LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4007 | Çağdaş Sosyolojik Teorileri | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Ders, öğrencilere çağdaş sosyal ve eleştirel teori alanındaki güncel teoriler, meseleler ve tartışmalar hakkında bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders, ana temaları ve entelektüel hareketleri inceleyerek, önemli çağdaş teorik çerçevelerin eleştirel bir gözden geçirilmesini sunmaktadır. Özellikle 'postmodern' ve 'postyapısalcı' teoriler olarak adlandırılan kuramsal yaklaşımlardaki temel okumalara dikkat çekilmekte, bunların modernite, göstergebilim, bilinçdışı, feminizm ve Freud, Nietzsche ve Marx’ın yeniden yorumlanmalarıyla olan ilişkilerine odaklanılmaktadır. Ayrıca, ders, dekonstrüksiyon, oryantalizm ve postkolonyalizm kavramlarını ele alarak, bu fikirlerin yerleşik paradigmaları nasıl sorguladığını ve eleştirel teori içindeki devam eden tartışmalara nasıl katkıda bulunduğunu incelemektedir. Ders ayrıca, teknolojik ilerlemeler, ekolojik krizler ve insanın çağdaş teorik söylemler içerisindeki merkeziliğinin sorgulanması bağlamında insan öznelliği, etik ve özne kavramlarının nasıl yeniden düşünüldüğüne dair eleştirel beşeri bilimler alanındaki güncel tartışmaları öğrencilere tanıtmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ana Teorilerle Tanışmak: Postmodernizm, postyapısalcılık ve eleştirel posthumaniteler de dahil olmak üzere, çağdaş sosyal ve eleştirel teorinin temel teorik çerçevelerini ve bunların güncel sosyolojik tartışmalarla olan ilgisini kapsamlı bir şekilde anlamak; 2. Entelektüel Gelişimini İzlemek: Modern ve postmodern düşüncenin evrimini izleme becerisini kazanmak, özellikle göstergebilim, dekonstrüksiyon ve bilinçdışı gibi kavramların geleneksel sosyolojik paradigmaları nasıl zorladığını anlamak; 3. Feminist ve Postkolonyal Teorilerle Eleştirel İlişki Kurmak: Feminist, dekolonyal ve postkolonyal yaklaşımlarla eleştirel bir ilişki kurarak, oryantalizm, iktidar yapıları ve bilgi üretimi gibi kavramları nasıl sorguladıklarını anlamak; 4. İnsan Öznelliğini Bağlamında Analiz Etmek: Teknolojik ilerlemeler, ekolojik krizler ve insanın merkeziliğinin sorgulanması bağlamında, postmodern ve posthumanist çerçeveler içinde insan öznelliği, etik ve öznellik kavramlarının yeniden kavramsallaştırılmasını analiz etmek; 5. Çağdaş Teori Üzerine Akademik Yazı Yazmak: Çağdaş sosyolojik teorileri eleştirel bir şekilde tartışan, farklı teorik perspektifleri sentezleyip bunları ilgili toplumsal olgulara uygulayarak iyi araştırılmış, teorik olarak bilgilendirilmiş bir makale üretmek; 6. Eleştirel ve Analitik Becerileri Geliştirmek: Derse aktif katılım, sunumlar ve işbirlikçi öğrenme yoluyla eleştirel düşünme, sunum yetenekleri ve etkileşim becerilerini geliştirmek, ders materyallerine dair yansıtıcı bir anlayış sergilemek. |
Ders, öğrencilere çağdaş sosyal ve eleştirel teori alanındaki güncel teoriler, meseleler ve tartışmalar hakkında bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders, ana temaları ve entelektüel hareketleri inceleyerek, önemli çağdaş teorik çerçevelerin eleştirel bir gözden geçirilmesini sunmaktadır. Özellikle 'postmodern' ve 'postyapısalcı' teoriler olarak adlandırılan kuramsal yaklaşımlardaki temel okumalara dikkat çekilmekte, bunların modernite, göstergebilim, bilinçdışı, feminizm ve Freud, Nietzsche ve Marx’ın yeniden yorumlanmalarıyla olan ilişkilerine odaklanılmaktadır. Ayrıca, ders, dekonstrüksiyon, oryantalizm ve postkolonyalizm kavramlarını ele alarak, bu fikirlerin yerleşik paradigmaları nasıl sorguladığını ve eleştirel teori içindeki devam eden tartışmalara nasıl katkıda bulunduğunu incelemektedir. Ders ayrıca, teknolojik ilerlemeler, ekolojik krizler ve insanın çağdaş teorik söylemler içerisindeki merkeziliğinin sorgulanması bağlamında insan öznelliği, etik ve özne kavramlarının nasıl yeniden düşünüldüğüne dair eleştirel beşeri bilimler alanındaki güncel tartışmaları öğrencilere tanıtmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş: Ders programının üstünden gitmek | |
2) | Klasik Sosyoloji Kuramı | |
3) | Postmodern Sosyal Kurama Giriş | |
4) | Ferdinand Saussure: Semiotiks ve Yapısalcılık | |
5) | Frankfurt Okulu | |
6) | Psikoanaliz ve Jaques Lacan | |
7) | Postmodern Durum | |
8) | Jacques Derrida ve Yapı Söküm | |
9) | Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (1) | |
10) | Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus (2) | |
11) | Feminist Kuram | |
12) | Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (1) | |
13) | Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram (2) | |
14) | Küreselleşme ve Post-Milliyetçilik |
Ders Notları / Kitaplar: | Special course reader |
Diğer Kaynaklar: | D. P. Johnson (2008) “Classical Stage European Sources of Sociological Theory”, ch 1, in D. P. Johnson Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-level Approach New York: Springer. (23-51) G. Ritzer (1997) “Postmodern Social Theory, Sociology and Sociological Theory”, ch 1, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (1-17) G. Ritzer (1997) “The Development of Postmodern Sociology”, ch 2, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (18-36) Ferdinand Saussure, Selection from Course in General Linguistics (8-17, 65-9, 110-9) John E. Joseph “The Linguistic Sign”, Cambridge Companions Online, Cambridge University Press. (59-75) Erich Fromm “The Method and Function of an Analytic Social Psychology”, in A. Arato and E. Gebhardt, eds., The Essential Frankfurt School Reader. (477-96) Wilhelm Reich “The Authoritarian Ideology and the Family in the Mass Psychology of Fascism”, The Mass Psychology of Fascism. (34-74) Max Horkheimer “Authoritarianism and the Family”, in R. N. Anshen, ed., The Family: Its Function and Destiny (359-74) Kaja Silverman “The Subject”, The Subject of Semiotics. (127-193) Thedor W. Adorno (1968) “Late Capitalism or Industrial Society?” (1-11) Fredric Jameson (1991) “Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism” in F. Jameson Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism Verso. (1-14) Jean-Francois Lyotard (1979) “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge” in J.F. Lyotard The Postmodern Condition: A report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press. (1-14) Bary Smart “The Postmodern Paradox”, Modern Conditions and Postmodern Controversies. (141-82) Elizabeth Gross “Derrida and the Limits of Philosophy” (26-42) Jonathan Culler “Deconstruction”, On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. (85-110, 165-91) Ronald Bogue “Anti-Oedipus: Nietzschean Desiring Production and the History of Representation”, Deleuze and Guattari. (83-106) Ronald Bogue “The Grand Proliferation: Regimes of Signs and Abstract Machines in Thousand Plateaus”, Deleuze and Guattari. (124-49) G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part1: Archaeology of Knowledge, Genealogy of Power” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (37-62) G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part2: Sexuality, Power, and Self” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (63-75) Elizabeth Gross (1986) “What is Feminist Theory?”, in C. Pateman and E. Gross, eds., Feminist Challenges: Social and Political Theory Boston: Northeastern University Press. (190-204) “Feminist Theory”, in James Farganis, ed., Readings in Social Theory: The Classic Tradition to Post-Modernism (Dorothy Smith: Women’s Experience as a Radical Critique of Sociology). (376-87) Gayatri Chakravorty Spivak “Feminism and Critical Theory” In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. (77-92) Leela Gandhi “Edward Said and his Critics” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (64-80) Leela Gandhi “Postcolonalism and Feminism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (81-101) Leela Gandhi “Imagining Community: The Question of Nationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (102-21) Leela Gandhi “One World: The Vision of Postnationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (122-40) Badiou. Ethics. Ronald Bogue “Deleuze’s Nietzsche: Thought, will to power, and the eternal return”, Deleuze and Guattari. (15-34) Friedrich Nietzsche: The Will to Power. (104-7) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Ödev | 10 | % 30 |
Sunum | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 10 | 3 | 30 |
Rapor Teslimi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |