ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INE3015 Üretim Planlama ve Kontrol Güz 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ADNAN ÇORUM
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. MUSTAFA ÖZBAYRAK
Dr. Öğr. Üyesi ADNAN ÇORUM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders modern üretim tesislerinin tedarik zinciri aktivitelerini yönetmeleri için gerekli planlama ve kontrol sistemlerini ele almaktadır. Tedarik zinciri yönetiminde planlama ve kontrol aktiviteleri gereklidir. Bu aktiviteler verimli, maliyet-etkin bir iş akışı ve hammadde depolama, envanter üretim sürecini, son ürünleri ve üretimden tüketime ilgili bilgileri sağlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Taleplerin tanımlanması ve yönetilmesi
II. Satış ve operasyon planı
III. Ana üretim programı
IV. Stok yönetimi
V. Farkı koşullar için sipariş miktarının belirlenmesi
VI. Malzeme ihtiyaç planı
VII. Operasyon çizelgeleme
VIII. Tedarik zinciri yönetimi
IX. ERP sistemleri

Dersin İçeriği

Ders, üretim tesislerinde üretim planlaması ve kontrol faaliyetlerinin nasıl yürütüleceğine yönelik olarak tasarlanmıştır. İşletmenin stratejisi doğrultusunda, talep tahminlerinin yapılması, bütünleşik planlama, ana üretim çizelgesinin hazırlanması, envanter yönetimi, itme ve çekme esaslı sistemlerin kullanımı, operasyonel çizelgelerin geliştirilmesi ve tedarik zinciri yönetimi kavramları dersin kapsamı içindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Talep Yönetimi
3) Talep kestirim teknikleri
4) Bütünleşik Planlama
5) Bütünleşik Planlama
6) Envanter Yönetimi
7) Envanter yönetimi
8) Talep tahmin ve envanter yönetimi gözden geçirme, Arasınav
9) MPS
10) MRP
11) MRP parti büyüklüğü
12) Operasyon Çizelgeleme
13) Tedarik Zinciri Yönetimi
14) ERP sistemeri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stevenson, W.J.: Operations Management, McGraw Hill.
Nahmias, S.: Production and Operations Analysis, McGraw-Hill.



Diğer Kaynaklar: Vollmann, Berry, Whybark, Jacobs: Manufacturing Planning and Control for Supply Chain Management, McGraw-Hill.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
4) Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. 3
5) Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme becerisi. 3