KÜRESEL SİYASET VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
UIL5525 | Diplomasi Tarihi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SİNEM ERAY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ARİF KÖKTAŞ Dr. Öğr. Üyesi DENİZ TANSİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amaci 20 ve 21.yy diplomasi tarihine ışık tutmak ve dünya siyasetine konu olan ve yön veren olayları tarihsel neden-sonuç ilişkileri bağlamında değerlendirmektir. Komunizmin yükselişi ve çöküşü, sömürge-sonrası dinamikleri ve savaş-sonrası olarak adlandırılan süreçleri derinlemesine inceleyen dersin temel amacı öğrenciler yakın tarihteki devletlerarası ilişkilerin şekillendirdiği dünya düzenini anlayıp yorumlama becerilerini geliştirmek ve derinlemesine tarih bilgisi ile yoğurmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Ders ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir. Diplomasi tarihi hakkında bilgi birikimine sahip olacaktır. 20. ve 21. yy diplomasi tarihi hakkında geniş ve yeterli bilgiye sahip olacaktır. Yüksek lisans programında görecekleri diğer derslerde ve sonrasında dünya politikaları ve sorunlarını daha kapsamlı olarak yorumlamalarına olanak sağlayan derin ve temel tarih bilgisi kazanacaklardır. Pratik ve teorik bilgiyi birleştirerek uluslararası düzlemde ülke ve bölgeleri inceleyip, değerlendirebilecektir. |
Bu ders Küresel Siyaset ve Uluslararası İlişkiler yüksek lisans program öğrencilerinin çeşitli düzlemlerde (küresel, bölgesel, yerel) bilgi birikimi ve analitik yetkinlil edinebilmeleri için gerekli olan dünya tarihi bilgisi edinmeleri doğrultusunda geliştirilmiştir. Dersin odak noktası tarih boyunca ortaya çıkan siyasi, askeri ve ekonomik olaylar ile ilgili bilgileri öğrencilere aktarmak, ve sonucunda analitik olarak tarihsel süreçleri yorumlamalarına olanak verecek bakış açısını kazanmalarını sağlamaktır. Böylece, bu temel ders öğrencilerin yüksek lisans programında görecekleri diğer derslerde ve sonrasında dünya politikaları ve sorunlarını daha kapsamlı olarak yorumlamalarına olanak sağlayan derin ve temel tarih bilgisini kazanmaları açısından son derece önemlidir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Diplomasi Nedir? | Okuma |
2) | I Dünya Savaşı | Okuma |
3) | Uluslararasi Iliskiler – 1919-1939 | Okuma |
4) | II. Dünya Savaşı | Okuma |
5) | Soğuk Savaş Dönemi – Uluslararası İlişkilerde Sorunlar - I | Okuma |
6) | Soğuk Savaş Dönemi – Uluslararası İlişkilerde Sorunlar – II | Okuma |
7) | Ara Sınav | |
8) | Komünizm ve SSCB | Okuma |
9) | Komünizm ve Çin | Okuma |
10) | Soğuk Savaş Dönemi – Komünizm Uluslararası İlişkiler | Okuma |
11) | ABD ve 20 yy Soğuk Savaş Sonrası Dönem | Okuma |
12) | Batı – Doğu Avrupa | Okuma |
13) | Sömürgeciliğin Sona Erişi: II Dünya Savaşı Öncesi ve Sonrası | Okuma |
14) | Proje Sunumları | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Dıplomasi, Henry Kissinger, 1991 20. Yuzyil Siyasi Tarihi (I - II Cilt), Armaoglu, F., 1994, Ankara: Is Bankasi Yayinlari Siyasi Tarih (1789-1994), Ucarol, R., 1995, Istanbul: Filiz Kitabevi Modern Dunya Tarihi, Woodruff, W., 2002, Pozitif Yayinlari Mastering Modern World History, Lowe, N., 1997, Houndmills: Palgrave The World Since 1945: A History of International Relations, McWilliams, W. C. and H. Piotrowski, 1997, Colorado: Lynne Rienner Publishers |
Diğer Kaynaklar: | Dıplomasi, Henry Kissinger, 1991 20. Yuzyil Siyasi Tarihi (I - II Cilt), Armaoglu, F., 1994, Ankara: Is Bankasi Yayinlari Siyasi Tarih (1789-1994), Ucarol, R., 1995, Istanbul: Filiz Kitabevi Modern Dunya Tarihi, Woodruff, W., 2002, Pozitif Yayinlari Mastering Modern World History, Lowe, N., 1997, Houndmills: Palgrave The World Since 1945: A History of International Relations, McWilliams, W. C. and H. Piotrowski, 1997, Colorado: Lynne Rienner Publishers |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 10 | 130 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 188 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | 4 |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 4 |
3) | Devletin siyasi, ekonomik ve hukuki temelleri hakkında bilgi sahibi olmak. | 5 |
4) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Programında yeterliliklere dayalı yüksek lisans derecesinin uzmanlık bilgi düzeyini geliştirmek ve derinleştirmek. | 4 |
5) | Uluslararası İlişkiler ve Siyaset alanıyla ilgili veri toplama, yorumlama ve yayma aşamalarında her koşulda toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | 5 |
6) | Sosyal bilimlerde iyi bir formasyona sahip olabilmek. | 4 |
7) | Pratik ve teorik bilgilerin yer aldığı ülke ve bölgeleri uluslararası düzeyde incelemek ve değerlendirmek. | 5 |
8) | Dış politika oluşumu ve karar alma süreci bilgisine sahip olmak. | 4 |
10) | Uluslararası alanda çeşitli güvenlik sorunları, stratejileri ve pratik sonuçları açısından eleştirel olarak değerlendirilmesi. | 3 |
11) | Kavramlara, tartışmalara ve güncel konulara eleştirel bir bakış açısına sahip olmak. | 5 |
12) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 4 |
13) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 4 |