ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC3925 Kentsel Mekan Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. MAAN CHIBILI
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MAAN CHIBILI
Dersin Amacı: Kentsel mekan pek çok insan etkinliğinin, kentsel etkileşimlerin gerçekleştiği ve yaşam şekillerinin teşvik edildiği yerdir. Kentsel mekanlar insanların mekanla ve birbiriyle etkileşim kurma şeklini belirlemede gelecek için hayati bir rol oynamaktadır.
Bu ders kamusal mekanların tasarımı, mahalle biçim ve fonksiyonlarının şekillendirilmesi ve doğal sistemlerin kentsel dokuya dahil edilmesi gibi çok çeşitli kentsel tasarım konularını kapsayan temel beceriler geliştirecektir. Peyzajın çeşitli katmanlarını görme, kentsel kavramı gözlemleme ve şehir planlaması ile tasarımın mimarisi arasındaki ilişkiyi inceleme yöntemlerini sağlamayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Mimarlık, kent ve kentsel mekan arasındaki ilişkiyi kavramak ve analiz etmek.
2. Yapılı çevreyi oluşturan kentsel dinamikleri, yapıları ve süreçleri keşfetmek.
3. Çeşitli kentsel katmanları okuyup analiz edebilme ve bunları bir tasarım girdisi olarak topolojik ilişkiler ağına dönüştürebilme.
4. İyi bir kentsel tasarıma ulaşmak için gerekli olan fiziksel özelliklerin (yapılı biçim, kamusal alan, peyzaj, yol ve erişim sistemleri, park yeri, yoğunluk, aktivite yeri ve yoğunluğu vb.) çeşitliliğini tartışmak.
5. Dış mekan ve kamusal mekanı tanımlamak ve tasarlamak.
6. Kentsel mekanı şekillendiren sosyal, tarihsel ve diğer süreçleri tartışmak.

Dersin İçeriği

Bu ders, kentteki gelişimi ve organizasyonel planlamayı, ayrıca Kentsel Tasarım kavram ve teorilerini tanıtmaktadır. Kentsel mekânı analiz etmek ve değerlendirmek için gereken bileşenleri, yapıyı ve araçları araştırır, ayrıca Kentsel Tasarım teorilerinin ve uygulamasının sosyal, kültürel, ekonomik ve çevresel yönlerini araştırır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Dersi
2) Kent nedir?
3) Kentsel Tasarım Bileşenleri
4) Kentsel Form Analizi
5) Ödev
6) Kentsel Tasarım Bileşenleri Öğrenci Sunumları
7) Kentsel Mekan
8) Kamusal Yaşam Analizi: Jan Gehl
9) Ara Sınav: Kamusal Alanda Kamusal Yaşamın Değerlendirilmesi
10) Yer’in Bileşenleri: Kevin Lynch Arasınav Sunumları
11) Kamusal Mekanın Boyutları
12) Yer Yapma & Yer Tasarlama İlkeleri
13) Peyzaj Tasarım Bileşenleri (Kamusal Parklar)
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Brenner, N. (2019). New urban spaces: urban theory and the scale question. New York, NY: Oxford University Press.
• Carmona M. Heat, T. Oc T. Tiesdell S., “Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design”. Architectural Press/Elsevier, second edition, 2013.
• Eckardt, F. ed. (2007). Media and Urban Space: Understanding, Investigating and Approaching Mediacity. Frank & Timme. https://ebookcentral.proquest.com/lib/bahcesehir-ebooks/detail.action?docID=3033554.
• Gehl, J., Svarre, B., “How to study public life”. Island Press, 2013.
• Jennings, J. Jordan, S. J. (2010). Urban spaces: planning and struggles for land and community. Lanham, Maryland: Lexington Books. ISBN: 9780739137468 (e-book).
• Larice, M., & Macdonald, E., “The urban design reader”. New York: Routledge, 2007.
• Lynch K., "The Image of the City" Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1960
• Moughtin C., “Urban Design: Street and Square”. Architectural Press, 2003.
• (Direction, Judit Carrera ; edited by Magda Anglès ; coordinated by Magda Anglès and Rosa Puig) In favour of Public Space : Ten Years of the European Prize for Urban Public Space Barcelona : ACTAR, 2010.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Ödev 2 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 12 48
Ödevler 2 4 8
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek