PHY1001 Physics IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PHY1001 Fizik I Güz 3 2 4 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. LÜTFİ ARDA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖMER POLAT
Prof. Dr. LÜTFİ ARDA
Dr. Öğr. Üyesi DOĞAN AKCAN
Arş.Gör. MEHMET CAN ALPHAN
Prof. Dr. RECEP DİMİTROV
Arş.Gör. MUHAMMED CEMAL DEMİR
Doç. Dr. OZAN AKDOĞAN
Prof. Dr. NAFİZ ARICA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bilimsel Yaklaşımın Temellerini, Newton Yasalarını ve Hareketli Cisimlerin Fiziki Tanımlamasını Tanıtmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. teori ve yasaların elde edilmesindeki bilimsel yöntemi tarif edebilecek.
2. cismin tek boyuttaki hareketini formülize edebilecek.
3. Vektör notasyonunu hareket kavramına uygulayabilecek.
4. Newton Yasalarını tek ve iki boyutta doğrusal ve dairesel hareket problemlerine uygulayabilecek.
5. Sistemin yaptığı işi hesaplayabilecek, İş-Kinetik Enerji arasındaki ilişkisini uygulayabilecek.
6. Potansiyel enerji ve mekanik enerjinin korunumu yasasını uygulayabilecek.
7. İki cismin çarpışmasını formüle edebilecek.

Dersin İçeriği

Bu derste, standartlar ve birimler, vektörler ve koordinat sistemleri, kinematik, dinamik, iş, güç, enerji; enerjinin korunumu, parçacık sisteminin dinamikleri, çarpışmalar, döngüsel kinematik ve dinamik, cisimlerin denge hali öğretilecek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizik ve Ölçümler, Blm. 1, Girişi Standartlar, Kütle, Zaman, Uzunluk, Yoğunluk, atomik Kütle, Boyutsal analiz, birim değişimi.
2) Vektörler, Blm. 3, Vektör ve Skalar Büyüklükler, Vektör Toplamı, Vektör Çıkartması, Vektör Çarpımı, Vektör Bileşenleri, Birim Vektör, Analitik Metod
3) Tek Boyutta Hareket, Blm. 2, Giriş, sürat, hız, konum vektörü, yer değiştirme vektörü, ortalama hız, anlık hız, ivmelenme, sabit ivmeli tek boyutta hareket, serbest düşen objeler
4) İki Boyutta Hareket, Blm. 4, Yer değiştirme, Hız vektörü, sabit ivmeli iki boyutta hareket.
5) İki boyutlu hareket, Blm 4,Eğik atış, düzgün dairesel hareket, bağıl hız ve ivme.
6) Hareket Yasaları Blm. 5, Giriş, Newton’ın Birinci Yasası ve Eylem Çerçeve, Newton’ın İkinci Yasası, Kuvvet ve Kütle, Ağırlık, Newton’ın Üçüncü Yasası
7) Hareket Yasaları Blm. 5, Sürtünme Kuvvetleri, Newton Yasalarının Uygulamaları.
8) Dairesel Hareket, Blm. 6, Newton’ın İkinci Yasasının Dairesel harekete uygulanması, Düzgün Olmayan Dairesel Hareket
9) Dairesel Hareket, Blm. 6, Dönen Sistemlerde Sanal Kuvveteler, Direnç Kuvvetleri ile Hareket
10) İş ve Enerji, Blm. 7, Sabit kuvvet tarafından yapılan iş, Değişen Kuvvet tarafından yapılan iş, kinetik enerji
11) İş ve Enerji, Blm. 7, İş-Enerji Teoremi, Güç, Göreceli Kinetik Enerji
12) Potensiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Blm. 8, Potensiyel Enerji, Koruyan ve Korumayan Kuvvetler ve Potensiyel Enerji
13) Potensiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Blm. 8, Enerjinin Korunumu, Mekanik Enerjide değişimler, Koruyan Kuvvetler ile Potensiyel Enerji arasındaki ilişki, Kütle-Enerji Denkliği
14) Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar, Blm. 9, Doğrusal Momentum ve Korunumu, Etki ve Momentum, Tek ve iki boyutta Çarpışma, Kütle Merkezi, Parçacık Sistemininin Hareketi,Roket itme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Physics for Scientists and Engineers, 9th Edition (2014) by John W. Jewett, Jr. and Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning.
2) Young & Freedman’s University Physics 14th edition
Diğer Kaynaklar: 1) Physics, Principles with applications, 5th edition (1998) by Douglas C. GIANCOLI, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 07458
2) Fundamentals of Physics, 5th edition (1997) by David HALLIDAY, Robert RESNICK and Jearl WALKER, John Wiley &Sons. Inc. New York.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 7 % 15
Küçük Sınavlar 5 % 20
Ara Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Laboratuvar 7 3 21
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Küçük Sınavlar 5 1 5
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 5
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek.
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.