ODYOLOJİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2053 | Sanat ve Kültür Sosyolojisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Galeri ve müzelere ziyaretler (ekstra puan kazandırır) |
Dersin Amacı: | Öğrenciler, sanat sosyolojisindeki başlıca yaklaşımları ve teorisyenleri tanıyacak, estetik ve yorumsal analizde temel kavramları öğrenecek, çeşitli sanat biçimlerine karşı kendi anlayışlarını ve tutumlarını inceleyecek ve kültürel süreçlerde kendilerini yönlendirmek için daha fazla eleştirel beceriler geliştireceklerdir. Bu şekilde toplumun işleyişini anlamalarına yardımcı olacak eleştirel bakış açısını yakalayacaklardır. Bu ders, Sosyoloji klasikleri Frankfurt Okulu tarafından başlatılan ve Pierre Bourdieu tarafından rafine edilen sanat ve kültür sosyolojisini birleştirir. Görsel sanatlar, tiyatro, sinema ve edebiyat da dahil olmak üzere sanat eserlerinin yaratılmasının sosyal ve ekonomik arka planını belirleyen ve analiz eden bir disiplin sınırında yer alan bir settir. Öğrenciler, bir dizi sanatsal yaratıcılığı, dijital kültür ve sanat arayışlarını ve uygulamalarını şekillendiren temel sosyal, ekonomik ve kültürel dinamikler hakkında uzmanlık bilgisi geliştirirken aynı zamanda hem sosyoloji hem de antropoloji içindeki güncel tartışmalar hakkında geniş ve genel bir bilgi edineceklerdir. 'Kitle', 'popüler' ve 'entelektüel' kültürel formların ve eserlerin üretimi, dağıtımı ve tüketimi ile ilgili oldukları için geniş bir sosyal süreç ve dinamikler yelpazesini tartışacağız ve bunların hangi tarzlar aracılığıyla eleştirel olarak düşünüldüğü hakkında eleştirel bir şekilde düşüneceğiz. .Sokak sanatını ve tarihini, yerini ve çeşitli ülkelerdeki yaratıcılarını tartışmakta derste zaman ayrılacak konulardandır. Kurs içerisinde farklı konular iç içe geçmektedir. İlk olarak, sanat sosyolojisindeki başlıca teorik yaklaşımları tartışacağız. İkinci olarak, Batı modernitesinde ve Türkiye'de görsel sanatlar ve toplumu birbirine bağlayan karmaşık kültürel süreçleri tartışacağız. Böyle bir çabada, sanatsal ifadelerin sanatçılar, izleyicileri (sanat eleştirmenleri, küratörler, medya vb.), ekonomik ve kültürel çevreleri arasında devam eden 'toplumsal inşa' süreçlerinin bir sonucu olduğu varsayımını benimsemenin yanı sıra tarihsel ve sosyal bağlamları, farklı kültürel bağlamları ve kendilerinin sanatsal fenomenleri ne ölçüde 'biçimlendirdikleri' konuşmuş olacağız. Ayrıca, ders öğrencilere Avrupa, Asya, Latin Amerika ve Afrika'daki milliyetçi, sosyalist ve toplumsal hareket söylemlerinde ve pratiklerinde sanat ve popüler kültürün nasıl kullanıldığını ve kötüye kullanıldığını öğretecektir. Sanatsal ürünlerde yer alan karmaşık kodları keşfetmek için göstergebilimsel analiz de ders kapsamında öğrencilere öğretilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları yapmaya muktedir olacaklar: (1) Belirli Batılı sanatsal yaratıcılık fenomenleri ve bunların kullanımları ve alımları hakkındaki sosyolojik söylemleri anlamak (2) Sanatın çeşitli sosyal ve insani gelişme ile ilgili işlevlerini anlamak (3) Sanat ve kültür arasındaki ilişkiyi incelemek (4) Yaratım ve sanat üretim sürecindeki sosyal ve politik bağlamı ve katılımcıları ayırt etmek (5) Sınıf, yaş, cinsiyet, etnik köken, cinsel yönelim ve diğer göstergeler açısından sanat nesnelerinin eleştirel sosyolojik analizinde beceriler geliştirmek (6) Sokak sanatını ve sokak sanatındaki yeni trendleri anlamak (7) Küreselleşmenin sanat süreci üzerindeki etkisini incelemek (8) Yorumlama becerilerini geliştirmek (9) Sınıf içi ödevler ve saha gezileri yoluyla eleştirel ve sunum/konuşma becerilerini geliştirmek (10) Bir dizi meslekte işverenler tarafından yüksek değer verilen çok çeşitli anahtar ve aktarılabilir beceriler geliştirmek |
Sanat sosyolojisi ile ilgili belli başlı teori ve yöntemleri öğrenecekleri bu derste öğrenciler şu sorulara yanıt arayacaklardır: “Sanat toplumda nasıl tanımlanmıştır?”, “sanatın toplumda yeri nedir?” “sanat ile kültür arasındaki ilişki nedir?” “sanat nasıl yaratılır, dağıtılır ve tüketilir?” “sanat zevki farklı sosya ekonomik statü, sınıf eğitm ile nasıl farklıklar gösterir?” “sanat daha iyi bir toplum yaratır mı” gibi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | Ders içeriğini inceleme |
2) | Sanata ve Topluma Kuramsal Yaklaşımlar | Major theories in the sociology of arts: Paul, J. (2005). Art as Weltanschauung: An Overview of Theory in the Sociology of Art. Electronic Journal of Sociology, 1. Art Words and Art Worlds: Becker's art world framework HEYWOOD's book ch 1,2,3 ( Art's World and the Social World ; Towards a Critical Sociology of Art?; The Critical Theory of Art: Modernism and Violence ) Heywood, I. (1997). Social theories of art: a critique. Macmillan International Higher Education |
3) | Sanata ve topluma yaklaşımlar, Frankfurt Okulu, Sanatı Sosyal Bilimlere Geri Getirmek, Sanata Yaklaşımlar | De La Fuente, E. (2007). The New Sociology of Art': Putting Art Back into Social Science Approaches to the Arts. Cultural Sociology, 1(3), 409-425. |
4) | Kültür üretimi | Deadline: Assignment 1 (impression report) Bourdieu, Pierre. 1993. "The Field of Cultural Production." Pp. 29-73 in The Field of Cultural Production. N.Y.: Columbia Univ. Press. Pierre Bourdieu Distinction a Social Critique of the Judgment of Taste - introduction of the cultural dimension into sociological study of stratification and classes. • Theory of practice (habitus) x (capital) field practices. • Economic capital, social capital, cultural |
5) | Kültürel Tüketim ve Resepsiyon | Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Translated by Richard Nice. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. Chapters 5 ("The Sense of Distinction," pp. 260-317) and 7 ("The Choice of the Necessary," pp. 372-96). |
6) | Küresel Sanat, Küreselleşme ve Pazar | Crane, D. (2009). Reflections on the global art market: Implications for the sociology of culture. Sociedade e Estado, 24(2), 331-362. Szary, A. L. A. (2012). Walls and border art: the politics of art display. Journal of Borderlands Studies, 27(2), 213-228. |
7) | Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) | |
8) | Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) | |
9) | Sanat ve Politika kültür siyaseti , karnaval | Art, City and Politics Quinn, B. (2005). Arts festivals and the city. Urban studies, 42(5-6), 927-943. Cultural politics of art: Carnaval, Waterman, S. (1998). Carnivals for elites? The cultural politics of arts festivals. Progress in human geography, 22(1), 54-74. (Vize Haftası) |
10) | Sokak sanatı | Irvine, M. (2012). The work on the street: Street art and visual culture. The handbook of visual culture, 235-278; Awad, S. H., Wagoner, B., & Glaveanu, V. (2017). The street art of resistance. In Resistance in everyday life (pp. 161-180). Springer, Singapore |
11) | göstergebilim – Roland Barthes; göstergebilim ve en fotoğrafik görüntü; | Barthes, R. (1968). Elements of semiology. Macmillan. https://sites.evergreen.edu/arunchandra/wp- content/uploads/sites/395/2018/07/barthes.pdf |
12) | Öğrenci Sunumları: Final Projesi | Araştırma projesinin sözlü sunumu ve tartışma |
13) | Öğrenci Sunumları: Final Projesi | Araştırma projesinin sözlü sunumu ve tartışma |
14) | Öğrenci Sunumları: Final Projesi | Araştırma projesinin sözlü sunumu ve tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Heywood, I. (1997). Social theories of art: a critique. Macmillan International Higher Education. (find it in classromm materials) Gombrich, E. H., & Gombrich, E. H. (1995). The story of art (Vol. 12). London: Phaidon. Course notes are provided on Its-learning library |
Diğer Kaynaklar: | Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course. Additional articles will be assigned in the course of the semester Additional readings will be announced. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 128 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 1 |
2) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 1 |
3) | Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. | 1 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Odyoloji uygulamaları gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. | 1 |
5) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 1 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 1 |
8) | Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 1 |
9) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 1 |
10) | Odyoloji uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |