ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DES2033 | Yapı Teorisi | Güz | 1 | 2 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. YETKİN YAZICI |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, insan yapımı ve doğal nesnelerin biçimsel ve strüktürel yapısı arasındaki ilişkiyi inceler. Bu nedenle ders, strüktürel elemanların tanımı ve malzeme ilişkisini, uygulanan kuvvetler ve bunların tasarım yöntemlerini incelemeyi hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Tasarım aşamasında uygulanacak yapı ve malzeme ilişkisini kurgulamayı tanımlamak. 2. Nesnelerin strüktürlerindeki kuvvetler ve olası deformasyonları tanımlamak. 3. Nesnelerin biçimlenişindeki yapısal kurguyu geliştirebilmek 4. Belirlenen kısıtlamalara ve tanımlamalara bağlı olarak strüktürel yapıyı geliştirebilmek 5. Nesneleri strüktür, malzeme ve üretim yöntemlerine bağlı olarak analiz edebilmek. 6. Malzeme kullanımını ve ürün yapısını özel sanat ve tasarım bağlamlarında keşfetmek |
Bu ders, başarılı tasarım yapabilmenin temeli olarak yapı bilgisinin önemini vurgular. Pratik bir olgu olarak yapı, pek çok tasarım parametresini kapsar: Biçim, işlev, maliyet, dayanıklılık ve üretilebilirlik bunlardan ilk akla gelenlerdendir. Fakat kuramsal bir bakış açısıyla bu parametrelerin nasıl etkileştiğini anlamak ve öngörmek, fizik, mühendislik, malzeme bilimleri ve tarih gibi çeşitli alanlarda bilgi gerektirir. Bu ders, sözedilen karmaşık ilişkileri, yapı biliminin tarihsel perspektifine bağlı olarak; tanımları, yöntemleri ve analitik teknikleri anlatarak inceler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş. Strüktürde temel başlıklar. | . |
2) | Doğada strüktür. Doğanın taklidi. Bio-mimikri. | . |
3) | Strüktürel elemanlar, strüktürel yükler, deformasyon. | . |
4) | Strüktürlerin değerlendirilmesi. Ürünlerde malzeme ve detay. | Ödev 1. bilgilendirme |
5) | Ödev 1. Atölye çalışması. | . |
5) | Ödev 1. Atölye çalışması. | . |
6) | Ödev 1. Atölye çalışması | . |
7) | Atölye çalışması değerlendirmesi | . |
9) | Fabrika gezisi, MCD yarışları. | . |
10) | Bağlayıcılar, birleştirici plastikler, birleştirici metaller. | Ödev 2 bilgilendirme |
11) | Ödev 2, atölye çalışması. | . |
12) | Ödev 2, atölye çalışması | . |
13) | Ödev 2, atölye çalışması. | . |
14) | Quiz2. | . |
Ders Notları / Kitaplar: | Cuffaro, Daniel. Process, Materials and Measurements. Massachusetts. Rockport Publishers. 2006 |
Diğer Kaynaklar: | None |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Küçük Sınavlar | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 84 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | |
4) | Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek |