İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INE3013 | Kalite Yönetimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ALPER CAMCI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU Doç. Dr. AHMET BEŞKESE Prof. Dr. CENGİZ KAHRAMAN Prof. Dr. NAFİZ ARICA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, istatistiksel süreç kontrol ve kalite yönetiminin esaslarını sağlamaktır. Dersin içeriğinde temel olarak kabul örneklemesi, örnekleme plan türleri, varyasyonun nedenleri, istatistiksel süreç kontrol, kontrol şemaları, kalite kontrol araçları ve teknikleri bulunmaktadır. Bunun yanında kalitenin yönetimsel ve organizasyonel yönleri, toplam kalite yönetimi, kalite ödülleri, kalite güvence sistemleri, ISO belgeleme süreci, 6-sigma ve DMAIC süreci de bulunmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Kalite, kalite yönetimini tanımlayabilir, kalite tarihini bilir. 2)Kalite yönetim sistemlerini ve içeriklerini bilir. 3) Değişim tiplerini tanımlayabilir ve kalite kontrol araçlarını bilir. 4) İstatistiksel proses kontrol araçlarını bilir ve sınıflayabilir. 5) Değişkenler için ve nitelikler için kontrol diyagramlarını bilir, verilen data ile bu diyagramları çizebilir. 6) Kontrol diyagramlarının avantaj ve dezavantajlarını bilir. 7) Kabul örneklemesi plan tiplerini ve farklarını bilir. 8) Verilen bir plan ile üretici ve tüketici risklerini hesaplayabilir. 9) Çalışma karakteristiği eğrisi, çıkan ortalama kalite eğrisi, ortalama örnek sayısı eğrisi ve ortalama toplam muayene sayısı eğrisini bilir ve çizebilir. 10) Proses yeterlilik oranlarını bilir ve bir prosesin ne kadar yeterli olduğunu ölçebilir. 11) Altı sigma yaklaşımını, FMEA analizini ve QFD analizini bilir. 12) Tagucuhi kayıp fonksiyonunu ve deney tasarımı tiplerini bilir. |
Kabul örneklemesi, örnekleme plan türleri, varyasyonun nedenleri, istatistiksel süreç kontrol, kontrol şemaları, kalite kontrol araçları ve teknikleri bulunmaktadır. Bunun yanında kalitenin yönetimsel ve organizasyonel yönleri, toplam kalite yönetimi, kalite ödülleri, kalite güvence sistemleri, ISO belgeleme süreci, 6-sigma ve DMAIC süreci |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İkili örnekleme planları, çoklu örnekleme planları, çalışma karakteristiği eğrisi | Ders notları |
1) | Kalite yönetimine giriş, kalite tarihi | Ders notları |
2) | Gerekli istatistiksel araçlar ve örnekler, kalite kontrolun yedi aracı | Ders notları |
3) | Değişkenlik nedenleri, değişkenler için kontrol diyagramları | Ders notları |
4) | Nitelikler için kontrol diyagramları | Ders notları |
5) | MINITAB kontrol diyagramı Uygulamaları | Ders notları |
6) | Kabul örneklemesi, örnekleme planı tipleri, birli örnekleme | Ders notları |
7) | Yarıyıliçi 1. sınavı | Ders notları |
8) | İkili örnekleme planları, çoklu örnekleme planları, Çalışma karakteristiği eğrisi | Ders notları |
9) | Çıkan ortalama kalite, ortalama örnek sayısı, ortalama toplam muayene sayısı eğrileri | Ders notları |
10) | Standart örnekleme tabloları | Ders notları |
11) | Proses yeterlilik analizleri | Ders notları |
12) | Yarıyıliçi 2. sınavı | Ders notları |
13) | Altı sigma yaklaşımı, Hata türü ve etkileri analizi, kalite kayıp fonksiyonu, kalite fonksiyonu açınımı, kalite yönetim sistemleri | Ders notları |
14) | Kalite yönetim sistemleri, sertifikasyon, akreditasyon | Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook: Managing, Controlling, and Improving Quality 1st Edition by Douglas C. Montgomery (Author), Cheryl L. Jennings (Author), Michele E. Pfund (Author), Wiley, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Introduction to Statistical Quality Control by Douglas C. Montgomery, Wiley, 2008. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Küçük Sınavlar | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 155 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. |