ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES2021 Bilgisayar Destekli Tasarım I Güz 1 4 3 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BİLGEN MANZAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Programı bitiren öğrenciler tasarımlarını bilgisayar ortamına aktardıkları bir proje yaparak eğitimi bitirecekler. Bu tasarımlar ile tasarım yarışmalarına katılınabilir ve bu yol ile öğrenciler ilk profesyonel eleştirilerini alabilirler.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Rhinoceros NURBS modelleme yazılımı yardımıyla öğrencilere 3B modelleme yeteneklerini öğretmek ve geliştirmek, öğrencilerin tasarımlarını bilgisayar ortamında üç boyutlu olarak modelleyerek akıllarındaki tasarımları gerçek hacimleriyle görüp tasarımlarının geliştirilmesini rahatlatmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Rhinoceros kullanıcı arayüzünün özelliklerini kullanırarak üç boyutlu ortamda bir nesne tasarlayıp, modelleyebilir.
2. Üç boyutlu düşünme yeteneklerini geliştirir.
3. 2 boyutlu ve 3 boyutlu bilgisayar destekli tasarım programlarını görselleştirme ve teknik çizimde kullanabilir.
4. Tasarımı üç boyutlu olarak görselleştirerek ve beraber çalışacağı elementlerin belirlenmesi ile gerekli değişiklikleri tespit edebilir.

Dersin İçeriği

Bu dersin amacı, öğrencilere Rhinoceros NURBS modelleme yazılımını kullanarak 3D modelleme konusunda temel beceriler kazandırmak ve öğrencinin teknik çizimleri tamamen ayrıntılı üç boyutlu modellere dönüştürme yeteneğini geliştirmek, 3D düşünme ve tasarlama yeteneğini geliştirmektir. Bu, prototipleme ve görselleştirme gibi uygulamalar için karmaşık yüzeyler oluşturma, katı düzenleme ve render egzersinlerini içeren çalışmalar yoluyla sağlanmaktadır. Bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının kullanımında pratik yeterlilik; uygulamalı alıştırmalar, ödevler ve final projeleri ile geliştirilecektir. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri şunlardır: İşbirlikçi Öğrenme, ders anlatım, uygulama, tartışma, bireysel çalışma, teknolojiyle geliştirilmiş öğrenme ve problem çözme.



Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş. Ders müfredatının incelenmesi. Giriş sunumu Tartışma
2) 2D eğriler ve eğri düzenleme araçları Eğrileri, dönüştürme komutlarını, katmanları uygulama
3) 2D eğriler ve eğri düzenleme araçları Eğrileri uygulama, eğri düzenleme araçlarını kullanma
4) 2D eğrilerden 3D nesnelere Teknik bir 3B nesnenin eğrileri yardımıyla modellenmesi
5) 2D eğrilerden 3D nesnelere & katıların nasıl düzenleneceğini öğrenme Teknik bir 3B nesnenin modellenmesi ve katı düzenleme araçlarının öğrenilmesi
6) Yüzeyler ve katılarla çalışma Yüzeyleri ve katıları düzenleme alıştırması
7) Yüzeylerle çalışma ve 3B nesneler oluşturma Yüzeyleri ve katıları düzenleme alıştırması
8) Karmaşık yüzeyler oluşturma Yüzey oluşturma ve bunları düzenlemek için farklı araçlar öğrenme
9) Karmaşık katı ve yüzey araçları ile çalışma Gelişmiş yüzey araçlarıyla 3B nesneleri modelleme
10) Deforme olabilen yüzeyler ve yinelenen katılarla çalışma Deforme olabilen şekillere sahip ve birbirleriyle bağlantılı 3B nesnelerin modellenmesi
11) Gelişmiş katı ve yüzey araçları ile çalışma Bir projenin modellenmesi
12) Gelişmiş katı ve yüzey araçları ile çalışma 11. hafta nesnesinin modellemesinin tamamlanması
13) Bir nesneyi düşünme ve tasarlama Kendi tasarımınızın modellemeye başlanması
14) Tasarı tamamlama Modellemenizi tamamlama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Rhinoceros NURBS Modelling Training Manual Level 1 - Robert Mcneel & Associates
Diğer Kaynaklar: www.rhino3d.com
www.flyingarchitecture.com
www.chaosgroup.com
www.3dmodelci.com

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 20
Ödev 10 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Uygulama 12 2 24
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 4
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek 2
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 1
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 5
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek 3
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak 5
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek
13) Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek