ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES1011 Çizim ve Anlatım Teknikleri I Güz 1 2 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MURAD BABADAĞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MURAD BABADAĞ
Öğ.Gör. INGI FERNANDEZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı, öğrencilerin temel çizim becerilerini geliştirmelerini sağlayarak, çizim yoluyla görsel iletişim yetkinliklerini artırmaktır. Çizgi çizmenin ve çizim yaparak bir iz oluşturmanın, tasarımcının kendisiyle konuşma biçimi olduğunu anlamalarını hedefler. Çizgi çalışmaları, perspektif teorileri, ışık ve gölge (tarama) teknikleri ile görselleştirme yöntemlerini öğrenen öğrenciler, hafıza ve hayal gücünün birlikte çalışarak düşünceyi dış dünyaya aktardığını keşfeder.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Çizgi çizimi, perspektif ilkeleri, ışık ve gölge (tarama), toz pastel ile renklendirme ve gölgelendirme gibi temel çizim tekniklerini tanımlar ve hatırlar; bu tekniklerin görsel iletişim için temel araçlar olduğunu ifade eder.
2. Temel çizim tekniklerinin tasarım fikirlerinin etkili bir şekilde iletilmesine nasıl katkıda bulunduğunu açıklar ve konseptlerin estetikten çok doğruluk açısından aktarılmasının önemini vurgular.
3.Tasarım konseptlerini ve çözümlerini iki boyutlu ve üç boyutlu formatlarda etkili bir şekilde temsil etmek için uygun çizim tekniklerini uygular.
4. Çizimler aracılığıyla görsel iletişimin netliğini ve doğruluğunu eleştirel bir şekilde değerlendirir, tasarım fikirlerinin başkalarına etkili bir şekilde aktarılıp aktarılmadığını analiz eder.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencilere çizgi, perspektif teorileri, ışık ve gölge (doku) ile render tekniklerinin kullanımı yoluyla görsel iletişim olarak temel çizim becerilerini tanıtmaktadır. Bu derste, sadece doğru çizim ile fikirlerin başkaları tarafından anlaşılabileceği beklenmektedir. Ders kapsamında her hafta yapılan ders içi ve ödev çizimleriyle öğrencinin çizim becerileri gelişir.Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: farklılaştırma, ders anlatım, bireysel çalışma, problem çözme ve gözlemidir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı, bilgi, malzemelerin, süreçlerin ve yöntemlerin örnekler ve görsellerle açıklanması Temel nesne kompozisyonu ile 8 kriteri öğrenme
2) Perspektif çizimlerinin tanımı, perspektif öğeleri ve değişkenlerinin tanımlanması Perspektifin üç değişkeninin (kaybolan nokta perspektifleri) basit bir örneğini çizme
3) Sekiz kriterin tanıtımı, temel geometrik nesneler ve eksenler yardımıyla çizim açıklaması. Modelleme ve üretim detayları geliştirme.
4) Oranlama açıklaması, ölçek kullanımı ve iki kaybolan nokta perspektifinde daire çizimi İki kaybolan nokta perspektifinde birden fazla kutu ve daire çizimi
5) İstenilen, düzgün ve rahat çizgilerin bazı örneklerle açıklanması Uzun, düz çizgilerle iç mekan perspektifleri çizimi
6) Patlatılmış perspektifin açıklaması, bazı örneklerle gösterilmesi. Patlatılmış perspektifle karmaşık nesnelerin çizimi
7) Doğada ve klasik çizimlerde gölgenin açıklaması, sanat tarihinden bazı örneklerle gösterilmesi. Doku teknikleri ve gölgelerin tonal değerlerinin pratik edilmesi.
8) Gölge türleri ve bunların doku teknikleriyle sunumu Bölüm I Birden fazla nesneden oluşan bir kompozisyon çizimi yaparak, yalnızca gölgeleriyle sunulması
9) Gölge türleri ve bunların doku teknikleriyle sunumu Bölüm II Birden fazla nesneden oluşan bir kompozisyon çizimi yaparak, yalnızca gölgeleriyle sunulması.
10) Rönesans sanatçılarının tekniklerine ait bazı spesifik detaylar incelenecektir. Drawing a copy of famous rennaissance artist work for improving hatching technics
11) Doğa düzeni nesneleri ve endüstriyel nesneleri bir arada çizerek, sadece doku teknikleriyle gölgeleriyle temsil edilmesi. Doğa düzeni nesneleri ve endüstriyel nesneleri bir arada çizerek, sadece doku teknikleriyle gölgeleriyle temsil edilmesi.
12) Doğa düzeni nesneleri ve endüstriyel nesneleri bir arada çizerek, sadece doku teknikleriyle gölgeleriyle temsil edilmesi. Doğa düzeni nesneleri ve endüstriyel nesneleri bir arada çizerek, sadece doku teknikleriyle gölgeleriyle temsil edilmesi.
13) Sunum öğeleri ve formatlarının açıklanması, bazı örneklerle gösterilmesi Bir nesne için ortografik çizimler ve perspektifler ile bir sunum hazırlanması
14) Sunum öğeleri ve formatlarının açıklanması, bazı örneklerle gösterilmesi Bir nesne için ortografik çizimler ve perspektifler ile bir sunum hazırlanması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 26 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Ara Sınavlar 1 7 7
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak 3
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek 1
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak 4
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek 1
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek
13) Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek