İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DES2917 | Gösterge, İşaret ve İletişim | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | . |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin bugüne kadar içsel olarak temel aldıkları tasarım anlayışlarını sorgulamalarını ve tasarladıkları yeni ürünlerin ya da var olan ürünlerin eleştirisi için vazgeçilmez olan tasarımda anlam kavramını benimsemelerini hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İletişim ve göstergebilim teori ve modelleri ile ilgili anlayış geliştirir 2. Okuma materyalleri yazma, anlama ve eleştirel olarak değerlendirme yeteneği geliştirir 3. Analitik düşünme becerisi geliştirir 4. Görsel gösterge sistemlerini kodlama ve çözme yeteneği geliştirir 5. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini keşfeder 6. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini tasarım süreçlerine uyarlar 7. Tasarım ve kültür üzerine proje geliştirme yetisi kazanır |
Bu deste öğrenciler ürünlere yüklenen anlam ve değerleri farklı açılardan inceler, ürünlerin sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamlarda nasıl algılandıkları ve değerlendirildiklerini araştırırlar. Öğrenciler, göstergebilimin başlıca konularını ve tarihini, reklam analizini, ürün anlambilim yazınını, ürün analizini, eleştirel düşünmeyi öğrenir ve bu bilgiyi pratiğe dönüştürme çalışması yaparlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımı ve Anlam Üzerine Bir Tartışma | Yok |
2) | Göstergebilimin Temel Kavramları I: Saussure and Peirce | Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63. |
3) | Göstergebilimin Temel Kavramları II: Kodlar | Fiske, John (1982) ‘Chapter 4: Codes’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 65-83. |
4) | Göstergebilimin Temel Kavramları III: Barthes ve Göstergebilim | Fiske, John (1982) ‘Chapter 5: Signification’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 85-99. |
5) | Göstergebilimin Temel Kavramları IV: İdeoloji | Fiske, John (1982) ‘Chapter 9: Ideology and Meanings’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 165-188. Ödev 1 teslimi |
6) | Nesnenin Göstergebilimi - Barthes | Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp.: 179-190. Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang. |
7) | Ödev Sunumu: Reklamın Göstergebilimsel Çözümlemesi | Sunum hazırlığı |
8) | Ürün Anlambilimi I – Anlambilim Tasarımda Nasıl Kullanılır? | Ödev 2 teslimi |
9) | Ürün Anlambilimi II – “İletişim Olarak Tasarım” | Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons, pp.: 4-9. |
10) | Ürün Anlambilimi III – “Tasarım Bir Mesajdır” | Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25. Ödev 3 teslimi |
11) | Ürün Anlambilimi IV – Ürün Anlambilimi Üzerine Güncel Tartışmalar | Yok |
12) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Ödev 4 teslimi |
13) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Çalıştay hazırlığı |
14) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Çalıştay hazırlığı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Fiske, John (1982) Introduction to Communication Studies. London: Methuen. 2. Barthes, Roland (1994) The Semiotic Challenge. University of California Press. 3. Barthes, Roland (2012) Mythologies. New York: Hill and Wang. 4. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons. 8. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Krippendorf, K. (2006). The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: Taylor & Francis Group. 2. Silverman, Kaja (1983) ‘From Sign to Subject’, in The Subject of Semiotics, New York: Oxford University Press, pp.: 3-25. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 3 | % 55 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 4 | 2 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 94 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, |