BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SEN2001 Programlama Dilleri Güz 3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. DUYGU ÇAKIR YENİDOĞAN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. DUYGU ÇAKIR YENİDOĞAN
Dr. Öğr. Üyesi ÖVGÜ ÖZTÜRK ERGÜN
Dr. Öğr. Üyesi BETÜL ERDOĞDU ŞAKAR
Dr. Öğr. Üyesi SERKAN AYVAZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrenciler, birkaç programlama dilinin karşılaştırmalı incelenmesi sayesinde programlama dillerinin yazım ve anlamsal yapılarının temel kavramları hakkında genel bilgi sahibi olacaklar. Öğrenciler, yeni programlama dilleri ve derleyici tasarımının genel kavramsal dilbilimsel konularını çalışabilmek için beceri kazanmak üzere birkaç yeni programlama dilinin özellikleri ve örneklemeleri hakkında farkındalık kazanacaklar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Programlama dillerinin temek kavramlarını ve kategorilerini tanımlar
2. Yazım kurallarını anlatan biçimsel yöntemleri, nitelik dilbilgisini ve dinamik semantikleri tanımlar
3. Bağlayıcı kavramını, tür kontrolünü, tür denkliğini, kapsam ve referanslamayı tarif eder
4. İlkel değişkenleri, karakter dizilimi, sıralı, dizi, ilişkili dizi, kayıt, birleşim, pointer ve referans veri tiplerinin özelliklerini tanımlar
5. Aritmetik, ilişkisel ve mantıksal gösterim, tür dönüştürmesi, atama komutları, seçim ve atama komutları ve koşulsuz dallanmayı tanımlar
6. Altprogramların temellerini, altprogram tasarımlarını, yerel referans ortamlarını, parametre-geçiş yöntemlerini, aşırı yüklü altprogramları ve fonksiyon tasarımının temellerini tarif eder
7. Soyutlama kavramının tanımını, veri soyutlama ve soyut veri türleri için tasarım konularını tarif eder
8. Nesne-tabanlı dillerin tasarımı konusunun tanımını, Smalltalk, C++, Java, C#, Ruby gibi programlama dillerinin nesne-tabanlı programlama desteğini tarif eder
9. Matematiksel fonksiyonların analizi, Lisp, Scheme, ML, Haskell gibi fonksiyonel programlama dillerinin temeli ve Calculus ve teorem ispatı, mantık programlama ve Prolog'un temel elemanlarının tarifi
10. Ada, C++, Java gibi farklı programlama dillerinde exception ve event handling tanımı yapar

Dersin İçeriği

Dersin içeriği yazım ve semantiklerin tanımı, değişken isimleri, bağlayıcılar, veri türü kontrolü, veri türleri,
gösterimler ve atama komutları, kontrol yapıları, altprogramlar, soyut veri türleri, nesne tabanlı programlama, fonksiyonel programlama, mantık programlama, exception ve event handling konularından oluşmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Syllabus ve Chapter#1 & 2 ders notlarını okumak
2) Sintaks ve Semantiklerin Tanımı I Chapter#3 ders notlarını okumak
3) Sintaks ve Semantiklerin Tanımı II Chapter#4 ders notlarını okumak
4) İsimler, Bağlamalar, Tür Kontrolü ve Kapsamlar Chapter#5 ders notlarını okumak
5) Veri Türleri Chapter#6 ders notlarını okumak
6) Gösterimler ve Atama Komutları Chapter#7 ders notlarını okumak
7) Kontrol Yapıları Chapter#8 ders notlarını okumak
8) Altprogramlar Chapter#9 ders notlarını okumak
9) Altprogramlar II Chapter#10 ders notlarını okumak
10) Soyut Veri Türleri Chapter#11 ders notlarını okumak
11) Nesne-Tabanlı Programlama Chapter#12 ders notlarını okumak
12) Exception ve Event Handling Chapter#13 & 14 ders notlarını okumak
13) Fonksiyonel Programlama Chapter#15 ders notlarını okumak
14) Mantık Programlama Chapter#16 ders notlarını okumak

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Robert W. Sebesta, Concepts of Programming Languages, 8e, Pearson Education, Addison Wesley, 2008, ISBN 978-0-321-50968-0
Diğer Kaynaklar: Yok

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 20
Projeler 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 35
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 65
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 4 32
Proje 1 28 28
Ara Sınavlar 1 28 28
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojisi ve bilgi teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak.
2) Eğitim teknolojileri entegrasyonunun gelişimini etkileyen öğretim stratejileri, yöntem ve teknikler, materyal tasarımı ve ölçme ve değerlendirme süreçlerinin başlıca unsurlarını açıklamak.
3) Yazılım dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar ağları ve bilgisayar donanımları ile ilgili yeterliklerini geliştirmek. 5
3) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak. 
4) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak.
5) Bilimsel yöntemleri kullanarak yaratıcılığı, problem çözmeyi ve eleştirel düşünmeyi geliştirmek için en ileri teknolojilerin kullanıldığı sınıf etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmek.
6) Bir öğrenme organizasyonu içerisinde sistem ve insan gelişimine odaklanan problemlere çözüm geliştirmek için güçlü kuramsal ve uygulamalı modeller oluşturmak. 
7) İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine dayalı teknoloji entegrasyonunu sağlamak için gerekli stratejileri gözden geçirmek, değerlendirmek ve önermek.
8) Disiplinler arası bir yaklaşımla, eğitim teknolojisi, bilgi teknolojisi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili etkinlikleri yürütmek için bir takımda bireysel ve iş birliği içerisinde çalışmak. 4
9) Öğrenme hedeflerini ve gereksinimlerini başarma ve karşılamanın bir yolu olarak eğitim teknolojilerini ve uygun tasarlanmış öğretim modellerini etkili olarak kullanmak ve değerlendirmek.
10) Sınıfı, yaşam boyu öğrenme etkinliklerinde bulunan öğrencilerin oluşturduğu bir topluluk haline getirmek için etkili üst bilişsel teknikleri kullanmak.
11) Toplum için eğitim teknolojisi ile ilgili eğitimler ve projeler hazırlamak ve uygun teknoloji kullanımı yoluyla öğrenmeyi geliştirmede bireylere danışmanlık sağlamak. 4
12) Bireylerin ve kurumların çalışmalarını daha etkili yürütebilmelerini desteklemek için maliyet ve zamana duyarlı stratejileri uygulamak. 
13) Öğretmenleri, etik ve yasal standartları kullanarak teknolojinin eğitim amaçlı uygulamalarında öncü ve model olabilecek şekilde ve değişen teknolojiye ayak uydurabilecek şekilde donatmak.
14) İş, okul, eğitim sektörü ve sanal dünya ile ilgili eğitim teknolojileri, öğretim programları, yenilikler ve sonuçlar için günümüzde kullanılan verimli tasarım çözümlerini ve bu konuda var olan standartları araştırmak.
15) To gain fluency in interpersonal communication, teaching frameworks and the use of different technologies in relation to national norms and laws.