Öğretim Dili: |
English |
Dersin Türü: |
Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANS
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ
|
Opsiyonel Program Bileşenleri: |
. |
Dersin Amacı: |
Ders, mimarlık ve sinemanın ortak öğeleri -mekan, ortam, görsel dil- üzerinden ve gerçek/ yapay çevre, kültür, sanat bağlamlarında öğrencilerin mimarlık ve kentsel mekan algısını, kavrayışını, ilgili konularda tartışma ve yorumlama yetilerini geliştirmeyi amaçlar. |
Ders kapsamında, seçilen filmler üzerinden eleştirel mimari/mekansal okumalar ve tartışmalar yapılır. Bu bağlamda ele alınan temalar arasında, mekan-zaman / hafıza, modernitenin eleştirisi, kent ve periferi, ütopya-distopya mekan ve öğeleri bulunmaktadır.
Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Deney, Drama, Eğitsel Oyun, Gözlem, Grup Çalışması, Okuma, İş Birliğine Dayalı Öğrenme, Örnek Olay İnceleme, Tartışma, Proje Hazırlama |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Erken Filmler ve Mimarlığın Sahne Olarak Kullanımı |
The Cabinet of Dr. Caligari (1920, Robert Wiene
Metropolis (1927, Fritz Lang |
2) |
Mekan ve Zaman |
Battleship Potemkin (1925), Sergei Eisenstein
Dogville (2003, Lars von Trier |
3) |
Modernite ve Sosyal Eleştiri |
Modern Zamanlar (1936), Charlie Chaplin
Playtime (1967) Jacques Tati
|
4) |
Banliyö Hayatının Eleştirisi |
The Truman Show (1999) Peter Weir
La Haine (1995) Mathieu Kossovitz |
5) |
Kapitalist Mekanın Eleştirisi |
Fight Club (1999), David Fincher
Empty House (2004), Kim Ki Duk
|
6) |
Mimarlığın Geleceğine Bakış -Ütopya/Distopya |
Alphaville (1965) Jean-Luc Godard
Blade Runner (multiple versions) [1982] Ridley Scott
|
7) |
Mimarlığın Geleceğine Bakış- Ütopya/Distopya |
Minority Report (2002) Steven Spielberg
Matrix (1999) Larry ve Andy Wachowski
|
8) |
Arasınav |
|
9) |
Uzayın Mimarisi |
Aelita: Queen of Mars (1924, Yakov Protazanov
2001: A Space Oddysey (1968, Stanley Kubrick
Solaris (1979), Andre Tarkovsky
|
10) |
Sinemada Mimar Figürü |
The Fountainhead (1949), King Vidor
My Architect (2003), Nathaniel Kahn
|
11) |
Kent ve Mimarlık |
Pier Paolo Pasolini Mamma Roma (1962) medea (1969)
Amarcord (1973), Federico Fellini
Tiffany’de Kahvaltı, 1961, Blake Edwards
|
12) |
Kent ve Mimarlık |
(limited city) Berlin Üzerinde Gökyüzü (1987), Wim Wenders
(post-modern city Falling Down (1992), Joel Shumacher
Night on Earth (1992) Jim Jarmush
|
13) |
Sinemada İstanbul |
Ağır Roman (1996), Mustafa Altıoklar
Uzak (2002), Nuri Bilge Ceylan
|
14) |
Sunumlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. |
|
2) |
İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. |
|
3) |
Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. |
|
4) |
Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). |
|
5) |
Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. |
|
6) |
Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). |
|
7) |
Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. |
|
8) |
Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. |
|
9) |
Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |
3 |