GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3151 | İleri Tipografi | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ECE ARIHAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencinin tipografi deneyimini birim elemanlara, harflere ve yazıtipine odaklanarak ilerletmesidir. Ayrıca, yazı karakteri tasarlayarak öğrencinin tasarımlarda tipografiyi kullanımını geliştirerek, harflerin oluşturduğu semiyotik ve semantik etkileri de gözlemlemesini sağlamaktır. Bu ders tipografide form, anlam ve iletişimin birlikte değerlendirilmesine odaklandığı gibi teknik becerileri de geliştirmeyi hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Yazı karakteri tasarımı için gereksinimleri belirlerler 2) Font tasarlayabilirler 3) Yazı tipleri ile ilgili birikim sahibi olurlar 4) Font tasarımını yazılımlarla uygulamaya geçirirler 5) Yazı tipi örneklemi için sunuş hazırlarlar 6) Tipografik tasarımın ileri düzey özelliklerini tanırlar 7) Kavram-ürün ilişkisini analiz ederler |
Bu ders içeriğinde yazıtipi tasarımlarının incelenmesi ile birlikte alttaki konularda sunuşlar ve bu konular çerçevesinde gerçekleştirilern proje yer almaktadır. Yazı tipi tasarlamanın temellerinden boyut, orantı, boşluklari denge, okunabilirlik gibi başlıklar üzerinde durulmaktadır. Tasarlanan yazı tipinin bilgisayar ortamına aktarılması için Fontlab Studio kullanılmakta ve öğrencilere bu yazılımla ilgili gerekli bilgilendirme ve sunuşlar yapılmaktadır. Dersin Öğretme Yöntemi: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Proje Hazırlama, Uygulama, Teknoloji Destekli Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin ve programın tanıtımı | Yok |
2) | 1. projeye giriş. Tasarlanacak yazı tipi için kavramve fikir eskizleri Karar verme Örnekler ve tartışma | yok |
3) | Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 1: Boyut ve Grid Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: Anahtar harfler Anahtar harflerin el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi | yok |
4) | Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 2: Şekiller ve Orantı Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: Majisküller Majiskül harflerin el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi | Anahtar karelerin tamamlanması |
5) | Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 3: Boşluklar ve Denge Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: Minisküller Miniskül harflerin el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi | Majiskül harflerin tamamlanması |
6) | Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 4: Okunabilirlik Yazı Tipi Tasarımı, proje 1: glifler Diğer glifleri el ile ya da vektörel yazılımla çizilmesi | Miniskül tarflarin tamamlanması |
7) | Sunuş: Alfabe Yazı tipi tasarımının fonta dönüştürülmeden önce ön sunumu | Glyph setinin tamamlanması |
8) | Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 5: x yüksekliği Developing Alfabede revizyon, FontLab Studio’ya giriş | yok |
9) | Font üretimi Font Lab Studio’da font yapmak | yok |
10) | Yazı Tipi Tasarımı Temelleri 6: Karakter aralıklarının ayarlanması Font Lab Studio’da font yapmak Proje 2 ve 3’e giriş Tipografik Poster Tasarımı: fikirler | yok |
11) | Prj #2: Yazı Tipi Örneklem Afişi Stüdyo çalışması | Poster eskizler |
12) | Yazı Tipi Örneklem Afişi Sunuş Stüdyo çalışması | Tamamlanmış Poster |
13) | Prj #3: Anlatım Afişi Stüdyo çalışması | Poster Eskizleri |
14) | Anlatım Afişi Sunuşu Stüdyo çalışması | Tamamlanmış Afiş |
Ders Notları / Kitaplar: | The necessary reading will be distributed to students by the instructor on weekly basis. |
Diğer Kaynaklar: | 1) www.typoworkshop.com 2) The Elements of Typographic Style, Robert Bringhurst, Hartley and Marcs, WA, 2002 3) Thinking with Type, Ellen Lupton, Princeton Architectural Press, NY, 2004 4) Type & Tyography, Phil Baines & Andrew Haslam, Watson-Guptill, NY 2002 5) Typography Workbook, Timothy Samara, Rockport Pub., MS, 2004 6) www.briem.net 7) www.ilovetypography.com 8) www.typophile.com/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Projeler | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 10 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 90 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 51 |
Proje | 14 | 28 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | 5 |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | 4 |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | 5 |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşım, yaratıcı düşünme ve üretim süreçlerini yürütebilme yetkinliklerini kazandırmak. | 5 |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | 5 |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | 5 |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | 3 |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | 1 |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | 2 |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | 5 |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |