LOJİSTİK YÖNETİMİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC3054 Asker Sosyolojisi Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Ders, öğrencilere alandaki belli başlı askeri sosyolojik kavramları tanıtmayı amaçlamaktadır. Ayrıca sivil-asker ile ilgili teorik görüşleri betimlemeyi ve karşılaştırmayı; ve öğrencilerin bu teorik bakış açılarını ülke analizlerinde kullanabilmeleri için kullanmalarını sağlamak hedeflenmektedir.Öğrenciler, askeri sosyoloji içindeki güncel tartışmalar hakkında geniş, genel bir bilgi edinecek ve aynı zamanda dünyada ve Türkiye'de sivil askeri ilişkileri şekillendiren temel sosyal ve kültürel dinamikler hakkında uzmanlık bilgisi geliştireceklerdir. Öğrencilerin dersten edinecekleri bilgilerini bir ülke vaka çalışmasına uyarlayarak açıklaması ve bu ülke veya ülkelerdeki sivil askeri ilişkilere dayalı bir araştırma projesi geliştirmek için kullanmaları gerekmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
(1) Askeri ve toplumu incelemeye yönelik sosyolojik yaklaşımı tanımlama
(2) Askeri sosyoloji alanındaki sosyolojik kavram ve teorileri tanımlama ve sentezleme
(3) Askeri ve ulus-devlet oluşumu hakkında bilgi gösterme
(4) Sosyolojik bir perspektiften sivil-askeri ilişkiler ile askeri, toplum ve devlet ilişkilerini incelemek için sosyal araştırma yöntemlerini kullanma
(5) Askerin demokratik sivil denetimi ile ilgili ana kavramsal ve araştırma meselelerini bilme
(6) Güncel sivil-askeri ilişkilerle ilgili meseleleri sosyolojik bir perspektifle analiz etme ve tartışma
(7) Farklı sivil-askeri ilişki modellerini karşılaştırma
(8) Güvenlik kültürü ve askeri dinamiklerini tartışma yeteneğini gösterme
(9) Türk ordusunu sosyolojik bir perspektiften analiz etme
(10) Sınıf içi ödevler aracılığıyla eleştirel düşünme ve sunum/konuşma becerileri geliştirme
(11) Askeri ve toplumu incelemek için bir araştırma önerisi geliştirme ve araştırma projesi tasarlayarak tam bir proje raporu yazma

Dersin İçeriği

Ders üç temel bileşenden oluşur. İlk olarak, Huntington tarafından tanımlanan askeriyenin kavramsallaşması hakkında yazılan önceki dönemlere ait kaynakları inceler. İkinci olarak ders, sivil-asker ilişkileri hakkındaki: devletlerin oluşum süreçlerinde ordu, ordu içerisindeki ilişkiler, sivil politikaya ordunun etkisinin tipolojisi, güvenlik kültürü ve gayri askeri hale geliş gibi konuları işler. Üçüncü olarak ders, asker-devlet-toplum ilişkilerini, demokratikleşmeyi ve militarizmden arınma süreçlerini anlamak için birkaç ülke üzerinden örnek-olay incelemesine olanak sağlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Ders Programı İncelemesi Oryantasyon Öğrencileri sivil-asker meseleleri hakkında düşünmeye teşvik etmek
2) Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması I Feaver, P. D. (1999). Civil-military relations. Annual Review of Political Science, 2(1), 211-241. Samuel P. Huntington. 1968. Political Order in Changing Societies (The Henry L. Stimson Lectures Series). Yale University Press. Amos Perlmutter . 1969. “The Praetorian State and the Praetorian Army: Toward a Taxonomy of Civil- MilitaryRelations in Developing Polities” . Comparative Politics, Vol. 1, No. 3, (Apr., 1969), pp. 382-404 Published by: Ph.D. Program in Political Science of the City University of New York Stable URL: http://www.jstor.org/stable/421446 Amos Perlmutter. 1977. The Military and Politics in Modern Times: on Professionals, Praetorians, and Revolutionary Soldiers. New Haven. Yale University Press.
3) Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması II Huntington’ın “Profesyonel Asker”i Janowitz’in “Profesyonel Asker”i Morris Janowitz. 1971.The Professional Soldier: A Social and Political Portrait. New York. The Free Press; Samuel P. Huntington. 1957. The Soldier and the State: The Theory and Politics of Civil-Military Relations. New York. Vintage Books. Lecture notes avaible on ITSLEARNING
4) Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması II (devamı) Morris Janowitz. 1971.The Professional Soldier: A Social and Political Portrait. New York. The Free Press.
5) Ordu, devlet ve toplum: Uyum süreci ve sivil-ordu koalisyonu Paradigma III Siyasal Kültür ve Güvenlik Kültürü ve Ordu: Sivil-Ordu alanlarının ayrımını bulanıklaştıran kültürel faktörler Peter J. Katzenstein, 1996. Cultural Norms and National Security: Police and Military in Postwar Japan, Ithaca, NY, Cornell University Press, Peter J. Katzenstein (ed.), 1996 . The Culture of National Security: Norms and Identity in World Politics, Columbia, NY, Columbia University Press. Ali Karaosmanoglu, 2008. “Turkish Security Culture: Evolutionary or carved in Stone”, paper presented at the conference on “Perceptions and Misperceptions in the EU and Turkey: Stumbling blocks on the road accession”, organized by the center for European Security Studies (CESS and Turkey Institute, 26-27 June, 2008, Amsterdam. Peter Karsten. 1998. The Military-State-Society Symbiosis (Military and Society, Routledge; 1 edition. 1998). http://www.amazon.com/gp/reader/0815332378/ref=sib_dp_srch_pop?v=search-inside&keywords=&go.x=11&go.y=8
6) Huntington’ın Ayrılmış Alanlar Modeli Tartışması: Luckham’ın Etkileşim teorisi, Feaver’in Birim/acenta teorisi ve Sciff’in Uyum Teorisi Robin Luckham, 1971. “A Comparative Typology of Civil-Military Relations,” Government and Opposition, 6(1): 5-35. Feaver, Peter D. 1996. The civil-military problematique: Huntington, Janowitz, and the question of civilian control. Armed Forces & Society 23(2): 149-178. Rebecca L. Schiff, , 1995. “Civil-Military Relations: A Theory of Concordance,” Armed Forces and Society, 22, 1. Richard S. Wells, 1996. “The Theory of Concordance in Civil-Military Relations: a Commentary,” Armed Forces and Society, 23, 2, Winter. Ödev: Kitap analizi ödevinin teslimi.
7) Vize (Take Home Exam) / Sözlü Sunum ve Geri bildirim Vize / Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve geri bildirim Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika)
8) Sözlü Sunum ve Geri bildirim Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika)
9) Askeri ve Ulus Devleti Oluşumu: Modern Öncesi ve Modern Avrupa'da Savaş, Devlet İnşası, Askeri Seferberlik ve Milliyetçilik Charles Tilly (Ed), 1975. The Formation of National States in Western Europe. Princeton Princeton University Press. Samuel E. Finer, 197. “State- and Nation-Building in Europe: The Role of the Military,” in Charles Tilly, Ed. The Formation of National States in Western Europe. Princeton. Princeton University Press. Brian Downing. 1992. The Military Revolution and Political Change: Origins of Democracy and Autocracy in Early Modern Europe. Princeton. Princeton
10) Askeri, Devlet ve Ulus Arturo Valenzuela, The Breakdown of Democratic Regimes: Chile (Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1978). Riaz Ahmed Sheikh. "Pakistan Military's Role in the Asian context". International Conference on “Armed Forces and Conflict Resolution in a Globalized World. July 14 ~ 17, 2008, Seoul, Korea. Stephen Peter Rosen. Societies and Military Power: India and its Armies. Ithaca. Cornell University Press. 1996.
11) AB Uyum Süreci ve Sivil-Asker İlişkileri: Türkiye Örneği Ümit Cizre (ed). 2005. Almanac Turkey : Security Sector and Democratic Oversight. DCAF-TESEV Book Series in Security Sector Studies. Istanbul: TESEV. Cizre, Ümit ( 2004 ). “Problems of Democratic Governance of Civil Military Relations in Turkey and The European Union Enlargement Zone”. European Journal of Political Research 43 (1), pp. 107-125. Cizre, Ümit ( 2003 ). “Demythologizing the National Security Concept: The case of Turkey”. Middle East Journal 57(2), pp. 213-229.
12) Final Projesi Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma
13) Final Projesi Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma
14) Final Projesi Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course Notes / Textbooks
Giuseppe Caforio (ed.), 2006. Handbook of the Sociology of the Military, Kluwer Academic/Plenum Publishers

Course notes are provided on Its-learning library
References
Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course.
Diğer Kaynaklar: References are listed in the weekly program

Diğer Kaynaklar haftalık programda listelendi.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 2 % 10
Sunum 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 15 15
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek
2) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek
3) İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak.
4) Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak.
5) Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak.
6) İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak
7) Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak 4
8) Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek
9) Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak.
10) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek 2
11) İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak