ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES2033 Yapı Teorisi Güz 1 2 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. YETKİN YAZICI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders, insan yapımı ve doğal nesnelerin biçimsel ve strüktürel yapısı arasındaki ilişkiyi inceler. Bu nedenle ders, strüktürel elemanların tanımı ve malzeme ilişkisini, uygulanan kuvvetler ve bunların tasarım yöntemlerini incelemeyi hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Tasarım aşamasında uygulanacak yapı ve malzeme ilişkisini kurgulamayı tanımlamak.
2. Nesnelerin strüktürlerindeki kuvvetler ve olası deformasyonları tanımlamak.
3. Nesnelerin biçimlenişindeki yapısal kurguyu geliştirebilmek
4. Belirlenen kısıtlamalara ve tanımlamalara bağlı olarak strüktürel yapıyı geliştirebilmek
5. Nesneleri strüktür, malzeme ve üretim yöntemlerine bağlı olarak analiz edebilmek.
6. Malzeme kullanımını ve ürün yapısını özel sanat ve tasarım bağlamlarında keşfetmek

Dersin İçeriği

Bu ders, başarılı tasarım yapabilmenin temeli olarak yapı bilgisinin önemini vurgular. Pratik bir olgu olarak yapı, pek çok tasarım parametresini kapsar: Biçim, işlev, maliyet, dayanıklılık ve üretilebilirlik bunlardan ilk akla gelenlerdendir. Fakat kuramsal bir bakış açısıyla bu parametrelerin nasıl etkileştiğini anlamak ve öngörmek, fizik, mühendislik, malzeme bilimleri ve tarih gibi çeşitli alanlarda bilgi gerektirir. Bu ders, sözedilen karmaşık ilişkileri, yapı biliminin tarihsel perspektifine bağlı olarak; tanımları, yöntemleri ve analitik teknikleri anlatarak inceler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş. Strüktürde temel başlıklar. .
2) Doğada strüktür. Doğanın taklidi. Bio-mimikri. .
3) Strüktürel elemanlar, strüktürel yükler, deformasyon. .
4) Strüktürlerin değerlendirilmesi. Ürünlerde malzeme ve detay. Ödev 1. bilgilendirme
5) Ödev 1. Atölye çalışması. .
5) Ödev 1. Atölye çalışması. .
6) Ödev 1. Atölye çalışması .
7) Atölye çalışması değerlendirmesi .
9) Fabrika gezisi, MCD yarışları. .
10) Bağlayıcılar, birleştirici plastikler, birleştirici metaller. Ödev 2 bilgilendirme
11) Ödev 2, atölye çalışması. .
12) Ödev 2, atölye çalışması .
13) Ödev 2, atölye çalışması. .
14) Quiz2. .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cuffaro, Daniel. Process, Materials and Measurements. Massachusetts. Rockport Publishers. 2006
Diğer Kaynaklar: None

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 2 % 50
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 2 10 20
Küçük Sınavlar 2 6 12
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 84

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek