MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3002 | Mimari Tasarım IV | Bahar | 2 | 6 | 5 | 10 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SALİH CEYLAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YİĞİT YILMAZ Öğ.Gör. EDA ERKAN Doç. Dr. SALİH CEYLAN Öğ.Gör. SITKI AHMET ERGELEN Öğ.Gör. ERTUĞRUL MORÇÖL Öğ.Gör. BOĞAÇHAN DÜNDARALP Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU Doç. Dr. AYŞE İREM KIRIŞ Doç. Dr. MELTEM VATAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | arazi gezileri ilgili konuların uzmanları tarafından verilecek seminerler |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencileri artan kavramsal karmaşıklığa sahip tasarım problemleri ele alma becerileri ile donatmaktır. Bu, kentsel doku ile bina arasındaki, kentsel ve mimari ölçek arasındaki ve kamusal ve özel alanlar arasındaki ilişkilerin işlenmesi ve yeniden düzenlenmesiyle sağlanır. Ders ayrıca, kentsel mekanın karmaşıklığının derinlemesine anlaşılması yoluyla kentsel çevrenin niteliklerini belirlemeyi de amaçlar. Buna göre, gelişen bir kolektif hafıza biçimi ve toplumun çağdaş ihtiyaçlarını çözme yöntemi olarak mimari tasarım, ders kapsamında karmaşık bir problem üzerinden incelenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıdaki ders kazanımlarına sahip olur: - Açık ve kesin sorular ortaya koyma, bilgileri yorumlamak için soyut fikirleri kullanma, farklı bakış açılarını göz önünde bulundurma, mantıklı sonuçlara varma ve alternatif sonuçları test etme becerisi - Farklı kültürleri ve bireyleri karakterize eden çeşitli ihtiyaçları, değerleri, davranış normlarını, fiziksel yetenekleri ve sosyal ve mekansal kalıpları anlama becerisi - Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarının değerlendirilmesi, alan ve ekipman gereksinimleri, çevre koşullarının analizi, ilgili yasa ve standartların gözden geçirilmesi gibi bir mimari proje için kapsamlı bir program hazırlayabilme ve bunların proje üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi ve yer seçimi ve tasarım değerlendirme kriterlerini tanımlama becerisi - Farklı kültürleri ve bireyleri karakterize eden çeşitli ihtiyaçların, değerlerin, davranış normlarının, fiziksel yeteneklerin ve sosyal ve mekansal kalıpların ve bu çeşitliliğin mimarların toplumsal rolleri ve sorumlulukları üzerindeki etkisini anlama becerisi - Açık ve kesin sorular ortaya koyma, bilgileri yorumlamak için soyut fikirleri kullanma, farklı bakış açılarını dikkate alma, mantıklı sonuçlara ulaşma ve alternatif sonuçları ilgili ölçüt ve standartlara göre test etme becerisi - Doğal ve inşa edilmiş kaynakları optimize eden, koruyan veya yeniden kullanan, bina sakinleri/kullanıcılar için sağlıklı ortamlar sağlayan ve karbon-nötr tasarım, biyo-iklim gibi araçlarla bina inşaatı ve operasyonlarının gelecek nesiller üzerindeki çevresel etkilerini azaltan projeler tasarlama becerisi - Kamu yararına çalışmak, tarihi kaynaklara saygı göstermek, yerel ve küresel komşular için yaşam kalitesini iyileştirmek için mimarın sorumluluğunun anlama becerisi - Yerçekimi ve yanal kuvvetlere dayanmada yapısal davranışın temel ilkelerini ve çağdaş yapısal sistemlerin evrimini ve uygulamasını anlama becerisi |
Kentin tarihsel evrime bağlı olarak zaman içindeki gelişimi ve sürekliliğindeki büyük kesintiler 3002 stüdyosunun kavramsal çerçevesini oluşturur. Aynı zamanda, karmaşık bir kentsel ve tarihi çevrede çok yönlü bakış açısıyla kamu binalarının kolektif sosyal yaşamdaki rolü incelenir. Stüdyo, şehrin tarihi merkezinde, bir grup mevcut binanın uyarlanabilir yeniden kullanımını içeren, tanımlanmamış veya sorunlu alanlar içindeki bir alanda karmaşık bir mimari sorunu incelmektedir. Stüdyo, çağdaş mimarlık kültürünün tarihsel bağlamlara yaklaşımı ile ilgili konulara odaklanır. Tasarım problemi, kentsel mekanların sürekliliği, yeni kullanımların alandaki mevcut işlevlerle ilişkisi ve yeni tasarımın kentin gelişimi ile ilişkisi ile ilgili sorunları ele alan açık alanlar ve binalardan oluşmaktadır. Ders ayrıca malzemelerin kullanımı, yapısal bütünlük, sürdürülebilirlik, enerjinin verimli kullanımı ve çağdaş mimari tasarımın her yönüyle tarihsel bir bağlamda sorgulanmasını içerir. Stüdyo, disiplinin karmaşıklığını, şantiye koşulları, erişilebilirlik, çevresel-sosyal- ve ekonomik sürdürülebilirlik, yapısal bütünlük, inşaat teknolojileri, malzeme kullanımı, yasal kodlar ve standartlar ve mimari temsil gibi çeşitli konular üzerinden ele almakta ve bunları bütünleştirmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanımı, Mimari tasarım terminolojisi konusunda tartışma, Tasarım probleminin tanımı, Arazi gezisi | |
2) | Mimari programın belirlenmesi proje alanının analizlerinin yapılması | |
3) | Proje alanının analizlerinin tamamlanması Tasarıma hazırlık süreci:Mimari tasarım kavramsal çerçevesinin geliştirilmesi, bu kavramların çizim ve maketlerinin yapımı | |
4) | Mimari konseptin, tasarım çizimlerinin ve maketin geliştirilmesi | |
5) | Tasarım konsepti, çizimler ve maketin geliştirilmesi | |
6) | Tasarım konsepti, çizimler ve maketin geliştirilmesi. Yerleşim kararlarının Jüri önünde sözlü olarak açıklanması. | |
7) | Jüri sonuçlarının değerlendirilmesi, jüri tarafından önerilen çözümler üzerinde tartışma | |
8) | Öğrenci tarafından önerilen çözümler üzerinde kritik verme. | |
9) | Öğrenci tarafından önerilen çözümler üzerinde kritik verme | |
10) | Öğrenci tarafından önerilen çözümler üzerinde kritik verme | |
11) | Öğrenci tarafından önerilen çözümler üzerinde kritik verme | |
12) | Öğrencinin çalışmalarını jüriye sunması | |
13) | Eleştiriler, jüriler ve eskiz problemler ışığında tasarım önerisinin geliştirilmesi Gelişmiş Tasarım Süreci: Tasarımın ayrıntılanması | |
14) | Gelişmiş Tasarım Süreci: strüktürel sistemler ve diğer tasarım detayları | |
15) | Dönem projesi teslimi ve jüri önünde final sunum |
Ders Notları / Kitaplar: | Course lecture notes will be given when necessary. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 12 | % 20 |
Ara Juri | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 11 | 6 | 66 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 12 | 120 |
Juri | 4 | 8 | 32 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 3 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 5 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 5 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 5 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 3 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 3 |