ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES3032 Tasarım Yönetimi Bahar 3 0 3 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. AYŞE EROL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bir tasarım profesyonelinin derste sunum yapması
Dersin Amacı: Günümüzde tasarım disiplini ürün, servis, süreç ve deneyim tasarımını kapsayan daha karmaşık bir yapı içerisinde bulunmaktadır. Yeni teknolojiler, yeni malzeme ve üretim süreçlerinin varlığı tasarım söyleminde yeni yaklaşımları gerekli kılmıştır. İş ortamlarındaki yoğun rekabet ortamı benzer şekilde tasarım eylemini değişikliğe uğratmıştır. Tasarım rekabet için önemli bir aktör ve firma düzeyinde başarıya katkı sağlaması beklenen önemli bir bileşen haline gelmiştir. Disiplinlerarası kapsamda tasarımcıların farklı disiplinlerden ekiplerle beraber çalışması, tasarım, üretim, pazarlama, süreç, kaynak ve bütçe yönetimi gibi farklı aşamalarına katkı sağlamaları beklenmektedir. Tasarım yönetimi dersi bu disiplinerarası karmaşık süreç ve prosedürleri yönetilmesine dair bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- yönetimsel süreçlerde (proje, insanlar, süreçler, stratejiler,vs.) kullanılan teknik ve becerileri sergiler
2- strateji geliştirme, ürün geliştirme, problem çözme ve kara verme becerilerini kazanır
3- eleştirel, analitik,değerlendirmeci ve aktarıcı yeterlilikler sergiler
4- tasarımı iş ortamları için fark yaratma, innovasyon ve değer yaratımı aracı olarak kullanma algısını geliştirir
5- ekip çalışması becerileri sergiler
6- tasarım ve diğer organizasyonel birimleri birbirleri ile ilişkilendirir
7- Sanat ve tasarım projeleri için uygun olan proje ve mal varlığı yönetimi yöntemlerini incelemek
8- Proje yönetimi yaklaşımı ve iş akışı stratejisi arasındaki ilişkiyi değerlendirmek
9- Seçilen bir proje için iş akışı yönetim sistemini yürütmek ve süreç boyunca gelişimi izlemek
10- İş akışı ve yönetim stratejilerini, iyi uygulama ve geliştirme alanlarını belirleyerek eleştirel analiz etmek

Dersin İçeriği

Bu ders tasarım yönetimini stratejik bir kaynak olarak tanıtır ve tasarımın değeri, tasarımın firma içindeki farklı organizasyonel birimlerle ilişkisi, tasarım projelerinin yönetimi, tasarım politikaları ile bilim ve teknoloji politikalarıyla ilişkisini kurmak, tasarımın öneminin arttırılması, tasarım ve tasarım yönetimindeki güncel konuları içermektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) tasarım yönetimine giriş & ders programı ve ders politikalarının ortaya konulması
2) tasarımın değeri
3) tasarım düşüncesi ve strateji geliştirme
4) şirketlerde organizasyonel yapı
5) pazarlama ve tasarım
6) tasarım sürecinin yönetimi, yeni ürün geliştirme "Tüketici analizi & Pazar analizi" ödevinin hazırlanması
7) tasarım sürecinin yönetimi, yenilik yönetimi "Kullanıcı araştırması" ödevi için hazırlanma
8) tasarımın uygulanmasının yönetimi "fikir geliştirme sürecinin yönetimi" ödevinin hazırlanması
9) pratikte tasarım yönetimi "ürün geliştirme sürecinin yönetimi" ödevinin hazırlanması
10) tasarımı desteklemek; tasarım politikaları Bilim ve teknoloji politikaları "tasarım bilgilendirmesi" ödevinin hazırlanması
11) sunumlar sunumlara hazırlanma
12) sunumlar sunumlara hazırlanma
13) tasarımda güncel konular ve tasarım yönetimi "proje çalışma planı ve bütçelendirme" ödevinin hazırlanması
14) tasarım yönetimi: vaka çalışmaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Angela Dumas and Henry Mintzberg, “Managing Design/Designing Management.” Design Management Journal.
Rizal Sebastian, “The Interface between Design and Management.” Design Issues.
Design Management Institute: 18 Views on the Definition of Design Management. In: Design Management Journal, Vol. 9, No. 3, p. 14-19, 1998, Design Management Institute.
Gorb, P. (1992) Design Management Education: A Personal Retrospective. In: Design Management Review, Vol. 3, No. 3.
Joziasse, F. (2000) Bringing Design Management Into the Fold. In: Design Management Review, Vol. 11, No. 4, p. 36-40.
Diğer Kaynaklar: Best, K. 2010. Fundamentals of Design Management, AVA Publishing SA.
Best,K. 2007. Design Management: Managing Design Strategy, Process and Implementation, AVA Publishing SA.
Borja de Mozota, B. 2003. Design Management: Using Design to Build Brand Value and Corporate Innovation, Allworth Press, New York.
Bruce M. & Bessant, J. 2002. Design in Business - Strategic Innovation through Design, Pearson Education, Essex.
Er, Ö., Er, H.A. & Manzakoğlu B.T 1996. ‘Tasarım Yönetimi: Tanım, Kapsam ve Uygulama, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi No:13, İstanbul.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 6 % 20
Sunum 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 20
Rapor Teslimi 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 5 15
Sunum / Seminer 1 3 3
Ödevler 6 5 30
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 95

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 4
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek 5
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 4
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek 4
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek 5
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması 3
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 3
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak 5
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek 5
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek 4