LOJİSTİK YÖNETİMİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC3921 Mimarlıkta Seçilmiş Konular Güz 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersi alan öğrencilerin,tarih ve tasarım dersleri ile ilişki kurmaları beklenmektedir.
Dersin Amacı: Bu dersin üç ana amacı vardır: (1) kentsel tasarım kavramlarını ve amaçlarını tanıtmak; (2) kentsel tasarımın morfolojik, sosyal, işlevsel ve zamansal gibi temel boyutlarını tanıtmak; (3) dersin ikinci bölümünde seçilen örneklerin incelenmesi yoluyla bu teorileri kentsel mekan projelerinin analizi ile bütünleştirmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda şunları yapabilir hale geleceksiniz:
1. Kentsel tasarım literatürünün, kentsel tasarımın ana bileşenlerinin farkında olmak
2. Kentsel mekan ve kentteki işlevlere ilişkin önemli kuramsal yaklaşımları tanımlayabilmek ve tartışabilmek.
3. Kentsel tasarımda temel analitik, eleştirel ve araştırma becerilerini geliştirmek için bir dizi araştırma projesi (kısa makale veya poster, sunum olarak) üzerinde çalışabilmek
Güncel kentsel tasarım projelerini morfolojik, sosyal, işlevsel ve zamansal boyutlarıyla analiz edebilmek.

Translated with DeepL.com (free version)

Dersin İçeriği

Kentsel alanların tasarlanması, son yüzyılda mimari tasarım ve şehir planlamasının en önemli parçalarından biri olmuştur. Bu nedenle öğrencinin kentsel tasarım literatürünü ve bu alandaki güncel tartışmaları tartışması çok önemlidir. Bu ders, insan ve kentsel mekan arasındaki karşılıklı ilişkiyi, kentsel tasarımın ana bileşenlerini ve kavramlarını tanıtmaktadır.
Ders iki soruyla ilgilenecektir: kentsel mekanların biçimini şekillendirecek kuramsal yaklaşımlar nelerdir? ve kentsel tasarımdaki güncel yaklaşımlara referansla kentsel mekanların tasarımını nasıl değerlendirebiliriz? Bu bağlamda, kentsel tasarım tanımları ve rolleri, kuramsal kentsel tasarım yaklaşımları ve kentsel yaşamla ilgili boyutlar bu dersin odak noktası olacaktır. Ders boyunca kentsel mekânın fiziksel, sosyal, işlevsel ve zamansal boyutları değerlendirilecektir. Dersin ilk bölümü, kentsel tasarımın çeşitli yönlerini tartışmaya ve alanın çok boyutlu özelliklerini göstermeye odaklanmaktadır. İkinci bölüm, Türkiye'den ve dünyadan proje örnekleri üzerine görsel materyaller, röportajlar ve videolar kullanılarak güncel kentsel tasarım projeleri hakkında öğrencilerle birlikte tartışmalara ve sunumlara odaklanmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tersin Tanıtımı
2) Sunum: Kentsel Tasarım Nedir? Schurch, Thomas. (1999) "Reconsidering Urban Design: Thoughts about its Definition and Status as a Field or Profession" Journal of Urban Design 4, 1, pp.5-28
3) Sunum: kamusal alanlar, kentsel mekanlar Trancik, Roger. (1986) “Three Theories of Urban Spatial Design”, Chapter.4, In Finding Lost Space, pp. 97-112.
4) Arazi gezisi: Kentin Bizand ve Osmanlı katmanlarını Çerçevelemek, kent duvarlarına ziyaret. Baş Bütüner, Funda, "Old City Walls as Public Spaces in Istanbul", Public Istanbul, Spaces and Sphere of the Urban, Frank Eckardt, Kathrin Wildner (eds.), Transcript Verlag, Bielefeld, 2008, pp.141-162.
5) Davetli konuşmacı Schuitema, Karin, "Negotiation of the Past and Identities in a Changing Urban Landscape: A Multivocal History of Tophane", History Takes Place: Istanbul, Anna Hofmann / Ayşe Öncü (eds.), Jovis Verlag, 2015, pp.134-149.
6) Gezi:Karaköy-Galata-Tophane
7) ara sınav
9) Kentsel Tasarımın Bileşenleri II: Mekanın işlevsel Boyutu Carmona et al. (2003) Public Places Urban Spaces, Part II, Chapter 6, The Functional Dimension, pp.165-193.
10) Gezi: Neoliberal kent, tarihi mahallelerin soylulaştırılması İpek Türeli, "Exhibiting Vernacular Architecture"
11) Davetli konuşmacı
12) Öğrenci sunumları
13) Öğrenci sunumları
14) Final teslimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Brown, Lance J., Dixon, David and Oliver Gilham. (2009). Urban Design for an Urban Century: Placemaking for People. John Wiley and Sons Inc.: New Jersey.
Carmona, et al. (2003). Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Architectural Press: Boston, MA
Carr, S. et. al. (1992) Public Space. Cambridge: Cambridge University Press.

Gehl, J. (1971) Life Between Buildings: Using Public Space, Skive:Arkitektens Forlag

Günay, Baykan. (1999) Urban Design is a Public Policy, METU Faculty of Architecture Press: Ankara.
Lacobs, Jane. (1993). The Death and Life of Great American Cities, New York, NY: Modern Library.
Larice, Michael. and Macdonald, E. (2007) The Urban Design Reader, Routledge, London
Lynch, Kevin. (1960). The Image of the City, MA: MIT Press.
Madanipour, A. (2003) Public and Private Spaces of the City, Routledge: New York
Moughtin, C. (1992) Urban Design, Streets and Square, Oxford: Routledge.
Spreiregen, Paul D. (1965) Urban Design: The Architecture of Towns and Cities, McGraw-Hill, New York.
Trancik, Roger. (1986) Finding Lost Space: Theories of Urban Design, Van Nostrand Reinhold: New York
Diğer Kaynaklar: Ders sürecinde konu ile ilişkilendirilebilecek metinler eklenebilecektir.

Supplementary material can be added during the course.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Arazi Çalışması 2 % 10
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Arazi Çalışması 3 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 12
Sunum / Seminer 2 20
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 10
Rapor Teslimi 1 5
Final 1 10
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek
2) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek
3) İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak.
4) Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak.
5) Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak.
6) İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak
7) Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak 4
8) Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek
9) Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak.
10) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek 2
11) İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak