MATEMATİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4053 | Mağdur Bilimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Ders viktimoloji alanında çağdaş gelişimlere, kavramsal boyutlara, temel kavramlara ve literatüre, alt dallarına ve kriminoloji ve adli yargılama sürecindeki rolüne odaklanmakatadır. Viktimolojinin tarihsel ve gelişen rollerini derinlemesine ele alınacaktır. Ayrıca ders, çağdaş programların analizini ve Türkiye’de adli yargılama sürecindeki magdurları da ele alacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: 1)Mağdur ve mağdurbilim kavramlarını tanımlayabilecek 2)Viktiminoloji ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi analiz edebilecek, 3)Suç ve suçun etkilerini ölçebilecek, 4)Viktimolojinin tarihçesini anlayabilecek, 5)Türk adli yargıama sürecini ve mağdurların durumlarını analiz edebilecek, 6)Mağduriyetin sonuçlarını analiz edebilecek, 7)Mağdur destek programlarını anlayabilecek, 8)Kadın mağdurlar ile ilgili sorunların farkına varabilcek, 9)Çocuk fiziksel ve cinsel mağduriyetindeki dinamikleri anlayabilecek, 10)Özel mağduriyet biçimlerini kavrayabilecek, 11)Kurumsal boyuttaki mağduriyetin dinamiklerinianlayabilecek, 12)Viktimilojinin uluslararası boyutunu anlayabilecek |
Ders, viktimolojinin tarihsel gelişimine ve Türkiye'de adli mekanizma sürecinde mağdurların artan rolünü inceleyecektir. Mağdur destek programlarının önemi vurgulanarak, mağduriyetin farklı alanlardaki dinamikleri tartışılacaktır. Ayrıca ders suçun mağdura etkisi, suç mağduriyetinin sonuçları, viktimolojinin uluslararası boyutları başlıklarını da içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Viktimolojiye Giris | Ders programını okumak |
2) | Viktimolojinin Tarihçesi • Hukukun gelişimi • Sosyal Güçler • Viktimioloji Teorileri | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
3) | Suçun ölçümü ve etkileri • Resmi raporlar • Diğer raporlar | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. |
4) | Adli yarglama süreci ve mağdurlar Adli yargılama sürecinde mağdu ile ilgili düzenlemeler | Victims and Victimisation a Reader, edited by Brian Williams and Hannah Goodman Chong, McGrawHill, 2009 Odev: Proje onerisi hazırlanmak |
5) | Türk Adli yargılama sistemi | |
6) | Mağduriyetin Sonuçları • Fiziksel Sonuçları • Psikoloijk Sonuçları • Finansal Sonuçları | Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
7) | Mağdurlara Destek • Medya • Yasal düzenlemeler | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. |
8) | Özel mağduriyet türleri • Aile içi şiddet mağdurları • Çocuk mağdurlar • Adam öldürme suçu mağdurları • Kadın mağdurlar | Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
9) | PROJE Sunumları | |
10) | Özel mağduriyet türleri • Yaşlı mağdurlar • Nefret suçu mağdurları | Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
11) | Seri Cinayet Mağdurları Flört tecavüzleri ARA Sınav | Victims and Victimisation a Reader, edited by Brian Williams and Hannah Goodman Chong, McGrawHill, 2009 |
12) | Kurumlardaki Mağdurlar • Okul şiddeti mağdurları • Kampüs şiddeti mağdurları | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson |
13) | Kurumlardaki Mağdurlar • İşyeri şiddeti • Mağdursuz suçların mağduru | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, Pearson |
14) | Mağdur Hakları Viktimolojinin uluslararası boyutu • History and leaders in the field • Crime victim surveys • Globalization of crime and victims • The united nations • The international criminal court • International victimization War, natural disasters, and other | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
Ders Notları / Kitaplar: | Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, Harvey Wallece, Allyn and Bacon, Pearson, 2007 Victimology : A study of crime victims and their roles Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt, Prentice Hall, 2003. Victims and Victimisation a Reader edited by Brian Williams and Hannah Goodman Chong, McGrawHill, 2009 |
Diğer Kaynaklar: | Additional readings will be provided. Ek okumalar sağlanacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak | |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | |
3) | Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | 4 |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | |
6) | Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | 4 |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |