MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3925 | Kentsel Mekan | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. MAAN CHIBILI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. MAAN CHIBILI |
Dersin Amacı: | Kentsel mekan pek çok insan etkinliğinin, kentsel etkileşimlerin gerçekleştiği ve yaşam şekillerinin teşvik edildiği yerdir. Kentsel mekanlar insanların mekanla ve birbiriyle etkileşim kurma şeklini belirlemede gelecek için hayati bir rol oynamaktadır. Bu ders kamusal mekanların tasarımı, mahalle biçim ve fonksiyonlarının şekillendirilmesi ve doğal sistemlerin kentsel dokuya dahil edilmesi gibi çok çeşitli kentsel tasarım konularını kapsayan temel beceriler geliştirecektir. Peyzajın çeşitli katmanlarını görme, kentsel kavramı gözlemleme ve şehir planlaması ile tasarımın mimarisi arasındaki ilişkiyi inceleme yöntemlerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Mimarlık, kent ve kentsel mekan arasındaki ilişkiyi kavramak ve analiz etmek. 2. Yapılı çevreyi oluşturan kentsel dinamikleri, yapıları ve süreçleri keşfetmek. 3. Çeşitli kentsel katmanları okuyup analiz edebilme ve bunları bir tasarım girdisi olarak topolojik ilişkiler ağına dönüştürebilme. 4. İyi bir kentsel tasarıma ulaşmak için gerekli olan fiziksel özelliklerin (yapılı biçim, kamusal alan, peyzaj, yol ve erişim sistemleri, park yeri, yoğunluk, aktivite yeri ve yoğunluğu vb.) çeşitliliğini tartışmak. 5. Dış mekan ve kamusal mekanı tanımlamak ve tasarlamak. 6. Kentsel mekanı şekillendiren sosyal, tarihsel ve diğer süreçleri tartışmak. |
Bu ders, kentteki gelişimi ve organizasyonel planlamayı, ayrıca Kentsel Tasarım kavram ve teorilerini tanıtmaktadır. Kentsel mekânı analiz etmek ve değerlendirmek için gereken bileşenleri, yapıyı ve araçları araştırır, ayrıca Kentsel Tasarım teorilerinin ve uygulamasının sosyal, kültürel, ekonomik ve çevresel yönlerini araştırır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Dersi | |
2) | Kent nedir? | |
3) | Kentsel Tasarım Bileşenleri | |
4) | Kentsel Form Analizi | |
5) | Ödev | |
6) | Kentsel Tasarım Bileşenleri Öğrenci Sunumları | |
7) | Kentsel Mekan | |
8) | Kamusal Yaşam Analizi: Jan Gehl | |
9) | Ara Sınav: Kamusal Alanda Kamusal Yaşamın Değerlendirilmesi | |
10) | Yer’in Bileşenleri: Kevin Lynch Arasınav Sunumları | |
11) | Kamusal Mekanın Boyutları | |
12) | Yer Yapma & Yer Tasarlama İlkeleri | |
13) | Peyzaj Tasarım Bileşenleri (Kamusal Parklar) | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Brenner, N. (2019). New urban spaces: urban theory and the scale question. New York, NY: Oxford University Press. • Carmona M. Heat, T. Oc T. Tiesdell S., “Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design”. Architectural Press/Elsevier, second edition, 2013. • Eckardt, F. ed. (2007). Media and Urban Space: Understanding, Investigating and Approaching Mediacity. Frank & Timme. https://ebookcentral.proquest.com/lib/bahcesehir-ebooks/detail.action?docID=3033554. • Gehl, J., Svarre, B., “How to study public life”. Island Press, 2013. • Jennings, J. Jordan, S. J. (2010). Urban spaces: planning and struggles for land and community. Lanham, Maryland: Lexington Books. ISBN: 9780739137468 (e-book). • Larice, M., & Macdonald, E., “The urban design reader”. New York: Routledge, 2007. • Lynch K., "The Image of the City" Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1960 • Moughtin C., “Urban Design: Street and Square”. Architectural Press, 2003. • (Direction, Judit Carrera ; edited by Magda Anglès ; coordinated by Magda Anglès and Rosa Puig) In favour of Public Space : Ten Years of the European Prize for Urban Public Space Barcelona : ACTAR, 2010. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Ödev | 2 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 12 | 48 |
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 92 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 3 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 2 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 2 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 4 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 1 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 4 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 1 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 2 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 1 |