FOTOĞRAF VE VİDEO | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC3058 | Faşizm Teorileri, Milli Sosyalizm ve Aşırı Sağ | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Robert Paxton, faşizmi “toplumun çöküşü, aşağılanması veya mağduriyeti ile saplantılı bir uğraş ve bununla birlikte birlik, enerji ve saflık kültleriyle telafi edilen bir siyasi davranış biçimi; kararlı milliyetçi militanlardan oluşan kitle tabanlı bir partinin, geleneksel seçkinlerle huzursuz ama etkili bir işbirliği içinde demokratik özgürlükleri terk ettiği ve iç temizliği ve dış genişlemeyi kurtarıcı bir şiddetle ve etik ya da yasal sınırlamalar olmadan izlediği bir yapı” olarak tanımlar. Faşizm, modern zamanların en acımasız ve yıkıcı ideolojilerinden biri olarak düşünülmüştür. Holokost, etnik temizlik ve diğer şiddet biçimleri, faşist ve milliyetçi ideolojiler aracılığıyla gerçekleşmiştir. Bu dersin amacı, öğrencilere faşizm ve Nasyonal Sosyalizm hakkında bir giriş sunmak ve bu dünya görüşlerinin modern dönemdeki önemini değerlendirmek için bir temel sağlamaktır. Dersin bir diğer amacı ise aşırı sağ ve muhafazakar rejimler ve ideolojiler ile faşizm arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca Almanya, İtalya, Fransa, İspanya, Portekiz, Macaristan, Romanya, Japonya ve Türkiye gibi ülkelerdeki faşist ve aşırı sağ rejim ve hareketleri de inceleyeceğiz. Bu ders, fikirlerin serbestçe tartışılabileceği bir ortam yaratmayı ve yukarıda belirtilen konular üzerinde eleştirel düşünmeyi geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1)Faşist İdeolojilerin Temellerini Anlamak 2)Faşist Hareketlerin Tarihsel Bağlamını Analiz Etmek 3)Faşist Hareketler ile Geleneksel Seçkinler Arasındaki Dinamikleri İncelemek 4)Faşizm ile Muhafazakar Rejimler Arasındaki İlişkiyi Keşfetmek 5)Farklı Ülkelerdeki Faşist Hareketleri Karşılaştırmak 6)Çağdaş Aşırı Sağ Hareketleri Analiz Etmek İçin Eleştirel Bir Çerçeve Geliştirmek 7)Faşist Rejimlerde Şiddet ve Zorlamanın Rolünü, eleştirel düşünme ve sınıf içi sunumlar yaparak değerlendirmek 8)Araştırma ve yorumlama becerileri geliştirerek çeşitli meslek dallarında işverenler tarafından değer verilen geniş bir yelpazede aktarılabilir yetenekler kazanmak |
Bu ders, faşizm, nasyonal sosyalizm ve aşırı sağın doğuşu ve gelişiminin analizidir. Derste üç ana bölüm vardır ve her bölümün belirli bir amacı vardır. Bu dersin ilk bölümünde faşizm, Nazizm ve sağ tanımlanacaktır. İkinci bölümde faşizm, Nazizm ve aşırı sağın geçmişi analiz edilecektir. Üçüncü ve son bölümde benzerlikler, faşizm ve sağ rejimlerin çeşitli örneklerinin benzerlikleri ve farklılıkları tanımlanacaktır. Dersin öğretim yöntemleri; anlatım, konuk/uzman daveti, proje hazırlama, okuma, gözlem, bireysel çalışma ve tartışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve ders içeriği | Ders Programı İncelemesi |
2) | Faşizm ve milli sosyalizm tanımları | Roger EATWELL, Fascism: A History |
3) | Faşizm fenomeninin detaylı incelenmesi | Mark NEOCLEOUS, Fascism. Robert PAXTON, The Anatomy of Fascism |
4) | Faşizm ve "olağanüstü hal" | Carl SCHMITT, The Concept of Political. Giorgio AGAMBEN, The State of Exception. |
5) | Faşizmin üretimi | Stanley G. PAYNE, A History of Fascism: 1914-1945 |
6) | Faşizmin doğası var mıdır? | Roger GRIFFIN, The Nature of Fascism. |
7) | Konu tekrarı ve vize | Sınav |
8) | Faşizmin doğuşu | Zeev STERNHELL, The birth of fascist ideology: From cultural rebellion to political revolution. |
9) | Faşizm ve iktidar | Michael MANN, Fascists. |
10) | Faşist ideoloji ve iktidar | Mark MAZOWER, Dark Continent:Europe’s Twentieth Century. Ian KERSHAW, The Nazi Dictatorship:Problems and Perspectives of Interpretation |
11) | Pratikte faşizm | David RENTON, Fascism: Theory and Practice |
12) | Bugün faşizm | Robert PAXTON, Five Stages of Fascism |
13) | Faşist ideoloji ve Türkiye | Tanıl BORA, Türkiye’de Faşist İdeoloji:“Hürriyet Değil, Faşizm Gibi Bir İdare İstiyoruz!” |
14) | Ödev teslimi ve araştırma projesi sunumu | Araştırma bulgularının ve analizinin sınıfta PowerPoint sunumu. 15 dakikalık sunum ve geri bildirim. |
Ders Notları / Kitaplar: | Constantin Iordachi. Comparative Fascist Studies. London: Routledge, 2010. Aristotle Kallis. The Fascism Reader. London: Routledge, 2008. Ders notları Itslearning kütüphanesinde sağlanmaktadır. Course notes are provided on Itslearning library. |
Diğer Kaynaklar: | Diğer gerekli okumalar Itslearning üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. Herhangi bir materyale erişimde sorun yaşarsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin. Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 128 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fotoğraf ve video mecraları hakkında bilgi sahip olmak ve bu mecraların temel, orta ve ileri düzey teknik becerisi. | |
2) | Fotoğraf ve videonun kuramları, kavramları ve kullanımlarını anlama, analiz etme ve değerlendirme becerisi. | |
3) | Fotoğraf ve videonun kullanım alanlarında teorik bilgiyi kullanma becerisi. | |
4) | Fotoğraf ve video hakkındaki teorik ve pratik çalışmaların tarihsel literatürünü tanımak ve değerlendirebilmek. | |
5) | Fotoğraf ve video projelerine ilişkin problem çözme becerisi. | |
6) | Fotoğraf ve videodaki özel ve yeni oluşan gereksinimlere yenilikçi karşılıklar üretme becerisi. | |
7) | Görsel kültürde görüntünün rolünü ve potansiyelini anlamak ve değerlendirmek. | |
8) | Fotoğraf ve video görüntüleri aracılığıyla ayırt edici biçimde iletişim kurma becerisi. | |
9) | Görüntünün üretim sonrası süreçleri hakkında deneyim ve bu bilgi aracılığı ile yaratıcı sonuçlar geliştirme becerisi. | |
10) | Medya içerisinde fotoğraf ve videonun üretim, dağıtım ve kullanım süreçleri hakkında bilgi ve bu süreçlere katılma becerisi. | |
11) | Görsel kültürdeki küresel, bölgesel ve yerel sorunsalları anlama, analiz etme ve değerlendirme becerisi. | |
12) | Kamu iletişiminin amaçları hakkında bilgi ve bu amaçlara gözle görülür bir katkı sağlama becerisi. | |
13) | Yaratıcılığı disiplinlerarası metodlar ile geliştirip projeler gerçekleştirme becerisi. | |
14) | İletişim, sanat ve teknolojinin kesişim noktalarına dair genel kültür kazanma. |