Öğretim Dili: |
English |
Dersin Türü: |
Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANS
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Dr. Öğr. Üyesi TARKAN AYDIN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. UTKU GÜLEN
Dr. Öğr. Üyesi SELÇUK BAKTIR
Dr. Öğr. Üyesi ERKUT ARICAN
|
Opsiyonel Program Bileşenleri: |
Yok |
Dersin Amacı: |
Gömülü Sitemler dersi, kod yazmanın yanısıra devre ile uğraşmayı da gerektiren uygulamalı bir derstir. Mikroişlemciler, sayısal devre tasarımı, işletim sistemleri, yazılım geliştirme ve endüstriyel otomasyon gibi alanların kesişim noktasındadır. Bu derste öğrenciler gerçek zamanlı kısıtları karşılama, iş kesme ve gecikme üretimi, seri haberleşmenin kullanımı gibi konularda bilgi edinme şansı bulurlar. Öğrenciler, gömülü sistemler için yazılım geliştirme ortamlarını ve donanım emülatörlerini kullanarak, bunun yanında gerçek devreler üzerinde çalışıp devre parçalarını fiziksel olarak birleştirerek teorik bilginin yanında uygulamaya yönelik beceriler de geliştirirler. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş: Gömülü Sistemler.
Gömülü yazılım geliştirme ortamlarının tanıtımı (Derleyici ve donanım simülatörü).
|
|
2) |
8051 Gömülü Mikroişlemciler. 8051 mikroişlemci için egzersizler.
|
|
3) |
Donanım Temelleri & Bilgisayar Mimarisi Tekrarı. (Gömülü sistemler terminolojisi, kapılar, saatler, zamanlama diyagramları, hafıza, mikroişlemci saati, vs.)
Laboratuar: Linux fonksiyonları.
|
|
4) |
C ile Nesne Tabanlı Programlama.
Laboratuar: 8051 mikroişlemcinin girdi/çıktı pinlerini okuyup yazmak üzerine çalışma. |
|
5) |
5. Hafta : Gömülü Linux: Yazılım geliştirme, C++ tekrarı, Sistem Programlama tekrarı.
Laboratuar: Mini2440 C/C++ programlama egzersizleri. |
|
6) |
Gerçek zaman şartlarını sağlamak, donanımsal gecikmeler ve kesilmeler.
Laboratuar: 8051 mikroişlemci için egzersizler.
|
|
7) |
Gömülü mikroişlemci MSP430'a giriş, MSP430 bordu, sayısal giriş/çıkış, ekran çıkışı.
Laboratuar: Gömülü yazılım geliştirme için Code Composer Studio'nun tanıtımı. MSP430 bordu ile uygulamalar.
|
|
8) |
Kesilmeler ve Zamanlayıcılar.
Laboratuar: MSP430 bordu üzerinde zamanlayıcı egzersizleri. |
|
9) |
Ara sınav. |
|
10) |
Gömülü işletim sistemi yazımı.
Laboratuar: 8051 işlemci ile egzersizler.
|
|
11) |
Çok durumlu sistem geliştirme.
Laboratuar: 8051 işlemci ile egzersizler.
|
|
12) |
RS232 seri iletişim.
Laboratuar: 8051 ile LCD görüntü uygulamaları.
|
|
13) |
RS232, SPI, I2C, CAN ve kablosuz haberleşme
Laboratuar: MSP430 ile LCD görüntü uygulamaları.
|
|
14) |
Proje Sunumları. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
2 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
4 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
4 |
4) |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
4 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
3 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
4 |
7) |
İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
4 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
4 |
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|