MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC4021 | Çağdaş Türk Mimarlığı | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ASLI CAN Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | -öğrencileri mimari eleştiri temel bilgisi ve araçlarından haberdar etmek -öğrencileri Türkiye'deki çağdaş mimari akımların ana yolları ile donatmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Mimari son ürünü gerçekleştirildiği dönemle, doğal ve insan yapımı bağlamıyla ilişkili bir okuma, değerlendirme ve eleştiri metodu formüle eder. II. Klasik, neo-klasik, geleneksel, modern ve post-modern gibi mimarlık söylemiyle bağlantılı konseptleri yeniden anımsar. III. Türkiye'deki çağdaş mimarlık tasarım eğilimlerini ayırt eder. IV. Çağdaş Türk mimarlığının bina tasarımı, mekan-sözdizimi ve bağlamsal uygunluk açısından kapsamlı bir tartışmasını formüle eder. |
Türkiye'deki çağdaş mimari uygulamaların sunulması, tartışılması ve değerlendirilmesi. Ayrıca ders, bu ürünleri ortaya çıkaran bağlamın, toplumsal dinamiklerin ve önemli aktörlerin öğrenilmesini de içerir. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri; anlatım, grup çalışması, bireysel çalışma, gezi, konuk / uzman daveti, okuma ve tartışmadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | KENTSEL BAĞLAM/ Güncel İstanbul'un Oluşumu | |
3) | KENTSEL BAĞLAM / Kamusal bir meydana ziyaret | |
4) | KENTSEL BAĞLAM / Modern kamusal alanların tasarımı | |
5) | KONUT MİMARLIĞI / Türkiye'de 20. yüzyıl konut tarihi | |
6) | KONUT MİMARLIĞI / Enformel konut ve dinamikleri | |
7) | KONUT MİMARLIĞI / Nitelikli konut örnekleri ve mimarları | |
8) | ARA SINAV | Ders anlatımları ve haftalık okumalarla hazırlık |
9) | KAMUSAL YAPILAR / İşveren olarak devlet | |
10) | KAMUSAL YAPILAR / İşveren olarak özel sermaye | |
11) | FARKLI MİMAR KİMLİKLERİ / Örnekler | |
12) | FARKLI MİMAR KİMLİKLERİ / Örnekler | |
13) | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | |
14) | ÖĞRENCİ SUNUMLARI | |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | -Sibel Bozdoğan ve Esra Akcan (2011). Turkey: Modern Architectures in History. Reaktion Books. |
Diğer Kaynaklar: | Sibel Bozdoğan (2008). Modernizm ve Ulusun İnşası Erken Cumhuriyet Türkiyesi'nde Mimari Kültür. Metis Yayınları. -Sibel Bozdoğan, Suha Özkan, Hans Hollein ve Engin Yenal (1987). Sedad Eldem: Architect in Turkey. Concept Media. -Şevki Vanlı (2006). Mimariden Konuşmak, Bilinmek İstenmeyen 20. Yüzyıl Türk Mimarlığı, Eleştirel Bakış. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 47 |
Ödevler | 3 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 88 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 4 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 4 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 5 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 3 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 4 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 3 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 2 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 3 |