; kurumsal sosyal sorumluluk kavramı; sosyal işletme; pratikte kurumsal sosyal sorumluluk; çevresel ve iş sorumlulukları; küreselleşme, sürdürülebilirlik ve iş sorumlulukları; etik, sorumluluklar ve insan ilerlemesi stratejisi; sosyal sorumluluk projelerinin sürdürülebilirlik üzerindeki sosyal etkisi yer almaktadır. Dersin üç ana hedefi vardır: öğrencilerin sosyal sorunlara, sürdürülebilirliğe ve etkili karar vericiler olmaya dair farkındalıklarını artırmak, fırsat eşitliğini anlamak ve iş organizasyonlarının sosyal sorumluluğu anlamını incelemek; sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik ve insan ilerlemesi arasındaki bağlantıyı anlamak; ve sosyal sorumluluk projesi geliştirmek ve değerlendirmek için bilgilerini uygulamaları için temel teorik ve metodolojik araçlar sağlamaktır. Proje, bu derste öğrenilen teoriler ve araçları öğrencilerin ilgi alanlarına uygun bir duruma uygulamaktadır. Öğrenciler, bir sınıf arkadaşıyla birlikte çalışmaya davet edilmektedir. Projenin ideal uzunluğu 20-25 sayfa (en az 5000 kelime) çift aralıklı, tablo ve referanslar dahil olmak üzere olmalıdır. Araştırma projeleri teorik bir çerçeve ve ilgili verileri içermelidir. Herkesin, 6. haftada araştırma sorusu ve bir veya daha fazla veri kaynağına referanslarla birlikte geçici bir özet teslim etmesi gerekmektedir. Projenin bir taslağının hazır olması beklenmektedir. 12-14. haftalarda öğrenciler proje raporlarının sözlü sunumunu yapacaklardır. Nihai proje, 16. haftada istisnasız olarak teslim edilmelidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bir şirket olarak, bir üniversite olarak, bir birey olarak Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini neden önemsemek gerektiğine dair kazanım sahibi olmak.
2. Sürdürülebilirliği tanımlayabilmek ve doğal kaynakları tüketmeden yürütülen ekonomik kalkınmanın zorluklarını ve politikalarını öğrenmek.
3. Sürdürülebilirliği ve sürdürülebilirlik hedeflerini tanımlamak.
4. Fırsat eşitliğini tanımlamak ve iş için etik sonuçları detaylandırmak.
5. Eleştirel bakış açısı da dahil olmak üzere kurumsal sosyal sorumluluğa yönelik farklı yanıtları belirlemek.
6. Sosyal sorumluluk teorilerinin çeşitli temellerini anladığını göstermek.
7. Mülk sahibi paydaşın rolü ve ilgili ekonomik ve etik sorumluluklar için bir takdir göstermek.
8. Çevresel ve sosyal kaygıların küreselleşmesi konusunda bir farkındalık sergilemek.
9. "Sürdürülebilir Kalkınma için 2030 Gündeminin Yaygınlaştırılması" konusunda bir anlayış sergilemek.
10. Ulusal ve küresel düzeyde iş dünyasının ve toplumun karşı karşıya olduğu temel çevresel kaygıları belirlemek ve tanımlamak.
11. Sosyal sorumluluk projelerinin sosyal sürdürülebilirlik üzerindeki sosyal etkisini değerlendirme becerisi sergilemek.
12. Detaylı araştırma metodolojisi, teorik çerçeve, program tasarımı, etki, etki ölçümü ve literatür taraması içeren bir proje makalesi yazarak Türkiye'deki hassas bir gruba maddi ve manevi destek sağlamayı amaçlayan bir sosyal sorumluluk projesi tasarlayabilmek.

Dersin İçeriği

Bu ders tamamıyla multidisiplinerdir ve felsefe, sosyal bilimler (ekonomi, sosyoloji, antropoloji ve siyaset bilimi) üzerine kuruludur. İş dünyası, akademi ve toplum arasındaki ilişki; paydaşların ve sorunların belirlenmesi; sürdürülebilirlik kavramı; kurumsal sosyal sorumluluk kavramı; sosyal iş; uygulamada kurumsal sosyal sorumluluk; çevresel ve ticari sorumluluklar; küreselleşme, sürdürülebilirlik ve iş sorumlulukları; etik, sorumluluklar ve insani ilerleme stratejisi; ve sosyal sorumluluk projelerinin sosyal etkileri konularını içermektedir.

