ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INE4207 Envanter Planlama ve Kontrol Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ÖZLEM KANGA
Opsiyonel Program Bileşenleri: INE4997, INE4998, INE4202
Dersin Amacı: Bu dersin amacı işletmelerde envanter yönetimi için gerekli temel, teorik ve uygulamalı bilgileri vermek, envanter sistemlerinde kullanılan matematiksel modeller ve bunların uygulama alanlarını anlatmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. İşletmelerde envanter tutma sebeplerini belirleme becerisi
II. Temel envanter performans kriterlerini anlama ve hesaplayabilme becerisi
III. Ekonomik sipariş miktarını, bekleyen talep, enflasyon, gecikmeli ödeme ve miktara dayalı fiyat indirimi gibi durumlarda hesaplayabilme becerisi
IV. Farklı envanter planlama prosedürlerini anlayabilme becerisi
V. Matematiksel envanter modellerinde en iyi çözümü bulabilme becerisi kazanırlar.

Dersin İçeriği

Ekonomik sipariş miktarı, hedef stok, sipariş verme noktası, güvenlik stoğu, servis seviyesi, temel stok modelleri, gazeteci çocuk modelleri, kesikli ve kesiksiz envanter modelleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İşletmelerde envanter tutma sebeplerinin irdelenmesi
2) Temel envanter performans ölçütlerinin analizi ve hesaplanması.
3) Envanter - zaman grafiği analizi.
4) Envanter - zaman grafiğinde ortalama envanter ve bekleyen talep hesaplamaları
5) Ekonomik sipariş miktarı.
6) Enflasyon, gecikmeli ödeme, miktar bağımlı fiyat indirimi gibi farklı durumlarda ekonomik sipariş miktarı hesaplaması.
7) Ekonomik sipariş miktarı uygulamaları
8) sipariş noktası - sipariş miktarı prosedürünün analizi
9) sipariş-noktası, sipariş-miktarı sistemlerinin değerlendirilmesi.
10) En iyi sipariş noktasının bulunması.
11) Hedef envanter seviyesi prosedürünün incelenmesi.
12) Kesikli ve kesiksiz envanter modellerinin karşılıklı incelenmesi II
13) Kesikli ve kesiksiz envanter modellerinin karşılıklı incelenmesi.
14) Gazeteci çocuk problemi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Edward A. Silver, David F. Pyke and Rein Peterson, ”Inventory Management and Production Planning and Scheduling”, 3rd ed.
John Wiley and Sons.
Diğer Kaynaklar: Donald Waters, ”Inventory Control and Management”, 2nd ed. John Wiley and Sons

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 10
Ödev 7 % 15
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 8 96
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.
5) Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme becerisi.