MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SEN2022 | Yazılım Mühendisliği Analiz ve Tasarımı | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AYLA GÜLCÜ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersi aldıktan sonra, öğrenci kapsam tanımlama, problemleri açıklama, sistem gereksinimlerini toplama, veri, nesne ve süreç modelleri oluşturma ve karar verme amacıyla fizibilite analizi uygulamak için alternatif çözümleri belirleme gibi yazılım geliştirme sürecini analiz etme ve tasarlama becerisine sahip olacaktır. Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü (SDLC) aşamalarını ele almak için kullanılan çeşitli metodolojiler, süreçler, teknikler ve araçların kullanılarak öğrenmesi amaçlanmaktadır. Derste Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri: Ders anlatımı, okuma, uygulama, bireysel çalışma, problem çözme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersi tamamlayan öğrencilerin aşağıdaki kazanımlara sahip olması beklenmektedir: 1. Bilgi sistemleri için sistem analizi ve tasarım kavramlarını açıklamak, 2. Sistem geliştirme sürecinin temel aşamalarını tanımlamak, 3. Bilgi sistemleri problemlerini çözmek için proje yönetim araçlarını ve çeşitli sistem analizi yaklaşımlarını açıklamak, 4. Bilgi sistemi problemlerinin kapsamını tanımlamak, 5. Projeyi tetikleyen problemleri, fırsatları ve yönlendirmeleri belirlemek, 6. Fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan sistem gereksinimlerini tanımlamak, bilgi toplama tekniklerini uygulamak, 7. Aktörleri ve kullanım senaryolarını (use cases) tanımlamak, bağlam (context) ve kullanım senaryosu model diyagramlarını oluşturmak, 8. Veri modelleri ve UML diyagramları oluşturmak, 9. Süreç modelinin temel kavramlarını ve yapısını tanımlamak, bağlam, veri akışı, olay ve sistem diyagramlarını oluşturmak, 10. Alternatif sistem çözümlerini belirlemek, altı tür fizibiliteyi tanımlamak, maliyet-fayda analizleri ve sistem öneri raporları hazırlamak. |
Dersin içeriği sistem analizi ve tasarımının temel kavramları, bilgi sistemlerinin bileşenleri, bilgi sistemlerini geliştirme yöntemleri, proje yönetimi, sistem analizi yaklaşımları, kapsam tanımlama evresi, problem analizi evresi, gereksinim analizi evresi, use-case raporlarının hazırlanması, veri modelleme ve analizi, süreç modelleme, fizibilite analizi ve sistem önerisi hazırlama konularından oluşmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş | Textbook Chapter#1 |
2) | Bilgi Sistemleri için Sistem Analiz ve Tasarımı | Textbook Chapter#1 |
3) | Proje Yönetimi, Kapsam Tanımlama | Textbook Chapter#2 |
4) | Problem Analizi, Proje Planlama Araçları Kullanımı | Textbook Chapter#2 |
5) | Problem Analizi, Gereksinim Ortaya Çıkarma, Gereksinim Analizi | Textbook Chapter#3 |
6) | Kullanım Senaryoları Belirleme ve Diyagramları Oluşturma | Textbook Chapter#4 |
7) | Kullanım Senaryoları Tanımlayıcıları | Textbook Chapter#4 |
8) | Yapısal Modelleme | Textbook Chapter#5 |
9) | Ara Sınav Haftası | Chapter#1-4 from the textbook |
10) | Davranışsal Modelleme | Chapter#6 |
11) | Analiz Modellerinin Doğrulanması ve Geliştirilmesi | Chapter#7 |
12) | Fiziksel Mimari Katmanı Tasarımı | Chapter#11 |
13) | Geliştime Fazı: Programlama, Dokumantasyon ve Test Adımları | Chapter#12 |
14) | Implementasyon Sonrası Aktiviteler | Chapter#13 |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook: Systems Analysis and Design: An Object-Oriented Approach with UML, 6th Edition Alan Dennis, Barbara Wixom, David Tegarden, Wiley, ISBN: 978-1-119-56121-7 October 2021 (5th Edition can also be used) Supplementary Resource: Systems Analysis & Design for the Global Enterprise 7ed, Lonnie D. Bentley and Jeffrey L. Whitten, McGraw Hill, ISBN-13 978-0-07-110766-2, 2007 |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ödev | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 3 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 3 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |