ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INE3009 Yöneylem Araştırması II Güz 3 2 4 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU
Dersi Veren(ler): Arş.Gör. ESRA ADIYEKE
Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrencilerin yöneylem araştırması uygulamalarının temelindeki matematiksel teknik bilgilerinin geliştirilmesi ve genişletilmesi amaçlanmaktadır. Doğrusal ve Doğrusal olmayan problemlerin, Şebeke problemelerinin ve Dinamik programlama problemlerinin modellenmesi ve çözülmesi ile rassal (stokastik) ortamlarda karar verme için iyi bir altyapı verilmesi hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Hedef Programlamanın çok amaçlı yapısını analiz eder.
II. Ulaştırma, Atama ve Şebeke Modellerini kullanarak problem çözme becerisini geliştirir.
III. Deterministik Dinamik Programnlama (DP) kullanarak özel yapılı problemleri modeller ve çözme becerilerini geliştirir.
IV. Rassal çevrelerde ortaya çıkan stokastik modelleri analiz eder, ve kuyruk modellerini formüle eder.
V. Özel Doğrusal Olmayan Programlama ve uygulamalarını analiz eder.

Dersin İçeriği

Doğrusal ve kısıtlı, Doğrusal olmayan ve kısıtsız problemlerin matematiksel modellemesi, çözüm algoritmaları, seçilmiş deterministik ve rassal dinamik programlama problemlerinin modellenmesi ve çözümü, Markov zincirleri, Poisson süreçleri ve kuyruk teorisi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hedef Programlama
2) Hedef Programlama (devam)
3) Ulaştırma Modeli
4) Ulaştırma Modeli, Atama Modeli/ Şebeke Modeli; Minimum Kapsayan Ağaç, En Kısa Yol Problemi
5) Şebeke Modeli; Maksimum Akış Modeli
6) Dinamik Programlama; Dinamik Programlamanın Yinelenen Yapısı, En Kısa Yol Problemi
7) Dinamik Programlama; Kaynak Tahsisi Problemi, Stok Problemi
8) Dinamik Programlama; Kaynak Tahsisi Problemi, Stok Problemi (devam)
9) Dinamik Programlama; Sırt Çantası, Uçuş Kiti, Kargo Yükleme Modeli
10) Markov Zincirleri; Markov Zincirinde Geçiş Olasılıkları ve Durumların Sınıflandırılması
11) Kuyruk Modelleri; Genel Yapı, Saf Doğum ve Ölüm Modelleri
12) Kuyruk Modelleri; Tek Kanallı Modeller, Çok Kanallı Modeller
13) Doğrusal Olmayan Programlama; Kısıtlanmamış Algoritmalar; Doğrudan Arama Yöntemi; Gradyan Yöntemi
14) Doğrusal Olmayan Programlama; Kısıtlanmamış Algoritmalar; Doğrudan Arama Yöntemi; Gradyan Yöntemi (devam)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Taha, Hamdy A., Operations Research, 8th edition, 2007. ISBN: 0131360140
Diğer Kaynaklar: Winston, Wayne L., Operations Research: Applications and Algorithms, 4th edition, 2003. ISBN-13: 978-0534380588

Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, 8th edition, 2005. ISBN 007-123828-X

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 25
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Küçük Sınavlar 4 1 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 5
4) Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. 4
5) Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme becerisi. 4