ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES1002 Endüstriyel Tasarım Çalışmaları Bahar 2 6 5 10

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. INGI FERNANDEZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MEHMET ASATEKİN
Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Öğ.Gör. FERHAN EGEMEN OKUTUR
Öğ.Gör. MERİÇ KARA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Verilen projelerle ilgili malzeme ve üretim yöntemlerini görmek üzere çeşitli saha ziyaretleri yapılabilir. Projelerin görselleştirilmesi için model atölyesi kullanımı gereklidir.
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin iki ve üç boyutlu tasarım çalışmaları ile yaratıcılık, fikir geliştirme ve düşünce görselleştirme yeteneklerinin gelişimini amaçlar. Uygulamalı biçim verme yöntemlerinin araştırılması ve döngüsel yöntem ile tasarım problemlerine çözüm üretilmesi üzerine odaklanılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Verilen tasarım problemiyle ilgili tasarım kriterlerini tanımlayabilir
2. Fikir geliştirme ve tasarım önerilerinin görselleştirilmesi süreçlerine yönelik bilgiyi ilişkilendirebilir
3. Model yapma ve görsel sunuş teknikleryle tasarım çözüm önerilerini geliştirebilir
4. Tasarım problemlerini biçim, malzeme, fonksiyon, kullanılabilirlik ve üretim olanakları bağlamlarında deneyimleyebilir
5. Yaratıcılık ve tasarım düşünme tekniklerini tasarım problemlerine uygulayabilir

Dersin İçeriği

Ders, tasarım süreci fikrini geliştirir; biçim algısı, malzeme ve üretim teknikleri, iki ve üç boyutlu biçimlerle tasarım uygulamalarının yürütülmesini hedefler. Ders kapsamında biçim üretiminde nokta, çizgi ve yüzeyin kullanımı(düzlemsel ve eğrisel), biçimin görsel özellikleri (şekil, hacim, renk, doku, pozisyon ve yönelim), üç boyutlu düzenlemelerde biçimsel ilişkiler (oran ve yapı), temel tasarımda görsel özellik algılaması ve biçim yorumlanmasındaki yansımaları, biçim ve fonksiyonun içeriksel ilişkilerini irdeler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve Proje 1 tasarım sürecinin başlaması Yok
2) Proje 1 teslimı ve Proje 2 araştırma süreci Proje 1 ürün geliştirme sürecinin tamamlanması ve Proje 2 için araştırma yapılması
3) Proje 2 fikir ve tasarım geliştirme süreci Araştırma raporu ve fikir eskizlerinin
4) Proje 2 tasarım geliştirme süreci Maket ve grafik tasarım çalışmaları
5) Proje 2 teslimi, Proje 3 araştırma ve fikir geliştirme süreçleri Proje 2 juri hazırlığı, Proje 3 araştırma ve eskiz çalışmaları
6) Proje 3 tasarım sürecinin tamamlanması, Proje 3 jurisi, Proje 4 föyünün dağıtılması Proje 3 juri hazırlığı
7) Proje 4 araştırma ve fikir geliştirme süreçleri Proje 4 araştırma ve eskizleri
8) Proje 4 tasarım fikrinin geliştirilmesi ve tasarımın detaylandırılması PRoje 4 için eskiz çalışmaları, fikir geliştirme ve maket yapımı
9) Proje 4 tasarımın geliştirilmesi ve detaylandırılması, Proje 4 jürisi, Proje 5 föyünün dağıtılması Proje 4 jüri hazırlığı
10) Proje 5 araştırma, fikir ve tasarım geliştirme süreçleri ve jürisi Proje 5'in geliştirilmesi ve juri hazırlığı
11) Final projesi araştırma süreci Benzer ürünlerin araştırılması ve incelenmesi
12) Final projesi fikir geliştirme süreci Eskiz ve maket yapımı
13) Final projesi tasarım gelştirme süreci Eskiz ve maket yapımı
14) Final proje tasarım detaylarının geliştirilmesi Detay çözümü, teknik çizim hazırlanması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Wallschlaeger, C. & Busic-Snyder, C., Basic Visual Concepts and Principles, McGraw Hill, 1992.
Diğer Kaynaklar: Arnheim, R. (1969). Visual thinking. Berkeley: Univ of California Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Projeler 5 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 10
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 90
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Proje 5 3 15
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 247

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 2
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek 2
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 2
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek 2
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek 3
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması 2
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 3
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek 2
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek