ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES1013 Teknik Çizim I Güz 1 4 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN TEMELTAŞ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SUZAN GİRGİNKAYA AKDAĞ
Dr. Öğr. Üyesi MURAD BABADAĞ
Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Doç. Dr. BİLGEN MANZAKOĞLU
Öğ.Gör. INGI FERNANDEZ
Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu ders, üretim sürecinde ihtiyaç duyulan biçimde, fikirleri anlaşılır, etkili ve doğru bir şekilde iletmek için gerekli teknik becerileri geliştirmek amacıyla endüstriyel tasarım öğrencilerine teknik çizim bilgi ve becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Teknik çizim üretimi için gerekli olan araç, ekipman ve malzemeleri tanımlar ve kullanır.
2. Teknik çizimleri yorumlama, analiz etme ve oluşturma becerilerini geliştirir.
3. Fikirleri evrensel, anlaşılır, verimli ve doğru bir şekilde grafiksel olarak ifade etme ve iletişim kurma becerisi sergiler.
4. Teknik ve tasarım problemlerini çözmek için geometrik prensipleri uygular.

Dersin İçeriği

Bu ders, teknik çizimin temellerine bir giriş sağlar ve öğrencilerin açık ve evrensel olarak anlaşılır teknik gösterimler üretme becerilerini geliştirmeye odaklanır. Dönem boyunca öğrenciler geometrik yapı, ortografik izdüşüm, kesit çizimi ve ölçek uygulaması gibi konularla ilgileneceklerdir. Müfredat, öğrenmeyi güçlendirmek için uygulamalı pratiği vurgulayan dersler, stüdyo çalışması ve ödevlerin bir kombinasyonunu içerir. İki ara sınav ve bir final sınavı, teknik çizimde yeterliliği geliştirmek için düzenli stüdyo ve ev ödevlerinin yanı sıra öğrencilerin işlenen konulara ilişkin anlayışlarını değerlendirecektir. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, iş birliğine dayalı öğrenme, tartışma ve problem çözme şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş. Ders müfredatının incelenmesi. Giriş sunumu Harf çalışması. T-cetveli ve gönye kullanarak çizgi çalışmaları. Daire çalışmaları.
2) Teknik Çizimin Temelleri I Dik İzdüşüm çizim alıştırmaları
3) Dik İzdüşüm I Dik İzdüşüm çizim alıştırmaları
4) Dik İzdüşüm II Dik İzdüşüm çizim alıştırmaları
5) Dik İzdüşüm III Dik İzdüşüm çizim alıştırmaları
6) Ölçek Dik İzdüşüm çizim alıştırmaları
7) Dik İzdüşüm IV Dik İzdüşüm çizim alıştırmaları
8) Ara Sınav I Sınav hazırlığı
9) Kesit Çizimine Giriş -
10) Kesit Çizimi I- Tam Kesit Kesit çizim alıştırmaları
11) Kesit Çizimi II- Yarım Kesit Kesit çizim alıştırmaları
12) Ara Sınav II Sınav hazırlığı
13) Kesit Çizimi III- Kademeli Kesit Kesit çizim alıştırmaları
14) Kesit Çizimi IV Kesit çizim alıştırmaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Critchlow, Keith 2000. Order in Space: A Design Source Book, Thames & Hudson.
Gnone, Tommaso 1983. Linea Stile -Disegno Geometrico ,Studio Dal Stiliarchitettonici E Decorativi.
O. Ostrowsky; O. 1981. Engineering Drawing for Technicians
Şen,İbrahim Z. & Özçilingir, Nail. 2004. Teknik Resim: Tüm Alanlar İçin Temel Bilgiler, De-ha Yayıncılık

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 12 % 12
Ödev 12 % 18
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 5 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 16 16
Ödevler 12 7 84
Ara Sınavlar 2 5 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 4
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek 2
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 2
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 5
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek 4
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek 1
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek
13) Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek