ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD4106 | Röportaj Gazeteciliği | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin bir mülakatın süreçlerini kavrayabilmesini ve -güncel, konu ya da karakter temelli, basılı ya da görsel-işitsel ortamlarda- başarılı bir mülakat gerçekleştirme becerilerine hakim olmalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; - Mülakat gazeteciliği hakkında detaylı bir bilgi birikimine sahip olarak, mülakat gazeteciliğinin tarihine, amaçlarına ve alandaki farklı yaklaşımlara dair genel bir yetkinlik kazanacak. - Farklı kaynaklarla, farklı ortam ve çevrelerde gerçekleştirilecek değişik mülakat teknikleriyle ilgili bilgi sahibi olacak. - Mülakat yapılan kişilere ulaşmak ve onları ikna edebilmek için doğru yöntemleri kullanma bilgi ve becerisi edinebilecek. - Mülakat yapılacak kişiler vve hakkında mülakat yapılacak konulara dair detaylı bir gazetecilik bilgi birikimine sahip olacak. - Mülakatlar esnasında izlenecek teknik detaylara dair bilgi sahibi olacak. - Gerekli verileri topladıktan sonra mülakatları yazılı hale getirebilme ve gerekli editöryel müdahaleleri yapma konusunda gerekli donanıma sahip olabilecek. |
Bu ders, gazetecilik bakış açısıyla mülakat kavramına bir giriş sunmayı amaçlar. Mülakatların hazırlık ve yapım süreçlerini, basılı ya da görsel-işitsel formatlarda hazırlanışlarını ve yöntemsel, stratejik, bağlamsal ve tartışmacı doğalarını ele alır. Ders süresince, öğrencilere pratik mülakat deneyimleri kazandırmak da amaçlar arasındadır. Ayrıca, öğrencilerin mülakat yapım süreçlerinde ortaya çıkabilecek hataları, farklı mülakat stratejilerini ve müllakatlarda kullanılan soru sorma biçimlerinin ettkinliği ve isabetliliğine dair analiz kabiliyetlerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Mülakat nedir ve neden yapılır? | |
2) | Mülakatların çerçevesini oluşturmak: Konuya ve mülakat yapılacak kişiye karar vermek | |
3) | Kaynakları Araştırmak: Mülakat yaılacak kişileri ikna etmek için neler yapılabilir | |
4) | Açık fikirli olmanın önemi. Önyargılı röportajlara örnekler. | |
5) | Araştırma ve hazırlığın önemi I: Önceki mülakatları taramak ve konuyla mülakat yapılan kişilerle ilgili ön araştırma yapmak | |
6) | Araştırma ve hazırlığın önemi II: Kütüphane, Internete ve “google”lamak | |
7) | Araştırma ve hazırlığın önemi III: İyi ve kötü örneklerin değerlendirilmesi | |
8) | Soru hazırlamak: Mülakat yapanların yaklaşımı ve mülakat yapılanların özel durumları | |
9) | Mülakat nerede gerçekleştirilmeli? Karşılaşılacak olası teknik problemler | |
10) | Not tutmanın ve kayıt almanın önemi | |
11) | Dinleme ve tepki verme "sanatı" | |
12) | Sınıf içi egzersizler: röportaj simülasyonu | |
13) | Final projesine hazırlık: öğrenci fikirlerinin tartışılması | |
14) | Dönemin değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları dersin hocası tarafından sağlanacaktır. Notes will be provided during the semester by the instructor. |
Diğer Kaynaklar: | Okumalar haftalık olarak temin edilecektir. Reading material will be given on weekly basis |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | |
4) | Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek |