MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC4021 Çağdaş Türk Mimarlığı Güz 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ASLI CAN
Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: -öğrencileri mimari eleştiri temel bilgisi ve araçlarından haberdar etmek

-öğrencileri Türkiye'deki çağdaş mimari akımların ana yolları ile donatmak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Mimari son ürünü gerçekleştirildiği dönemle, doğal ve insan yapımı bağlamıyla ilişkili bir okuma, değerlendirme ve eleştiri metodu formüle eder.

II. Klasik, neo-klasik, geleneksel, modern ve post-modern gibi mimarlık söylemiyle bağlantılı konseptleri yeniden anımsar.

III. Türkiye'deki çağdaş mimarlık tasarım eğilimlerini ayırt eder.

IV. Çağdaş Türk mimarlığının bina tasarımı, mekan-sözdizimi ve bağlamsal uygunluk açısından kapsamlı bir tartışmasını formüle eder.

Dersin İçeriği

Türkiye'deki çağdaş mimari uygulamaların sunulması, tartışılması ve değerlendirilmesi. Ayrıca ders, bu ürünleri ortaya çıkaran bağlamın, toplumsal dinamiklerin ve önemli aktörlerin öğrenilmesini de içerir.
Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri; anlatım, grup çalışması, bireysel çalışma, gezi, konuk / uzman daveti, okuma ve tartışmadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) KENTSEL BAĞLAM/ Güncel İstanbul'un Oluşumu
3) KENTSEL BAĞLAM / Kamusal bir meydana ziyaret
4) KENTSEL BAĞLAM / Modern kamusal alanların tasarımı
5) KONUT MİMARLIĞI / Türkiye'de 20. yüzyıl konut tarihi
6) KONUT MİMARLIĞI / Enformel konut ve dinamikleri
7) KONUT MİMARLIĞI / Nitelikli konut örnekleri ve mimarları
8) ARA SINAV Ders anlatımları ve haftalık okumalarla hazırlık
9) KAMUSAL YAPILAR / İşveren olarak devlet
10) KAMUSAL YAPILAR / İşveren olarak özel sermaye
11) FARKLI MİMAR KİMLİKLERİ / Örnekler
12) FARKLI MİMAR KİMLİKLERİ / Örnekler
13) ÖĞRENCİ SUNUMLARI
14) ÖĞRENCİ SUNUMLARI
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Sibel Bozdoğan ve Esra Akcan (2011). Turkey: Modern Architectures in History. Reaktion Books.
Diğer Kaynaklar: Sibel Bozdoğan (2008). Modernizm ve Ulusun İnşası Erken Cumhuriyet Türkiyesi'nde Mimari Kültür. Metis Yayınları. -Sibel Bozdoğan, Suha Özkan, Hans Hollein ve Engin Yenal (1987). Sedad Eldem: Architect in Turkey. Concept Media. -Şevki Vanlı (2006). Mimariden Konuşmak, Bilinmek İstenmeyen 20. Yüzyıl Türk Mimarlığı, Eleştirel Bakış.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 47
Ödevler 3 8
Ara Sınavlar 1 1
Rapor Teslimi 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 4
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 4
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. 5
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 3
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. 3
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. 4
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. 3
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir 3
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. 2
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. 3