ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES1021 Endüstriyel Tasarıma Giriş Güz 2 0 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MEHMET ASATEKİN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MEHMET ASATEKİN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders endüstriyel tasarım disiplinini; sunuşlar, sınıf tartışmaları, ödevler ve uygulamalarla tanıtır.Bu ders öğrenciye:
- Endüstriyel tasarım disiplininin uygulama alanlarıyla ilgili genel anlayış,
- Endüstriyel tasarım uygulamalarına ait görsel örnekler,
- Grup tartışmaları ve takım çalışmasına ait deneyim,
- Endüstriyel tasarım yaklaşımlarına ait araştırma, analiz etme ve sunma deneyimini kazandırır
- Sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamda anahtar sanat ve tasarım akımlarını, teori ve uygulamalarını tartışır
- Özel bir sanat veya tasarım çalışmasını kendi uzmanlık alanında analiz eder.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I- tasarımı, endüstri ürünleri tasarımını, mesleğin oluşum ve gelişimini tanımlar
II- mesleğin uygulama alanını ve ilişkide olduğu diğer alanları tanımlar
III- endüstri ürünleri tasarımcısının rolünü ve endüstri ürünleri tasarım sürecini tanımlar
IV- tasarım problemi çözüm aşamalarını tarifler
V- endüstri ürünleri tasarımının özel problemler ve kullanıcı gruplarına ait uygulamalarını tartışır
VI- seçilmiş endüstri ürünleri tasarımı projelerini mesleğin uygulama alanlarına gore analiz eder
VII- iş ve yönetim kavramlarını endüstri ürünleri tasarımıyla ilişkilendirir
VIII- endüstri ürünleri tasarımında insan faktörleri, malzeme ve teknoloji, üretim süreçleri, inovasyon ve yaratıcılık kavramları üzerine tartışır.

Dersin İçeriği

1. Derse giriş
2. Tasarım, Endüstriyel ve Endüstriyel tasarımda Temel Kavramlar
3. Tasarım Süreci, Tasarım Sürecinde Roller ve Tasarım Kriterleri
4. Ürün Niteliklerin Tanımlanması Endüstriyel Tasarımda Problemler
5. Endüstriyel Tasarımda Renk
6. Tasarımda Bilgi Toplama Süreci
7. Endüstriyel Tasarımda İnsan Faktörleri
8. Özel Yaş Grupları ve Evrensel Tasarım için Endüstriyel Tasarımda Başlıklar
9. Ara sınav
10. Endüstriyel Tasarımda İş ve Tasarım Yönetimi
11. Seminer
12. Seminer
13. Seminer
14. Seminer
15. Tasarım Kurgusu ve Problem Çözümü
16. Karar Vermede İnovasyon ve Yaratıcılık

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Tasarım, Endüstriyel ve Endüstriyel tasarımda Temel
3) Tasarım Süreci, Tasarım Sürecinde Roller ve Tasarım Kriterleri
4) Ürün Niteliklerin Tanımlanması Endüstriyel Tasarımda Problemler
5) Endüstriyel Tasarımda Renk
6) Tasarımda Bilgi Toplama Süreci
7) Endüstriyel Tasarımda İnsan Faktörleri
8) Özel Yaş Grupları ve Evrensel Tasarım için Endüstriyel Tasarımda Başlıklar
9) Ara sınav
10) Endüstriyel Tasarımda İş ve Tasarım Yönetimi
11) Sunuş
12) Sunuş
13) Sunuş
14) Sunuş
15) Tasarım Kurgusu ve Problem Çözümü
16) Karar Vermede İnovasyon ve Yaratıcılık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Slack, Laura. What is Product Design? UK: RotoVision, 2006.
Asatekin, Mehmet. Endüstri Tasarımında Ürün Kullanıcı İlişkileri. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınevi. 1997.
Heskett, John. Industrial Design.London: Thames and Hudson, 1980.
Bayazıt, Nigan. Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları ve Metodları. İstanbul: Birsen yayınevi, 2004.
Clay, Robert. Beautiful Thing. An Introduction to Design. New York: Berg, 2009.
Diğer Kaynaklar: Slack, Laura. What is Product Design? UK: RotoVision, 2006.
Asatekin, Mehmet. Endüstri Tasarımında Ürün Kullanıcı İlişkileri. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınevi. 1997.
Heskett, John. Industrial Design.London: Thames and Hudson, 1980.
Bayazıt, Nigan. Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları ve Metodları. İstanbul: Birsen yayınevi, 2004.
Clay, Robert. Beautiful Thing. An Introduction to Design. New York: Berg, 2009.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Ödev 8 % 20
Sunum 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Uygulama 15 2 30
Sunum / Seminer 4 2 8
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 5
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek 1
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 5
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek 2
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması 4
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek 1
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak 4
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek 4
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek 3