MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MCH3016 Elektromekanik Aktüatörler Bahar 2 2 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NEZİHE YILDIRAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi NEZİHE YILDIRAN
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA EREN YILDIRIM
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK
Dersin Amacı: Öğrencilerin bu dersten öğrenmeleri beklenir:

Elektromekanik aktüatörlerin çalışma prensipleri
Elektrik motorlarının Matematiksel modelleri
Elektrik motorlarının Çeşitleri ve hızlarının derecelendirmesi: Belirli bir uygulama için nasıl bir motor seçileceği,
Nasıl elektrik motorları sürüleceği,
Mikrodenetleyiciler tarafından nasıl elektrik motorlarının kontrol edileceği: Arayüz, mevcut yazılım kullanımı
Bir kontrol deneyinin tasarımı (Dönem projesi)
Ilgili diğer derslerden edinilen entegre bilgi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Elektrik motorlarını kumanda olarak kullanılabilecek mekatronik sistemler tanımlanması
II. Elektrik motorlarının işletme prensiplerinin açıklanması
III. Farklı türdeki elektrik motorlarının tanımlanması, arasındaki farkların açıklanması
IV. Gücün hızı, duyarlılık, işletim gibi elektromekanik uyarıcıların çeşitli özelliklerinin açıklanması
V. Çeşitli elektromekanik uyarıcılarıngiriş-çıkış ilişkilerinin anlaşılması
VI. Spesifik uygulamalar için ne tip uyarıcı türlerinin kullanılacağına karar verilmesi
VII. Dijital kontrol ediciyle kontrol edilen elektrik motoruna yetenek kazandırılması

Dersin İçeriği

Bu derse, mekatronik sistemlerde kullanılan temel elektromekanik uyarıcılar ile giriş yapar. Bu teori ve DC motorları, senkron ve asenkron AC motorlar, DC ve AC servo motorlar, step motorlar ve mikromotorları uygulamaları içerir. Bu bileşenler kendi iç yapısı daha az önem girdi-çıktı ilişkileri tarafından tanımlanan bir sistem teorik yaklaşım izlemektedir. Laboratuvar deneyleri, özel mikroişlemciler ile uygun sürücüler ile arabirim üzerinden elektromekanik uyarıcı kontrolüne odaklanarak tamamlanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel değişkenler, bileşenleri, ideal kaynaklar, güç ve elektrik, mekanik ve hidrolik sistemlerde enerji ve bunlar arasında analojiler
2) İdeal ve practial elektrik-to-elektrik, elektrik-to-mekanik, hidrolik-mekanik vb güç dönüştürücüler. Verimlilik
3) Eşdeğer devre ve DC makinelerin matematiksel model.
4) DC makine sürücüleri. DC makinelerin kontrolü
5) Senkronize makinelerin matematiksel modeli ve eşdeğer devre
6) Asenkronize makinelerin matematiksel modeli ve eşdeğer devre
7) AC makine sürücüleri. Senkronize ve asenkronize AC makinelerin kontrolü
8) AC makine sürücüleri. Senkronize ve asenkronize AC makinelerin kontrolü
9) DC servomotorların ve sürücülerin matematiksel modeli
10) DC servomotorların ve sürücülerin matematiksel modeli
11) DC ve AC servomotorların kontrol uygulamaları
12) Stepper motorların işletme prensipleri. Stepper motor sürücüleri
13) Stepper motorların kontrol uygulamaları
14) Mikromotorların türleri, fabrikasyonu ve uygulamaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Chapman, S.J., Electric Machinery Fundamentals, 1996
Diğer Kaynaklar: Electromechanics and Electric Machinery Lindsay J.F. and Rashid M.H. 1986
Electrical Machines, Drives and Power Systems Wildi, T 2002

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 7 % 20
Küçük Sınavlar 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 7 3 21
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 4 64
Ödevler 1 4 4
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 123

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 4
2) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. 4
3) Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. 4
4) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
5) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği  problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 4
6) Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. 3
7) İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur.
9) Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir.
11) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.