ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DES2917 | Gösterge, İşaret ve İletişim | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | . |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin bugüne kadar içsel olarak temel aldıkları tasarım anlayışlarını sorgulamalarını ve tasarladıkları yeni ürünlerin ya da var olan ürünlerin eleştirisi için vazgeçilmez olan tasarımda anlam kavramını benimsemelerini hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İletişim ve göstergebilim teori ve modelleri ile ilgili anlayış geliştirir 2. Okuma materyalleri yazma, anlama ve eleştirel olarak değerlendirme yeteneği geliştirir 3. Analitik düşünme becerisi geliştirir 4. Görsel gösterge sistemlerini kodlama ve çözme yeteneği geliştirir 5. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini keşfeder 6. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini tasarım süreçlerine uyarlar 7. Tasarım ve kültür üzerine proje geliştirme yetisi kazanır |
Bu deste öğrenciler ürünlere yüklenen anlam ve değerleri farklı açılardan inceler, ürünlerin sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamlarda nasıl algılandıkları ve değerlendirildiklerini araştırırlar. Öğrenciler, göstergebilimin başlıca konularını ve tarihini, reklam analizini, ürün anlambilim yazınını, ürün analizini, eleştirel düşünmeyi öğrenir ve bu bilgiyi pratiğe dönüştürme çalışması yaparlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımı ve Anlam Üzerine Bir Tartışma | Yok |
2) | Göstergebilimin Temel Kavramları I: Saussure and Peirce | Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63. |
3) | Göstergebilimin Temel Kavramları II: Kodlar | Fiske, John (1982) ‘Chapter 4: Codes’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 65-83. |
4) | Göstergebilimin Temel Kavramları III: Barthes ve Göstergebilim | Fiske, John (1982) ‘Chapter 5: Signification’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 85-99. |
5) | Göstergebilimin Temel Kavramları IV: İdeoloji | Fiske, John (1982) ‘Chapter 9: Ideology and Meanings’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 165-188. Ödev 1 teslimi |
6) | Nesnenin Göstergebilimi - Barthes | Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp.: 179-190. Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang. |
7) | Ödev Sunumu: Reklamın Göstergebilimsel Çözümlemesi | Sunum hazırlığı |
8) | Ürün Anlambilimi I – Anlambilim Tasarımda Nasıl Kullanılır? | Ödev 2 teslimi |
9) | Ürün Anlambilimi II – “İletişim Olarak Tasarım” | Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons, pp.: 4-9. |
10) | Ürün Anlambilimi III – “Tasarım Bir Mesajdır” | Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25. Ödev 3 teslimi |
11) | Ürün Anlambilimi IV – Ürün Anlambilimi Üzerine Güncel Tartışmalar | Yok |
12) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Ödev 4 teslimi |
13) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Çalıştay hazırlığı |
14) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Çalıştay hazırlığı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Fiske, John (1982) Introduction to Communication Studies. London: Methuen. 2. Barthes, Roland (1994) The Semiotic Challenge. University of California Press. 3. Barthes, Roland (2012) Mythologies. New York: Hill and Wang. 4. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons. 8. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Krippendorf, K. (2006). The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: Taylor & Francis Group. 2. Silverman, Kaja (1983) ‘From Sign to Subject’, in The Subject of Semiotics, New York: Oxford University Press, pp.: 3-25. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 3 | % 55 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 4 | 2 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 94 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | 4 |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | 3 |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | 4 |
4) | Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | 4 |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | 2 |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek |