LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2053 | Sanat ve Kültür Sosyolojisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Galeri ve müzelere ziyaretler (ekstra puan kazandırır.) |
Dersin Amacı: | Öğrenciler, sanat sosyolojisindeki başlıca yaklaşımları ve teorisyenleri tanıyacak, estetik ve yorumsal analizde temel kavramları öğrenecek, çeşitli sanat biçimlerine karşı kendi anlayışlarını ve tutumlarını inceleyecek ve kültürel süreçlerde kendilerini yönlendirmek için daha fazla eleştirel beceriler geliştireceklerdir. Bu şekilde toplumun işleyişini anlamalarına yardımcı olacak eleştirel bakış açısını yakalayacaklardır. Bu ders, Sosyoloji klasikleri Frankfurt Okulu tarafından başlatılan ve Pierre Bourdieu tarafından rafine edilen sanat ve kültür sosyolojisini birleştirir. Görsel sanatlar, tiyatro, sinema ve edebiyat da dahil olmak üzere sanat eserlerinin yaratılmasının sosyal ve ekonomik arka planını belirleyen ve analiz eden bir disiplin sınırında yer alan bir settir. Öğrenciler, bir dizi sanatsal yaratıcılığı, dijital kültür ve sanat arayışlarını ve uygulamalarını şekillendiren temel sosyal, ekonomik ve kültürel dinamikler hakkında uzmanlık bilgisi geliştirirken aynı zamanda hem sosyoloji hem de antropoloji içindeki güncel tartışmalar hakkında geniş ve genel bir bilgi edineceklerdir. 'Kitle', 'popüler' ve 'entelektüel' kültürel formların ve eserlerin üretimi, dağıtımı ve tüketimi ile ilgili oldukları için geniş bir sosyal süreç ve dinamikler yelpazesini tartışacağız ve bunların hangi tarzlar aracılığıyla eleştirel olarak düşünüldüğü hakkında eleştirel bir şekilde düşüneceğiz. .Sokak sanatını ve tarihini, yerini ve çeşitli ülkelerdeki yaratıcılarını tartışmakta derste zaman ayrılacak konulardandır. Kurs içerisinde farklı konular iç içe geçmektedir. İlk olarak, sanat sosyolojisindeki başlıca teorik yaklaşımları tartışacağız. İkinci olarak, Batı modernitesinde ve Türkiye'de görsel sanatlar ve toplumu birbirine bağlayan karmaşık kültürel süreçleri tartışacağız. Böyle bir çabada, sanatsal ifadelerin sanatçılar, izleyicileri (sanat eleştirmenleri, küratörler, medya vb.), ekonomik ve kültürel çevreleri arasında devam eden 'toplumsal inşa' süreçlerinin bir sonucu olduğu varsayımını benimsemenin yanı sıra tarihsel ve sosyal bağlamları, farklı kültürel bağlamları ve kendilerinin sanatsal fenomenleri ne ölçüde 'biçimlendirdikleri' konuşmuş olacağız. Ayrıca, ders öğrencilere Avrupa, Asya, Latin Amerika ve Afrika'daki milliyetçi, sosyalist ve toplumsal hareket söylemlerinde ve pratiklerinde sanat ve popüler kültürün nasıl kullanıldığını ve kötüye kullanıldığını öğretecektir. Sanatsal ürünlerde yer alan karmaşık kodları keşfetmek için göstergebilimsel analiz de ders kapsamında öğrencilere öğretilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; (1) Belirli Batılı sanatsal yaratıcılık fenomenleri ve bunların kullanımları ve alımları hakkındaki sosyolojik söylemleri anlamak (2) Sanatın çeşitli sosyal ve insani gelişme ile ilgili işlevlerini anlamak (3) Sanat ve kültür arasındaki ilişkiyi incelemek (4) Yaratım ve sanat üretim sürecindeki sosyal ve politik bağlamı ve katılımcıları ayırt etmek (5) Sınıf, yaş, cinsiyet, etnik köken, cinsel yönelim ve diğer göstergeler açısından sanat nesnelerinin eleştirel sosyolojik analizinde beceriler geliştirmek (6) Sokak sanatını ve sokak sanatındaki yeni trendleri anlamak (7) Küreselleşmenin sanat süreci üzerindeki etkisini incelemek (8) Yorumlama becerilerini geliştirmek (9) Sınıf içi ödevler ve saha gezileri yoluyla eleştirel ve sunum/konuşma becerilerini geliştirmek (10) Bir dizi meslekte işverenler tarafından yüksek değer verilen çok çeşitli anahtar ve aktarılabilir beceriler geliştirmek |
Sanat sosyolojisi ile ilgili belli başlı teori ve yöntemleri öğrenecekleri bu derste öğrenciler şu sorulara yanıt arayacaklardır: “Sanat toplumda nasıl tanımlanmıştır?”, “sanatın toplumda yeri nedir?” “sanat ile kültür arasındaki ilişki nedir?” “sanat nasıl yaratılır, dağıtılır ve tüketilir?” “sanat zevki farklı sosya ekonomik statü, sınıf eğitm ile nasıl farklıklar gösterir?” “sanat daha iyi bir toplum yaratır mı” gibi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | Ders içeriğini inceleme |
2) | Sanata ve Topluma Kuramsal Yaklaşımlar | Major theories in the sociology of arts: Paul, J. (2005). Art as Weltanschauung: An Overview of Theory in the Sociology of Art. Electronic Journal of Sociology, 1. Art Words and Art Worlds: Becker's art world framework HEYWOOD's book ch 1,2,3 ( Art's World and the Social World ; Towards a Critical Sociology of Art?; The Critical Theory of Art: Modernism and Violence ) Heywood, I. (1997). Social theories of art: a critique. Macmillan International Higher Education |
3) | Sanata ve topluma yaklaşımlar, Frankfurt Okulu, Sanatı Sosyal Bilimlere Geri Getirmek, Sanata Yaklaşımlar | De La Fuente, E. (2007). The New Sociology of Art': Putting Art Back into Social Science Approaches to the Arts. Cultural Sociology, 1(3), 409-425. |
4) | Kültür üretimi | Deadline: Assignment 1 (impression report) Bourdieu, Pierre. 1993. "The Field of Cultural Production." Pp. 29-73 in The Field of Cultural Production. N.Y.: Columbia Univ. Press. Pierre Bourdieu Distinction a Social Critique of the Judgment of Taste - introduction of the cultural dimension into sociological study of stratification and classes. • Theory of practice (habitus) x (capital) field practices. • Economic capital, social capital, cultural |
5) | Kültürel Tüketim ve Resepsiyon | Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Translated by Richard Nice. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. Chapters 5 ("The Sense of Distinction," pp. 260-317) and 7 ("The Choice of the Necessary," pp. 372-96). |
6) | Küresel Sanat, Küreselleşme ve Pazar | Crane, D. (2009). Reflections on the global art market: Implications for the sociology of culture. Sociedade e Estado, 24(2), 331-362. Szary, A. L. A. (2012). Walls and border art: the politics of art display. Journal of Borderlands Studies, 27(2), 213-228. |
7) | Vize | |
8) | Sözlü Sunumlar | Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) Ödev 2: Aşartırma Önerisi |
9) | Sözlü Sunumlar | Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) Ödev 2: Aşartırma Önerisi |
10) | Sanat ve Siyaset, Sanatın Kültürel Siyaseti, Karnaval | Art, City and Politics Quinn, B. (2005). Arts festivals and the city. Urban studies, 42(5-6), 927-943. Cultural politics of art: Carnaval, Waterman, S. (1998). Carnivals for elites? The cultural politics of arts festivals. Progress in human geography, 22(1), 54-74. |
11) | Sokak Sanatı | Irvine, M. (2012). The work on the street: Street art and visual culture. The handbook of visual culture, 235-278; Awad, S. H., Wagoner, B., & Glaveanu, V. (2017). The street art of resistance. In Resistance in everyday life (pp. 161-180). Springer, Singapore |
12) | Semiyoloji: Göstergebilim | Presentation Topic 7 Barthes, R. (1968). Elements of semiology. Macmillan. https://sites.evergreen.edu/arunchandra/wp-content/uploads/sites/395/2018/07/barthes.pdf |
13) | Öğrenci Sunumları: Final Projesi | Araştırma projesinin sözlü sunumu ve tartışma |
14) | Öğrenci Sunumları: Final Projesi | Araştırma projesinin sözlü sunumu ve tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Heywood, I. (1997). Social theories of art: a critique. Macmillan International Higher Education. (find it in classromm materials) Gombrich, E. H., & Gombrich, E. H. (1995). The story of art (Vol. 12). London: Phaidon. Tanner, J. (2004). Sociology of art: A reader. Routledge. Ders notları Itslearning kütüphanesinde sağlanmaktadır. Course notes are provided on Its-learning library. |
Diğer Kaynaklar: | Diğer gerekli okumalar Itslearning üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. Herhangi bir materyale erişimde sorun yaşarsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin. Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 128 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |