ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES1002 Endüstriyel Tasarım Çalışmaları Bahar 2 6 5 10

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN TEMELTAŞ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MEHMET ASATEKİN
Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Dr. Öğr. Üyesi FERHAN EGEMEN OKUTUR
Öğ.Gör. INGI FERNANDEZ
Öğ.Gör. MERİÇ KARA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Projelerin görselleştirilmesi için model atölyesi kullanımı gereklidir.
Dersin Amacı: "Tasarım" terimi hem bir süreç hem de bir ürün anlamına gelir. Bu derste, öğrencilere iki ve üç boyutlu tasarım çözümleri geliştirilerek endüstriyel tasarım sürecinin temelleri tanıtılmaktadır. Tasarım öğeleri ve ilkeleri, form oluşturma yöntemleriyle birlikte ayrıntılı bir şekilde incelenir. Bu dersin amacı, öğrencinin araştırma, fikir geliştirme, tasarım geliştirme ve tasarım olgunlaştırma aşamalarını verilen süre içinde tamamlamasını sağlayarak, bir tasarım çözümünü ortaya koyma konusunda deneyim kazanmasını mümkün kılmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İki ve üç boyutlu tasarım çözümleri geliştirmek için tasarım öğeleri ve ilkelerini uygular.
2. Endüstriyel tasarım çözümlerinin geliştirilmesi ve sunulması için araştırma, çizim, teknik çizim ve model yapımını kullanır.
3. Form üzerinde yapılan uygulamalı incelemelerle tasarım problemlerine çözümler geliştirmeyi aşamalı olarak yapar.
4. Endüstriyel tasarım projelerinin geliştirilmesinde tasarım odaklı düşünmeyi uygular.

Dersin İçeriği

Bu ders, tasarım teorisi fikrini; form, malzeme ve üretim teknikleri kavramlarını ve tasarımın iki ve üç boyutlu formlara uygulanmasını geliştirir. Dersin içeriği, form oluşturma sürecinde kullanılan nokta, çizgi ve yüzeylere (düz ve eğrisel formlar), formun görsel özelliklerine (şekil, boyut, renk, doku, konum ve yönelim), 3 boyutlu kompozisyonlardaki biçimsel ilişkilere (oranlar ve yapı), temel tasarım elemanlarının görsel özelliklerinin formun şekillenmesindeki algısına ve form ile işlevin bağlamsal ilişkisine odaklanır. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, gözlem, iş birliğine dayalı öğrenme, tartışma, problem çözme, uygulama ve proje hazırlama şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Proje 1 Başlangıç ve araştırma Fikir geliştirme ve tasarım geliştirme -
2) Proje 1 - Fikir geliştirme ve tasarım geliştirme Araştırma raporu ve fikir eskizleri
3) Proje 1 - Tasarım geliştirme ve iyileştirme Maket ve grafik tasarım çalışmaları
4) Proje 1 - Tasarım geliştirme ve iyileştirme Maket çalışmaları
5) Proje 1 Jürisi / Proje 2 Başlangıç Proje 1 ürün geliştirme sürecinin tamamlanması
6) Proje 2 - Araştırma, fikir geliştirme ve tasarım geliştirme Proje 2 için araştırma yapılması ve ve fikir eskizleri
7) Proje 2 - Tasarım geliştirme ve iyileştirme Eskiz ve maket yapımı
8) Proje 2 - Tasarım iyileştirme / Proje 2 Jürisi / Proje 3 Başlangıç Proje 2 ürün geliştirme sürecinin tamamlanması
9) Proje 3 - Araştırma ve fikir geliştirme Araştırma raporu ve fikir eskizleri
10) Proje 3 - Fikir geliştirme ve tasarım geliştirme Eskiz ve maket yapımı
11) Proje 3 - Fikir geliştirme ve tasarım geliştirme Eskiz ve maket yapımı
12) Proje 3 - Tasarım geliştirme Maket Yapımı
13) Proje 3 - Tasarım geliştirme Detay çözümü, teknik çizim hazırlanması
14) Proje 3 Tasarım geliştirme ve iyileştirme / Final Proje Jürisi Final Sunumuna hazırlık ve teslim

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Wallschlaeger, C. & Busic-Snyder, C., Basic Visual Concepts and Principles, McGraw Hill, 1992.
Diğer Kaynaklar: Arnheim, R. (1969). Visual thinking. Berkeley: Univ of California Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Final 1 % 40
Juri 2 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 10 4 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 11 22
Proje 1 12 12
Ödevler 24 4 96
Juri 2 8 16
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 2
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek 2
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 2
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek 2
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek 3
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması 2
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 3
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek 2
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek
13) Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek