ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INE2008 Yöneylem Araştırması I Bahar 3 2 4 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU
Dersi Veren(ler): Arş.Gör. ESRA ADIYEKE
Prof. Dr. FAİK TUNÇ BOZBURA
Dr. Öğr. Üyesi AYŞE KAVUŞTURUCU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin ana amaçları öğrencilere yöneylem araştırmasının doğrusal programlama, tamsayılı programlama, grafiksel çözüm yöntemleri, simpleks algoritması ile doğrusal programların çözümü, büyük M yöntemi, dualite ve duyarlılık analizi, tamsayılı programların dal-sınır algoritması ile çözümü gibi ana kavramların gerçek hayat problemlerinin küçük versiyonlarının modellenmesi ve çözümlenmesi vasıtasıyla tanıtılmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Doğrusal programlama kullanarak problemlerin matematiksel modellerini formüle eder.
II. Simpleks algoritması ile problem çözüm tekniklerini takip eder.
III. Büyük M yöntemi ile problem çözüm tekniklerini takip eder.
IV. Simpleks algoritmasının kullanım sınırlarını analiz eder. Duyarlılık analizi, Dualite ve Optimal sonrası analizleri takip eder.
V. Tamsayılı programlama (TP) kullanarak problemlerin matematiksel modellerini Dal-Sınır algoritması ile formüle eder.

Dersin İçeriği

Bu ders şu konuları kapsar: Doğrusal programlama (DP) ile modelleme, Grafiksel DP çözümleri, Simpleks algoritması, Büyük-M yöntemi, Duyarlılık analizi, Dualite ve Optimal sonrası analizler, Tamsayılı programlama (TP) ile modelleme, Dal-Sınır algoritması.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Doğrusal Programlamaya giriş ve Doğrusal Programlama (DP) ile modelleme
2) Doğrusal Programlama ile modelleme
3) Grafiksel DP çözümleri ve seçilmiş DP uygulamaları
4) Seçilmiş DP uygulamaları ve Simpleks Algoritmasına giriş
5) Simpleks algoritması
6) Büyük M töntemi
7) Özel Simpleks uygulamaları
8) Duyarlılık analizi
9) Duyarlılık Analizi II
10) Duality ve Primal-Dual ilişkileri
11) Dual değişken ve kısıtlamaların ekonomik yorumu
12) Optimal sonrası Analizi
13) Tamsayılı Program (TP) ile Modelleme
14) TP modellerinin çözümü-Dal Sınır Algoritması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Taha, Hamdy A., Operations Research, 8th edition, 2007. ISBN: 0131360140
Diğer Kaynaklar: Winston, Wayne L., Operations Research: Applications and Algorithms, 4th edition, 2003. ISBN-13: 978-0534380588

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 25
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Küçük Sınavlar 4 1 4
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 5
4) Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. 5
5) Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme becerisi.