Dersin öğretim yöntemleri;
· Anlatım
· Saha Çalışması
· Proje Hazırlama
· Konuk / Uzman Daveti
· Okuma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Ders Programının Gözden Geçirilmesi Öğrencileri sürdürülebilirlik, eşitsizlik ve çevresel konular üzerinde düşünmeye teşvik etmek ve 17 Sürdürülebilir Kalkınma Amacı'nın (SKA'lar) tanıtımı ile dünyamızın karşı karşıya olduğu çeşitli zorluklara giriş.
2) Sürdürülebilirliğin tanımı, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilirlik ile sosyal sorumluluk arasındaki bağlantı P., ... & Noble, I. (2013). Policy: Sustainable development goals for people and planet. Nature, 495(7441), 305. Montiel, I. (2008). Corporate social responsibility and corporate sustainability: Separate pasts, common futures. Organization & Environment, 21(3), 245-269. Robert, K. W., Parris, T. M., & Leiserowitz, A. A. (2005). What is sustainable development? Goals, indicators, values, and practice. Environment: science and policy for sustainable development, 47(3), 8-21. Visit: http://icwip.hu/ and http://www.worldbank.org/depweb/english/sd.html
3) Sosyal sorunlar, sosyal sorumluluk, kurumsal sosyal sorumluluk. Sosyal sorumluluğun boyutları Kültür ve sosyal sorumluluk Text book Aras, Chp 2 and 4 G., & Crowther, D. (2010). Corporate social responsibility: A broader view of corporate governance. A handbook of corporate governance and social responsibility, 265-285. Alexander Dahlsrud, “How Corporate Social Responsibility is Defined: an Analysis of 37 Definitions” Fitch, H. G. (1976). Achieving corporate social responsibility. Academy of management review, 1(1), 38-46.
4) Fırsat eşitliğinin tanımı / küresel ve yerel sosyal sorunlar Yeni eşitsizlikler Acemoglu, Daron and James Robinson (2000): "Why Did the West Extend the Franchise? Growth, Inequality and Democracy in Historical Perspective." Quarterly Journal of Economics 115(4): 1167–99. https://www.slideshare.net/ksatpathy/wnl-119-gender-analysis-of-social-impact-by-dr-ayesha-ppt
5) Çevresel Sürdürülebilirlik Climate Change Mitigation VijayaVenkataRaman, S., Iniyan, S., & Goic, R. (2012). A review of climate change, mitigation and adaptation. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 16(1), 878-897.
6) Metodolojik Hususlar Sosyal sorumluluk proje raporu yazımı için nitel ve nicel metodolojinin gözden geçirilmesi, örnekleme, veri toplama, veri analizi stratejisi Metodolojiye dair ders notları
7) Araştırma önerisinin sözlü sunumları ve sınıfta geri bildirim alınması (Sunum süreleri 10 dakika olarak belirlenmiştir.) Ödev Teslimi1
8) Araştırma önerisinin sözlü sunumları ve sınıfta geri bildirim alınması (Sunum süreleri 10 dakika olarak belirlenmiştir.) Ödev Teslimi1
9) Sosyal Fayda İçin Teknolojik İnovasyon İyi Sürdürülebilir Teknolojiler Dijital Kapsayıcılık
10) Sosyal Etki I Social Impact and Change Measurement Perrini, F., Costanzo, L. A., & Karatas-Ozkan, M. (2021). Measuring impact and creating change: A comparison of the main methods for social enterprises. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 21(2), 237-251.
11) Sosyal Etki II Measurement and Method Langella, V. (2015). Social impact assessment: The measurement of change. Maas, K., & Liket, K. (2011). Social impact measurement: Classification of methods. Environmental management accounting and supply chain management, 171-202.
12) Final Projelerinin Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika)
13) Final Projelerinin Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika)
14) Final Projelerinin Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aras, G., & Crowther, D. (2010). Corporate social responsibility: A broader view of corporate governance. A handbook of corporate governance and social responsibility, 265-285.

İlgili ders notları Itslearning sistemi üzerinden dersi veren tarafından haftalık olarak öğrencilere ulaştırılır.

Course notes are provided on Its-learning library
Diğer Kaynaklar: Diğer gerekli okumalar, Itslearning aracılığıyla öğrenciler için sisteme yüklenecektir. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin.

Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 20
Sunum 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 13
Sunum / Seminer 2 8
Proje 9 36
Ödevler 4 16
Rapor Teslimi 2 10
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak. 2
2) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek 3
3) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek. 3
4) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek. 2
5) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek. 1
6) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek. 1
7) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek. 3
8) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek. 3
9) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek. 2
10) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek. 3
11) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak. 3
12) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek. 3
13) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek. 1
14) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek. 3