ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INE1003 Eleştirel Düşünme Güz 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SABRİ TANKUT ATAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders 1.sınıf endüstri mühendislerinin yüksek seviyede kişisel gelişimleri için kritik düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik tasarlanmıştır. Ders kritik düşünmenin temel özelliklerinin tanımlanmasıyla başlar. Argüman nedir, iyi bir argüman nasıl olur, tipik düşünme hataları nelerdir gibi konular örnekleriyle aktarılarak öğrencinin eleştirel düşünme becerilerini artırması sağlanır. Öğrencilerden okuma ödevleri ve eleştirel bir makale yazımıyla eleştirel düşünme becerilerini göstermeleri ve ilerletmeleri beklenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Eleştirel düşünme terminolojisine aşina olmak
2. Eleştirel düşünmenin ne olduğunu ve eleştirel düşünebilen insanların eleştirel düşünemeyen insanlardan farkının ne olduğunu bilmek
3. Bir argümanı analiz edebilmek
4. Sık kullanılan argüman çeşitlerinin ve bunların kurgularının ne olduğunu bilmek
5. Tipik düşünme hatalarını tespit edebilmek

Dersin İçeriği

1. Hafta: Eleştirel düşünmeye hızlı bir giriş
2. Hafta: Adil düşünebilmek
3. Hafta: Ne tartışıyoruz?
4. Hafta: İyi bir argüman nasıl olur?
5. Hafta: Akıl yürütme
6. Hafta: Düşünme hataları (safsatalar)
7. Hafta: Düşünme hataları (safsatalar)
8. Hafta: Argüman çeşitleri
9. Hafta: Vize
10. Hafta: Kendini ifade ederken yapılan hatalar
11. Hafta: Kandırma yöntemleri
12. Hafta: Argümanlardaki varsayımlar
13. Hafta: İyi bir argümanın bileşenleri
14. Hafta: Tartışma formatları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eleştirel düşünmeye hızlı bir giriş
2) Adil düşünebilmek
3) Neyi tartışıyoruz?
4) İyi bir argüman nasıl olur?
5) Akıl yürütme
6) Düşünme hataları (safsatalar)
7) Düşünme hataları (safsatalar)
8) Argüman çeşitleri
9) Vize
10) Kendini ifade ederken yapılan hatalar
11) Kandırma yöntemleri
12) Argümanlardaki varsayımlar
13) İyi bir argümanın bileşenleri
14) Tartışma formatları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gerekli içerikler Itslearning üzerinden sağlanır. Bazı ek çalışma kaynakları aşağıda listelenmiştir.
All necessary materials will be made available on Itslearning. Additional study references are listed below.
Diğer Kaynaklar: www.criticalthinking.org
Cohen, E.D. Critical Thinking Unleashed, Rowman Littlefield, 2009.
Cottrell, S. Critical Thinking Skills, Palgrave Macmillan, 2005.
Epstein, R.L. Critical Thinking, Thomson Wadsworth, 2006.
Howard-Snyder et Al. The Power of Logic, McGraw Hill, 2013.
Ruggiero, V.R. Beyond Feelings: A Guide to Critical Thinking, McGraw Hill, 2012.
Weston, A. A Rulebook for Arguments, Hackett Publishing, 2017.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 42 % 0
Küçük Sınavlar 12 % 12
Ödev 4 % 18
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 13
Ödevler 4 40
Ara Sınavlar 1 10
Rapor Teslimi 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 4
4) Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.
5) Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 4
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 5
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme becerisi.